Bukefalos 28 år!

Tölt utan skor?

S

Stormur

hej..

min isläning "grisepassar" gärna, men kan tölta rent om han inte blir stressad lr av nån annan orsak

han har gått utan skor ett bra tag nu men vi har mkt asfalt, och nu på sista tiden har han börjat ömma så satte på skor både fram och bak..

men han töltar mkt bättre utan skor?..
tror ni detta är vanligt?
han är framtung så det kan väll vara därför?..
kan ju tillägga att han är rätt klumpig..

hoppas ni förstår mitt inlägg och kan svara:o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tölt utan skor?

hej..

min isläning "grisepassar" gärna, men kan tölta rent om han inte blir stressad lr av nån annan orsak

han har gått utan skor ett bra tag nu men vi har mkt asfalt, och nu på sista tiden har han börjat ömma så satte på skor både fram och bak..

men han töltar mkt bättre utan skor?..
tror ni detta är vanligt?
han är framtung så det kan väll vara därför?..
kan ju tillägga att han är rätt klumpig..

hoppas ni förstår mitt inlägg och kan svara:o

har din häst haft skor innan i sitt liv?
det kan ta ett tag för dem att ombalansera sig efter att de fått "tunga" skor på fötterna om de e vana att gå utan.
så ta det lungt och låt hästen vänja sig pressa den inte för mycket i början utan låt den tölta lungt på långa tyglar och hitta balansen och den rena takten själv.

det är bra att lära hästen(speciellt en sån som hänger sig i tyglarna och är jätteframtung) att den skall kunna tölta med lösa tyglar då måste den hitta balansen själv.
 
Sv: Tölt utan skor?

antagligen så hästen ovan vid den extravikten som skorna ger.

Rid rätt mkt samling och träna upp hästens balans så ska du se at det att det löser sig.
Om h*n töltar OK utan skor så kan hästen det även med, den känner sig nog bara ovan och spänner sig antagligen därför.

Att hästen är framtung kan såklart även det leda till passtakt, så om jag var du, försök jobba upp den från bogarna genom mycket arbete för att h*n ska ta i bakifrån.
Mycket sidförande med samling o.s.v. är att föredra.

När du har hästen i tölt (grisepass), så försök jobba mycket sidförande, i tölt, så att hästen flyttar sig åt sidan ofta. Det behöver inte vara länge, men ofta. Då brukar takten rensas.

Lycka till och fråga om du inte förstår vad jag menat !
 
Sv: Tölt utan skor?

hehe ah glömde tillägga att det är en han..

jaa han har alltid haft skor men eftersom att han blev sjuk så plockade jag av dom...

jo jag förstår hur ni menar och ska verkligen prova så kanske han går bättre då..

tackar så mkt för svar måste ut o prova imorgon :)
 
Sv: Tölt utan skor?

Behöver han skor bak? När min häst kom till mig var hon skodd runt om och hittade inte bland sina gångarter. Red ett halvår med 4 skor och det blev ju givetvis bättre med mer muskler och kondition. Men så fick jag tipset att 5-gångare hittar tölten bättre om den bara e skodd fram. Detta testade jag och på min häst har det funkat kanon. Hon har mycket lättare för att hitta tölten nu.
 
Sv: Tölt utan skor?

Behöver han skor bak? När min häst kom till mig var hon skodd runt om och hittade inte bland sina gångarter. Red ett halvår med 4 skor och det blev ju givetvis bättre med mer muskler och kondition. Men så fick jag tipset att 5-gångare hittar tölten bättre om den bara e skodd fram. Detta testade jag och på min häst har det funkat kanon. Hon har mycket lättare för att hitta tölten nu.


ah jag tycker det.. för att han gick med bara fram skor men han gick inte på ordenligt på asfalten och ville gå på sidan så jag märkte att han ömmade lite..

sen i skogen om han trampa på en sten lr nått så tappade han liksom bakbenen som att det gjorde ont..

därför har jag nu satt på skor på alla fyra och han går på jätte bra på asfalten och i skogen..:)
 
Sv: Tölt utan skor?

föresten så var jag ute och provade lite grann idag..

det gick faktist bra.. men måste jobba på det som ni gett som förslag..men hoppas på att han ska tölta lite renare iallfall:)
 
Sv: Tölt utan skor?

Roligt att det gick bra !

Ett annat tips att använda då och då, är ett par viktboots, det hjälper ofta hästen (spec 5g) att hitta takten lite lättare.
 
Sv: Tölt utan skor?

ja men det kanske man ska prova!.. fast han är inte 5gångare..

kanske funkar ändå:)

men har inga viktboot förtillfället.. har ett par vanliga ( vet ej vad det är för några ) men lite vikt är det ju på dom också..

måste gå till stallet nu o prova...:bump:

skriv gärna om du/ni har några mer tips:D
 
Sv: Tölt utan skor?

Kan vara så att hästen tyckte det var lättare att tölta utan skorna som ju väger litegrann.hade min ena valack oskodd ett tag & det tog ett tag innan han kunde tölta med skor, utan skor gick det bra.
 
Sv: Tölt utan skor?

ja precis det blir väll lite mer tyngt fram..

skulle ut o prova men jag flög av ist så han bara prova lite grann..

får prova mer i veckan Tack för alla svar:D:banana:
 
Sv: Tölt utan skor?

Hoppsan, hoppas det gick bra för dig;)
Jag ser det som när man tränar kondis ungefär, hästen måste gravvis vänja sig vid att det är lite tyngre på hovarna, bara man töltar små sträckor & ökar lite i taget så tror jag det kommer gå bra.
 
Sv: Tölt utan skor?

Hoppsan, hoppas det gick bra för dig;)
Jag ser det som när man tränar kondis ungefär, hästen måste gravvis vänja sig vid att det är lite tyngre på hovarna, bara man töltar små sträckor & ökar lite i taget så tror jag det kommer gå bra.

ja det gick bra som tur är litet blåmärke här o var bara :p

jo det är det jag gjort nu.. han har fått skritta på långa tyglar och sen rullat över i tölt.. så det blev jogging tempo..
faktist jätte nöjd :) så nu är det bara att fortsätta jobba
 
Sv: Tölt utan skor?

Har hästen svårt att slappna av och tölta rent, är framtung och snubblig kan det ju vara så att han inte är helt kry
 
Sv: Tölt utan skor?

Har hästen svårt att slappna av och tölta rent, är framtung och snubblig kan det ju vara så att han inte är helt kry

Jora, han är frisk och kry..

men kanske inte har nämnt att han har alltid haft svårt med tölten, alla andra gångarter är bra..
pga. att han inte har blivit inriden ordenligt..

Han har varit en såkallad "problemhäst"..
han blir bara bättre o bättre i tölten också:D

vi kämpar på.. sen så är han ju lite äldre så han kanske aldrig kommer tölta rent men kul att försöka och det går ju mycket bättre än för 2 år sen:D

tack för svar
 
Sv: Tölt utan skor?

Har han blivit kollad av en bra ET/kiropraktor?

Köpte själv en häst för lite över ett år sedan. Min dam hörde oxå till dom som har svårt med tölten men visade sig att ryggen inte var som den skulle + snett bäcken pga det. Efter den rättades till och hon hämtat sig från ledinflammationerna som hon fick när belastastningarna ändrades så mkt så har tölten kommit med stormsteg.
 
Sv: Tölt utan skor?

Har han blivit kollad av en bra ET/kiropraktor?

Köpte själv en häst för lite över ett år sedan. Min dam hörde oxå till dom som har svårt med tölten men visade sig att ryggen inte var som den skulle + snett bäcken pga det. Efter den rättades till och hon hämtat sig från ledinflammationerna som hon fick när belastastningarna ändrades så mkt så har tölten kommit med stormsteg.

ah, jag tycker personligen att hon är bra..

joo men om det är så får hon väll komma ut o kolla ordenligt på honom igen då..

men vad bra att din häst blev mycket bättre!!..
sånt är roligt..

han har också blivit mycket bättre och jag e jätte stolt efter varje ridpass :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 285
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 810
Senast: WildHorse
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 346
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp