Bukefalos 28 år!

Tömkörning och "tygelrester"

N

Nate

Vad gör ni av tygelresterna som blir kvar när ni tömkör? Jag har inte kommit på någon bra modell för att hålla i dom. Det blir ju några meter tyglar i handen om man inte kör på full tygellängd. Håller jag dom i handen så tar de bort känsligheten för mig då det blir för mycket att hålla i och slänger jag dom över armen så ramlar de av i backen tillslut.

Vad gör ni med era tygelrester?
 
Sv: Tömkörning och "tygelrester"

jag samlar ihop allt i en ögla och håller i ett par fingrar i vänsterhanden. själva tömmen jag arbetar med håller jagmellan ett par andra fingrar så det blir inte klumpigt.
 
Sv: Tömkörning och "tygelrester"

När jag tömmkör hänger jag resterna i en öggla på ena tummen.. När jag rider hänger resterna längs ena sidan...
 
Sv: Tömkörning och "tygelrester"

Följdfråga - håller ni tömmarna på samma sätt som är brukligt vid ridning med en tygel eller kör ni omvänt? Så att tömmen löper till bettet från mellan tummen och pekfingret.
 
Sv: Tömkörning och "tygelrester"

När du tömkör ska du ha tömmen löpandes "omvänt" mot vidridning. från hästens mun och in i din hand mellan pekfingret och långfingret. Kan kännas ovant i början men ger finaste handen. Änden på tömmen rullar du upp och håller i vänsterhanden med "hela" handen och med styrtömmen ytterst så att säga så att det inte blir klumpigt. Pisken om sådan används i höger hand.
 
Sv: Tömkörning och "tygelrester"

om du gör så att du korsar tyglarna mellan pekfinger och långfingret och sedan drar upp öglor (så stora som möjligt) för att sedan lägga dem mellan pekfingret och tummen. då håller du öglorna i ytterhanden och får lite extra stöd där. Om du inte föstår så har anders eriksson en film om tömkörning där han visar hur man tar upp tömmarna
 
Sv: Tömkörning och "tygelrester"

Samlar ihop tömmarna och hänger på vänstra lillfingret eller på tummen.
 
Sv: Tömkörning och "tygelrester"

ok, tack för tipsen! :bow:

Ska testa den tygelfattningen nästa gång. Jag har alltid kört med samma tygelfattning som vid ridningen fram tills nu då jag varit mest bekväm med den.
 
Sv: Tömkörning och "tygelrester"

När du tömkör ska du ha tömmen löpandes "omvänt" mot vidridning. från hästens mun och in i din hand mellan pekfingret och långfingret. Kan kännas ovant i början men ger finaste handen. Änden på tömmen rullar du upp och håller i vänsterhanden med "hela" handen och med styrtömmen ytterst så att säga så att det inte blir klumpigt. Pisken om sådan används i höger hand.


Precis sådär har jag med lärt mig! Fast jag har pisken där det passar min ibland inte så styrbara ungpålle ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 787
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 364
Senast: Skrämd
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 758
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 297
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp