Bukefalos 28 år!

Tjockistråden del 2

Det är så orättvist att vissa är smala utan ansträngning, medan man som tjockis måste vara på sin vakt hela tiden.

Nu åt jag för en timme sen, kikärtsgryta med fullkornsmakaroner, men jag har redan varit i köket efter det och tänkt att jag skulle äta ett par mackor. Jag stoppade mig själv, men hade gärna velat ha de där mackorna.
 
18/1 81,1 kg
21/1 79,8 kg
25/1 80,0 kg
28/1 79,7 kg
1/2 79,6 kg
4/2 78,7 kg
8/2 78,8 kg

Tålamod, var det ja. Ägglossning och fika gånger 3 i helgen. Trots att jag alltså ändå lägger mig på 1600-1800 kcal, inklusive fikabröd. En tydlig indikation på att det inte bara handlar om kalorier in, kalorier ut. Den extra mängden kolhydrater gör ju uppenbarligen sitt.

Nåväl! Jag har inte bråttom. :) Till nästa vägning har det säkert rättat till sig lite.
 
Kan bara konstatera att kortisonkurer och andra mediciner inte är det bästa man kan hitta på om man vill minska på överskottshullet. 🙄 Inte heller att varken bassängträning eller gymbesök är möjliga, så här i covid-tider.
Just nu försöker jag bara hålla mig så viktstabil som möjligt, det är det enda jag kan göra.
 
-3,1 kg nu. :)

Har inte så mycket sug men har varit så fysiskt HUNGRIG de senaste dagarna. Tycker ändå jag lägger mina kalorier på "bra grejer". Vad fyller ni ut med som mättar men som inte drar iväg kalorimässigt?
 
18/1 81,1 kg
21/1 79,8 kg
25/1 80,0 kg
28/1 79,7 kg
1/2 79,6 kg
4/2 78,7 kg
8/2 78,8 kg
11/2 78,4 kg
16/2 78,2 kg

Bara 3 hekto kvar tills februarimålet är nått! :) Skönt, och roligt. Idag blir det semla!
Gott med semla. Jag skulle också vilja ha en men de säljs ju bara i 2-pack och det blir för mycket.

Jag skulle behöva köpa en våg för att se om ansträngningarna med att äta tråkigt och snålt ger resultat.
 
Jag skulle behöva köpa en våg för att se om ansträngningarna med att äta tråkigt och snålt ger resultat.
Annars kan du använda måttband och mäta några strategiskt valda mått med någon form av regelbundenhet. T.ex rumpa, midja, byst, omkrets lår och overarm.

Jag personligen går på hur kläderna sitter. Har inte ägt nån våg på mer än 10 år, det känns väldigt bra...
 
Annars kan du använda måttband och mäta några strategiskt valda mått med någon form av regelbundenhet. T.ex rumpa, midja, byst, omkrets lår och overarm.

Jag personligen går på hur kläderna sitter. Har inte ägt nån våg på mer än 10 år, det känns väldigt bra...
Det behövs nog rätt stor viktnedgång innan man märker det på kläderna. Måttband är jag också lite skeptisk till. Jag vill ju ha bekräftelse för varje hekto jag går ner.

Att försöka leva med viktnedgång i sikte är förbannat tråkigt och jag behöver känna att det är värt det.

Som det är nu så är min drivkraft negativ, d.v.s. jag är fokuserad på det jag inte vill, vilket är trånga kläder, dubbelhaka och otymplighet. Jag har ingen målbild för hur det skulle vara att få en bättre vikt, även om jag tidigare haft en bra vikt och vet hur det känns.
 
Det behövs nog rätt stor viktnedgång innan man märker det på kläderna. Måttband är jag också lite skeptisk till. Jag vill ju ha bekräftelse för varje hekto jag går ner.

Att försöka leva med viktnedgång i sikte är förbannat tråkigt och jag behöver känna att det är värt det.

Som det är nu så är min drivkraft negativ, d.v.s. jag är fokuserad på det jag inte vill, vilket är trånga kläder, dubbelhaka och otymplighet. Jag har ingen målbild för hur det skulle vara att få en bättre vikt, även om jag tidigare haft en bra vikt och vet hur det känns.
Nja, det beror kanske på hurdana kläder man använder, men jag brukar märka skillnad även med ganska små viktvariationer. Vissa jeans (nåja, jag använder bara jeggings) kan jag bara ha när jag är lite större, går jag ner lite så tappar jag dem. Och storleken mindre sitter utmärkt när jag gått ner lite men går inte alls att använda om jag går upp en aning.
 
Det behövs nog rätt stor viktnedgång innan man märker det på kläderna. Måttband är jag också lite skeptisk till. Jag vill ju ha bekräftelse för varje hekto jag går ner.

Att försöka leva med viktnedgång i sikte är förbannat tråkigt och jag behöver känna att det är värt det.

Som det är nu så är min drivkraft negativ, d.v.s. jag är fokuserad på det jag inte vill, vilket är trånga kläder, dubbelhaka och otymplighet. Jag har ingen målbild för hur det skulle vara att få en bättre vikt, även om jag tidigare haft en bra vikt och vet hur det känns.
Jag har en våg men märker skillnad på kläderna på cirka två kilo. Speciellt byxor som är tighta i midjan eller över låren! Två kilo är också ett antal centimeter på måttband över höft/midja för mig.
 
Jag har en våg men märker skillnad på kläderna på cirka två kilo. Speciellt byxor som är tighta i midjan eller över låren! Två kilo är också ett antal centimeter på måttband över höft/midja för mig.
Ok. Då är kläder inget vidare som mått på om man gått ner eller inte. Två kilo är ju jättemycket. Jag vill veta redan när jag gått ner ett hekto. Det är liksom en rätt hård kamp för de där hektona. Två kilo känns oöverstigligt.

Och jag är så jäkla sugen på kakor hela tiden. Idag får andra dessutom en semla och jag får ingenting.
 
Ok. Då är kläder inget vidare som mått på om man gått ner eller inte. Två kilo är ju jättemycket. Jag vill veta redan när jag gått ner ett hekto. Det är liksom en rätt hård kamp för de där hektona. Två kilo känns oöverstigligt.

Och jag är så jäkla sugen på kakor hela tiden. Idag får andra dessutom en semla och jag får ingenting.
Två kilo är mindre än vad min vikt varierar under menscyklerna, beroende på hur mkt vätska jag samlar på mig för stunden.
Ett hekto är mindre än vågens resultat före eller efter toabesök.
Jag tror att det är lättare att lyckas om man fokuserar på långsiktig livsstilsförändring än på täta viktkontroller.
 
Två kilo är mindre än vad min vikt varierar under menscyklerna, beroende på hur mkt vätska jag samlar på mig för stunden.
Ett hekto är mindre än vågens resultat före eller efter toabesök.
Jag tror att det är lättare att lyckas om man fokuserar på långsiktig livsstilsförändring än på täta viktkontroller.
Jag försöker ha långsiktighet som mål, men det är kämpigt. Jag får ju aldrig något kvitto på att det fungerar. Och att då avstå kakorna när det ändå inte spelar någon roll motiverar inte. Jag behöver motivation för att hålla fast vid uppoffringarna.
 
Jag försöker ha långsiktighet som mål, men det är kämpigt. Jag får ju aldrig något kvitto på att det fungerar. Och att då avstå kakorna när det ändå inte spelar någon roll motiverar inte. Jag behöver motivation för att hålla fast vid uppoffringarna.

Men varför köper du inte en våg om det är så pass viktigt för din motivation?

Att stirra sig blind på siffror är i min mening fel fokus. Du ser ju på mina siffror att det kan ha gått både upp och ner mellan gångerna jag väger mig. Det är lätt att man ger upp istället för att vågen en dag visar två hekto upp.
 
Men varför köper du inte en våg om det är så pass viktigt för din motivation?

Att stirra sig blind på siffror är i min mening fel fokus. Du ser ju på mina siffror att det kan ha gått både upp och ner mellan gångerna jag väger mig. Det är lätt att man ger upp istället för att vågen en dag visar två hekto upp.
För att det inte finns någon butik här som säljer vågar. Jag måste in till storstan för att kunna köpa en och det är långt dit.
På konditori går det fint att köpa en enskild semla. :) Här blir det hembakad!
Det är för långt för att kallstarta bilen och åka flera mil för en semla. Tyvärr.
 
Hur håller man sig mätt?

Idag har jag ätit en frukostpannkaka med blåbär, en portion linsbolognese med pasta, ett äpple, två mackor med ost, en omelett med två ägg och grönsaker. Jag tycker inte att det är lite, men känner mig jättehungrig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sambon och jag har varit ihop i 9 år idag. Jag väger mer än någonsin. Vi vill gärna fira, men helst utan mat. Ni som har följt mig vet...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 394
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
91 92 93
Svar
1 840
· Visningar
153 943
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
986
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 019
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp