Bukefalos 28 år!

TjuvParning.. HJÄLP!!

Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Hehe nää jag vet :)

Lättare och skriva så :)
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Jag tycker du ska plita ihop en faktura på språng- samt valpavgift och lägga i hans brevlåda. T ex 1000 kr för språng samt t ex 7000 kr som valpavgift (ett valppris) skriv också att det ska betalas inom 14 dagar annars lämnas det för indrivning. Då kanske han fattar att han inte kan hålla på som han gör.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Uscha jag e så feg för sånt..:o

Är nästan lite förvånad av mig själv att jag vågat säga emot honom när man träffats och den där damen som kom och knackade på..
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Jag har väl aldrig varit med om att hanhundägaren ska betala UL och liknande. Det gör ju tikägaren som också tar vinst på valparna?

Tvärt om brukar väl hanägaren FÅ betalt för att man låter betäcka med sin hund?

Jadu, ingen rolig situation. Jag hade försökt prata med tikägaren och säga min sak - så fort som möjligt innan han antar en massa saker. Men också kanske erbjuda hjälp att hitta ägare, man kan ju alltid höra i bekanskapskretsen om man vet ngn som är kunnig nog för en sån korsning.

Sen behöver man inte bli helt freakad över kombinationen. Hunden behöver inte bli ett vekt energiknippe med rottiskäke med stort behov av att dra. :smirk: Enl min erfarenhet är sannolikheten mkt liten att det blir just så. Nu vet jag inte hur mkt av desa raser som slagit igenom hos föräldrarna men utgå i första hand från deras temperament och utseende - men ha i bakhuvudet vad de andra raserna har för egenskaper.

Det är sånt som händer. En vän till mig råkade få sin korsning tjuvbetäckt av en rottishanne (hennes eget fel, mycket, mycket oansvarit men sånt sker ibland). Och det har hittills gått jättebra. Nu är de fortfarande valpar men sitter man och förväntar sig olycka så blir det snart så. Gjort är gjort och man kan inte göra mer än att göra det bästa av situationen och hjälpa till i den mån man kan för valparnas skull. Om det inte går att ta bort dem nu direkt vill säga?
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Jag har också en blandras kille som just nu ska bli pappa. Vi har en liten söt hona hemma hos oss och vi väntar bara på att det ska ske. de har redan hunnit med en gång men det räcker oftast inte.

Hade det vart jag som hade råkat ut för samma sak så hade jag bett den människan att dra dit pepparn växer och lite längre, kanske tillomed bambun växer. Tycker att du ska ta en saftig språngavgift och minst 15% av pengarna på varje valp som föds i kullen. Dessutom, hade det vart jag så hade jag varit full i fan och bett personen i fråga, innan jag bad honom att dra åt fanders, att ge honom hans vetrinärs namn och sedan dubbelkollat om personen i fråga hade tagit hunden på ett UL.

Har läst igenom hela tråden och jag håller med många andra och tror att tik-ägaren hade planerat det. Annars så måste han ha en väldigt renlig tik.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Kanske är väl sent ute nu men ...normalt sett betalar tikägaren en språngavgift...vänd på steken o kräv honom på avgift = ett valppris =9
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Att man inte vet när ens tikar löper är inte så konstigt för alla tikar blöder inte vid löpningen. Sen vet jag en granne till min mormor som trodde att han ägde en hanhund men hunden ifråga satt ner och kissade precis som en tik. Dom kollade detta och visst var det en tik! Hunden var iofs långhårig men du ser allt kan hända.


Okej, det finns säkert folk som inte kan skilja på tikar och hanhundar, men det betyder inte att de inte kommer få ta konsekvenserna när deras hundar blir dräktiga. Som TS beskriver tikägaren verkar denne vara en fullständigt motbjudande person som
- vill ha valpar på en för ung hund
- lurar ts att släppa sin hund med hans
- försöker blåsa ts på pengar
- vill ha valpar på hund nummer två för att bli "kvitt"

Berättar man för grannarna hur praktiskt det är att få sin hund betäckt gratis så vet man nog att det inte är rätt att kräva den andra hundägaren på pengar. Uppenbarligen förstår han att det egentligen kostar pengar.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Där ser man! Det var vad vet sade till mig i samband med båda kastreringarna. Tur att det funkat på mina hundar. Vet menade att det var bättre att byta foder direkt, och mota Olle i grind, men rekommendationerna kan ju säkerligen variera :)!

Det är vad de alltid säger. Jag har haft en hane av var sort. Den första, där jag SÅG FRAM emot att han skulle bli mer lättfödd, det skrället gick ner istället, 5 kg på en redan för tunn hund. Gick aldrig att få dit dem heller, han var svååårfödd innan, och blev rysligt svårfödd efter.

Den andra sa de samma sak, jag var lite (då inte heller ngn av tikarna gått upp) mer 'jaja, det där får vi väl se OM det kommer'. Det kom. Herrn som innan åt 1 liter högenergifoder, var fet som en julgris på 4 dl lightfoder. Nu äter han medicinskt bantarfoder och vikten börjar dala i alla fall. Det var något töntigt hur lättfödd han blev. Trots lika pigg, glad och högaktiv som innan.

Så jag skulle inte byta mat alls innan, men hålla NOGA koll på vikten, och så fort den börjar öka byta direkt till lightfoder.
 
Sv: TjuvParning.. HJÄLP!!

Som hanhundsägare har man ingen som helst skyldighet att betala någonting vid en tjuvparning, om man inte själv varit grovt oaktsam, vilket inte verkar vara fallet.
Man kan betala abortspruta utifrån sitt hjärtas godhet.
Anser inte att man skall begära språngavgift o dylikt. Man kan ju bara hoppas att tikägaren har pengar till ev akutsnitt.
Själv skulle jag anmäla tikägaren om denne inte aborterar tiken eftersom parning före 18 månaders ålder strider mot Djurskyddslagen.

Att en tikägare missar löp tror jag inte på.
Fö så föreligger ingen risk för livmodersinflammation med nya abortsprutan, tvärtom så är det samma medel som används vid aborter o behandling av livmodersinflammation.

mvh
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Vet verkligen inte vad jag ska göra eller vad detta kommer få för konsekvenser... Behöver hjälp/råd/tips! Jag har en SKK-reggad hane...
2
Svar
24
· Visningar
4 300
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 637
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 878
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Var vill vi bo?
  • Personalmöten

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp