Tjockistråden del 2

Jag har passerat 10 kg i viktnedgång sedan 8/9. Vågen står numera på 91,1 kg, och totalt har jag gått ned 10,7 kg. Nära mitt delmål att ta mig under 90 innan jul.

I samband med min viktnedgång har jag försökt att springa ca 2 ggr i veckan. Löpning är lite kul för det blir så snabbt synliga framsteg. Från att inte orka springa ett varv i spåret (2,3 km) till att ikväll orka löpa två varv och hela vägen hem. Totalt strax över 5 km. Snitttiden per kilometer är dessutom förbättrad med ca 1,5 minut från att jag började springa. Löpningen gör ju kanske inte så mycket för vikten, men jag tror det har andra fördelar. :)

Det finns många fördelar för kroppen med motion så är ju toppen att du springer!! Jag borde röra på mig mer än vad jag gör men har så svårt att ta mig ut i det här tråkiga vädret...
 
Det finns många fördelar för kroppen med motion så är ju toppen att du springer!! Jag borde röra på mig mer än vad jag gör men har så svårt att ta mig ut i det här tråkiga vädret...
Jag har kommit på att det är rätt skönt att löpa när det är mörkt med en podd i öronen. Jag har alltid haft svårt att motivera mig till att springa, men sedan jag började springa till podd går det mycket lättare. Sen misstänker jag ju att när det blir snö och jäkligt kommer jag inte springa många meter. :grin:
 
Jag var nere och nosade på strax under -25 i fredags men har nu gått upp två kilo över helgen pga PMS. Alltid lika "roligt", men nu när jag ser mönstret kan jag faktiskt skratta åt det lite. Det är ju alltid betydligt roligare den dagen allt runnit av ;)
 
Jag har kommit på att det är rätt skönt att löpa när det är mörkt med en podd i öronen. Jag har alltid haft svårt att motivera mig till att springa, men sedan jag började springa till podd går det mycket lättare. Sen misstänker jag ju att när det blir snö och jäkligt kommer jag inte springa många meter. :grin:
Fast snö är fantastiskt att springa på, mjukt och behagligt. Prova.
 
Hur förändrar sig kroppen med åldern? Jag fyller 33 i januari, gått upp 5 kg över sommaren men jag har fått sådan grymt hängig mage... denna mage hade jag när jag vägde 20-25 kg mer för 4-5 år sedan. Blir så trött. Behöver gå ned minst 10 kg, men gärna 15 eller 20 kg för att hamna på normalvikt. Min accepterade trivselvikt har varit för 5-6 kg sedan, men nu känns det grymt tveksamt. Känner egentligen ingen större motivation av att göra något åt det, men när min depression tar vid på allvar så går jag alltid upp. Så pendlat +/- 5 kg i 2 år ungefär, men nu känns det som jag gått upp 15 kg snarare.

Usch.
 
Jag blir inte helt klok på min kropp. Jag har haft mens i veckan och lyckades då gå upp 1 kg förra helgen och sen stått mer eller mindre still under veckan. Idag när jag vägde mig hade jag plötsligt gått ned 1 kg sedan igår. Såhär funkar ofta min kropp har jag insett. Jag står still någon vecka och sen plötsligt släpper kroppen 1-2 kg, för att sedan stå still igen.

Nu väger jag 90,6 kg och har gått ned totalt 11,2 kg. Väldigt nära mitt mål att väga under 90 innan jul 😊.
 
Jag blir inte helt klok på min kropp. Jag har haft mens i veckan och lyckades då gå upp 1 kg förra helgen och sen stått mer eller mindre still under veckan. Idag när jag vägde mig hade jag plötsligt gått ned 1 kg sedan igår. Såhär funkar ofta min kropp har jag insett. Jag står still någon vecka och sen plötsligt släpper kroppen 1-2 kg, för att sedan stå still igen.

Nu väger jag 90,6 kg och har gått ned totalt 11,2 kg. Väldigt nära mitt mål att väga under 90 innan jul 😊.
Den senaste tiden har jag varit likadan. Kan gå upp ett kilo från en dag till en annan och sedan gå ner igen, men det handlar nog mest om vattenvikt. Annars står jag stilla ett tag innan det går ner ett kilo för att sedan stå stilla ett tag till.
 
Jag står ganska stilla i vikten just nu. Haft en liten period där jag unnat mig en del. Däremot mätte jag mig härom dagen. Sedan jag började för 3 månader sedan har jag förlorat 10 cm runt både höfter och mage. Det är en skön känsla! 🤗

Igår var jag på julbord med jobbet så nu kommer jag inte våga väga mig på ett par dagar. Jag höll dock igen en lite på efterrättsbordet åtminstone. :)
 
Jag har varit uppsvälld i flera veckor (så där när man går upp tre-fyra kilo typ över en natt) - det brukar rinna av efter några dagar men nu är det tydligen något alldeles i hästväg. Nåväl, mensen verkar komma igång idag och då brukar det hända något. Lite uppgång kan jag dock räkna med sedan min senaste lägsta mätning då jag inte varit så strikt i december pga julbord och fikor och annat. Men det unnar jag mig med glädje, för jag vill liksom inte krångla till det för mycket - och får jag inte unna mig någonting alls så tappar jag sugen. Men jag märker ju att jag blivit bättre på att välja lite snarare än allt och kanske tänka ett steg längre.

Var på vårdcentralen imorse och fick äntligen ta sköldkörtelsprover i alla fall. Underbar läkare! Visar lite väl många symptom på hypotyreos och då jag har det nära i släkten åt alla möjliga håll ville jag kolla. Läkaren tyckte att det var fantastiskt att jag har tappat 25 kg på eget bevåg i år och det kändes väldigt fint, särskilt när jag tycker att det går för långsamt. (Jag vet att det är en ganska lagom takt egentligen, men nästan alla som vill gå ner i vikt tycker väl att det går för långsamt...)
 
Jag tar en julpaus. Inte för att kunna äta fritt utan för att det totala belastningen är lite för hög fram till cirkus 8/1-20.
 
Jag inleder 2020 med en vikt på 90,4. Det är 11,4 kg mindre än i början av september. Jag har stått och trampat på 90 kg sedan början av december nu. Jag är dock nöjd över att jag inte gått upp i vikt över jul och nyår, då kosten blivit annorlunda jämfört med annars. Jag har dessutom varit sjuk över hela julen och inte kunnat motionera som vanligt.

Imorgon börjar jag jag jobba igen efter ledighet, och hoppas då på att komma tillbaka till mina rutiner. Mitt nyårslöfte till mig själv är att jag inte ska väga mer i slutet av året än jag gör nu. Förhoppningsvis väger jag ännu mindre dock. :)
 
Jag inleder året med att det känns som att bilringarna är lite tunnare än vanligt. Ett steg åt rätt håll...

Sen har jag ju tänkt prova att gå på gym nån gång i veckan. Men jag skjuter nog fram det lite, för jag misstänker att många "nyårslöftesgymmare" kör hårt i början av året och sen lugnar det nog ner sig. Jag tycker det är lite jobbigt med mycket folk, oavsett var det är, så det känns bättre om man kan gå dit när chansen är större att det är färre människor där.
I övrigt fortsätter jag att försöka tänka på vad jag stoppar i mig och gå på bassängträning en gång i veckan.
 
Väcker denna lite till liv då jag triggades något av vikttråden.
Både jag och sambon har belöningsätit de senaste 2-3 månaderna och ja, det har ju då visat en del extra kilo om nu ska ner igen och en del till.
Han är dock bodybuilder och tränar 5 dgr/veckan så han har sitt på det torra.
Jag måste köra avgiftning nu med att försöka att bara äta snacks/godis/choklad 1-2 ggr/ vecka och inte varje kväll.
 
Är det någon här som gjort koppling till leptinresistens och sin övervikt?

/lizzie

Omöjligt är det inte. Speciellt om jag ser till att vad jag äter för mina kcal spelar stor roll för viktnedgången. Håller jag kolhydraterna så lågt jag orkar går det bättre (även efter den möjliga inledande vätskeförlusten). Dvs 1400kcal med få kolhydrater oavsett källa ger mer viktminskning är 1400kcal med fler kolhydrater. Har inte orkat ta reda på exakt var gränsen går.
 
Kämpar ni fortfarande? Jag börjar komma ur den värsta biten av min, som det verkar, kroniska depression. Jag vill gå ned 20 kg, men med delmål 5 kg i stöten. Har skapat ett stort sockerbehov under vintern, känsloätit och rört mig minimalt.

Ang. leptinresistens @lizzie så har jag läst lite om det. Vad är dina tankar om det? Jag är inte riktigt bekant med detta än, men jag tror att jag precis som @lil-sis att färre kolhydrater i samma kalorimängd som diet med kolhydrater, gör att jag tappar mer i vikt. Jag har vetat länge att just kolhydrater har en negativ effekt på mig i många hänseenden. Utan att för den sakens skull prata om någon LCHF-kost.

Men med leptinresistens har jag uppfattat det så att ju mer övervikt, desto mer leptin. Man har svårare att gå ned i vikt, för att hormonet signalerar att kroppen är i någon form av svältläge och agerar därefter. Mer energiintag, mindre ork.

Eller?
 
Kämpar - njä...
Vill och behöver fortfarande gå ner i vikt - absolut!
Har jag massor av (bort-) förklaringar till varför jag inte lyckas? Jajjemen!

Var på rätt väg ett tag, men är åter i en svacka.

Vi är väl ungefär på samma nivå då! 😅 Jag vill försöka igen, på riktigt. Håller ju fortfarande vikten ganska bra efter mina -25 kg, men gått upp 5-6 kg nu. Vill absolut inte gå upp mer, mår inte alls bra såhär.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
86 87 88
Svar
1 758
· Visningar
144 773
Senast: alazzi
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 802
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp