Tömkörningsdilemma

Linda_A

Trådstartare
Jag håller på att sätta igång min häst efter skada och igångsättningschemat föreslår tömkörning 2-3 gånger i veckan. Eftersom hästen vid en tidigare igångsättning skenat iväg under tömkörning vid ett tillfälle fick jag den här gången plegicil utskrivet. Det har fungerat bra några gånger, men idag blev det lite trassel ändå, delvis beroende på blåsten. Det har dock fått mig att fundera över om jag verkligen bör tömköra henne då jag upplever henne som något bakskygg eller åtminstone rädd om sina bakben (hon är svår att spola bakbenen på också). Om jag kunde säga med 100% att jag aldrig skulle tappa en töm skulle det inte vara nåt problem, men om det händer så kan hon reagera ganska rejält. Och om hon sticker med tömmarna efter sig så stannar hon inte i första taget.
 
Tömkör inte om det är fara för liv och lem. Det finns ju ingen poäng med det. Går det att longera henne? Annars går det ju att gå promenader med henne eller liknande. Tömkörning är ju ett sätt att arbeta hästen från marken, men det finns ju andra sätt som är bra också.
 
Med tanke på attdu beskrivit att det knappt går att promenera med henne + hennes skadehistorik känns det ju viktigt att få det att funka. Går det att öva med tömmarna under kontrollerade former?
 
Jag har en av naturen ganska bakskygg häst och innan jag började tömköra så såg jag till att han var 100% bekväm med tömmarna över hela kroppen. Jag har jobbat mycket med longerlina och arbetsrep för att få honom lugn och trygg med att ha rep runt rumpan innan jag gick över till att dubbellongera. Efter mycket tid och arbete så kan jag nu lägga en töm runt rumpan på honom och nyligen har jag även kunnat tömköra genom att gå helt bakom honom och han är såpass bekväm att han kan rygga mot mig utan att se mig nu, vilket han tidigare tyckte var väldigt obehagligt.
 
Tömkör inte om det är fara för liv och lem. Det finns ju ingen poäng med det. Går det att longera henne? Annars går det ju att gå promenader med henne eller liknande. Tömkörning är ju ett sätt att arbeta hästen från marken, men det finns ju andra sätt som är bra också.

Fara för mitt liv och lem är det nog inte. Hon slår inte utan hon sticker. Men så klart fara för henne om hon skulle trassla in sig (har naturligtvis delade tömmar, men det skulle ju kunna hända ändå). Longering ska vi helst undvika då det är frambenshältor som varit problemet, så igångsättningen ska vara på raka spår.

Som ovan men också; du behöver inte vara bakom hästen för att tömköra. Man kan gå vid sidan.

Visserligen kräver det lite annan teknik (man får tänka lite annorlunda när man ramar in osv.

Prova long-reining. Då går du bredvid henne och hon får aldrig tyglarna vid bakbenen.

Ska kika på detta, tack. :)

Med tanke på attdu beskrivit att det knappt går att promenera med henne + hennes skadehistorik känns det ju viktigt att få det att funka. Går det att öva med tömmarna under kontrollerade former?

Promenera går ju, har gjort många varv runt paddocken och ridhuset sista månaderna. Men det som bekymrar mig med det är ju att hon inte kommer till något arbete då, det blir bara motion. Ja förutom när jag jobbar med slow-walking och går över bommar, men det är ju en mindre del. Tar gärna emot tips på mer man kan göra vid hand för att stärka och jobba. :)

Jag har absolut funderat på att försöka öva med tömmarna (eller annan beröring på bakbenen), det var därför jag ställde frågan för jag har ingen erfarenhet av om sådant går att förbättra. Egentligen tror jag det är en kombination av två saker hon reagerar på. Dels är hon känslig för när vissa saker händer med bakbenen (borsta går utmärkt, spola vatten på dem mindre bra) och dels reagerar hon när hon får syn på tömmar eller slangar (ormlika saker?) på marken. Och så har hon ju stuckit en gång och sprungit med tömmarna efter sig. Hon var enligt uppgift körhäst i Polen och det är ju möjligt att hon såldes för att något hände där också. Men med lite hjälp skulle jag ju kunna testa och se om jag kan hitta mer specifikt vad det är hon reagerar på och öva på det.

Jag har en av naturen ganska bakskygg häst och innan jag började tömköra så såg jag till att han var 100% bekväm med tömmarna över hela kroppen. Jag har jobbat mycket med longerlina och arbetsrep för att få honom lugn och trygg med att ha rep runt rumpan innan jag gick över till att dubbellongera. Efter mycket tid och arbete så kan jag nu lägga en töm runt rumpan på honom och nyligen har jag även kunnat tömköra genom att gå helt bakom honom och han är såpass bekväm att han kan rygga mot mig utan att se mig nu, vilket han tidigare tyckte var väldigt obehagligt.

Det funkar att lägga tömmen mot rumpan så länge den är stadig, det är om den skulle slinka längre ner som hon reagerar. Men absolut värt att testa under ordnade former att stryka med rep på benen och liknande.
 
Jag har sällan tömmarna runt rumpan när jag tömkör. Om du går lite snett bakom kommer de ju utanför bakdelen. Sen kan man ju stanna när man byter varv och börja om för att slippa att tömmarna tar I rumpan.
 
Jag har sällan tömmarna runt rumpan när jag tömkör. Om du går lite snett bakom kommer de ju utanför bakdelen. Sen kan man ju stanna när man byter varv och börja om för att slippa att tömmarna tar I rumpan.

Jag har dem sällan där heller, men har man en lite brallig häst så är det en trygghet att veta att de kan hamna där utan att hästen får spunk (tycker jag). :)
 
Du kan inte korta in tömmarna så att du själv går i höjd med hennes flank? Då kommer du närmare henne så att tömmarna inte rör vid bakdelen men kan ändå jobba samlat.
 
Du kan inte korta in tömmarna så att du själv går i höjd med hennes flank? Då kommer du närmare henne så att tömmarna inte rör vid bakdelen men kan ändå jobba samlat.

Har funderat på det, men då känns det som man skulle vilja ha betydligt mindre töm att hålla reda på. En del i problemet är onekligen att jag är ganska klumpig av mig när det gäller handkoordination. 🙈 Och även om hon inte kickar när hon blir rädd så kommer det ibland ett bakben när man kräver jobb, både när man rider och när man jobbar från marken. Hon har Åsikter.
 
Har funderat på det, men då känns det som man skulle vilja ha betydligt mindre töm att hålla reda på. En del i problemet är onekligen att jag är ganska klumpig av mig när det gäller handkoordination. 🙈 Och även om hon inte kickar när hon blir rädd så kommer det ibland ett bakben när man kräver jobb, både när man rider och när man jobbar från marken. Hon har Åsikter.
Jag klippte av mina tömmar så de passar mig och min häst. Kommer jag längre och behöver mer töm får jag väl köpa ett par nya.
 
Har funderat på det, men då känns det som man skulle vilja ha betydligt mindre töm att hålla reda på. En del i problemet är onekligen att jag är ganska klumpig av mig när det gäller handkoordination. 🙈 Och även om hon inte kickar när hon blir rädd så kommer det ibland ett bakben när man kräver jobb, både när man rider och när man jobbar från marken. Hon har Åsikter.
Står du inte på en ridklubb? Finns det ingen där som är duktig på tömkörning som kan hjälpa dig ? Någon som både kan lära dig och som klarar av att hantera hästen om den försöker dra? Så att du kan tömköra själv sen.
 
Har funderat på det, men då känns det som man skulle vilja ha betydligt mindre töm att hålla reda på. En del i problemet är onekligen att jag är ganska klumpig av mig när det gäller handkoordination. 🙈 Och även om hon inte kickar när hon blir rädd så kommer det ibland ett bakben när man kräver jobb, både när man rider och när man jobbar från marken. Hon har Åsikter.
Köp ett par billiga tömmar och klipp till önskad längd. Jag använde ert par avklippta ponnytömmar mycket förr och det var perfekt.
 
Jag har använt två longerlinor, vilka har varit kortare än mina lädertömmar. Om man har lite svårt att hålla ordning på höger och vänster kan det underlätta att ha olika linor i höger respektive vänster bettring (eller kapson eller vad ma nu tömkör i).
 
Står du inte på en ridklubb? Finns det ingen där som är duktig på tömkörning som kan hjälpa dig ? Någon som både kan lära dig och som klarar av att hantera hästen om den försöker dra? Så att du kan tömköra själv sen.

Jag har fått hjälp med grunderna, men vi har ingen som tömkör så särskilt mycket. Är bara fyra privathästar på klubben, så begränsat med mer erfaret folk utöver instruktörerna. Men jag har nog tänkt se om nån känner att de kan ge ett par privatlektioner i tömkörning. Och, som du säger, kanske bra att någon annan provar så hon inte kommer undan om hon försöker sticka.

Köp ett par billiga tömmar och klipp till önskad längd. Jag använde ert par avklippta ponnytömmar mycket förr och det var perfekt.

Jag har använt två longerlinor, vilka har varit kortare än mina lädertömmar. Om man har lite svårt att hålla ordning på höger och vänster kan det underlätta att ha olika linor i höger respektive vänster bettring (eller kapson eller vad ma nu tömkör i).

Det var ingen dum idé att testa med longerlinor, då kanske jag kan känna av vilken längd som funkar för att gå mer vid sidan. Finns ju såna med lite grepp i, det kanske jag skulle hålla stadigare i.
 
Om jag tömkör på raka spår (ute i naturen) så använder jag körtömmer för maratonkörning, de är korta och har bra grepp. Har (hittils) inte tappat någon häst med dessa. *peppar peppar*

Hade tidigare en häst som kunde dra iväg liknande det du beskriver med din, den blev det att jag endast tömkörde på volt för då kunde jag ha kontroll och han stack inte. Men blir ju svårt om du inte får jobba på böjda spår. Får du vara på ridbanan om du jobbar på långsidorna?
 
Om jag tömkör på raka spår (ute i naturen) så använder jag körtömmer för maratonkörning, de är korta och har bra grepp. Har (hittils) inte tappat någon häst med dessa. *peppar peppar*

Hade tidigare en häst som kunde dra iväg liknande det du beskriver med din, den blev det att jag endast tömkörde på volt för då kunde jag ha kontroll och han stack inte. Men blir ju svårt om du inte får jobba på böjda spår. Får du vara på ridbanan om du jobbar på långsidorna?

Jadå, ridbana/ridhus är helt okej. Och det var där hon stack senast, så inte ute på nån väg. Men hon sprang ganska många varv innan vi fick stopp på henne. 🙈
 
Tänkte på nåt du nämnde tidigare i tråden medan jag tömkörde idag.

Jag är också ganska fumlig av mig och tappar ibland ena tömmen. Jag vet att detta händer så jag har alltid tömmen ihopkopplad. På det sättet så har jag ju alltid tag i båda tömmar och riskerar aldrig att tappa en och hålla i en. Det är också betydligt lättare att fiska upp den tappade sidan eftersom den inte kommer så långt.

Säkerhetsmässigt tror jag det spelar mindre roll. Tömmen är ihopsatta med ett jättepyttelitet spänne som kommer gå sönder vis typ minsta påfrestning. Mycket tidigare än vanliga tyglar, tex.
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 314
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 463
Senast: MiniLi
·
Träning Jag behöver spåna lite hur mkt man kan träna en häst som är 6 år, jag tar historien från början. Jag fick hem henne för ungefär ett år...
2
Svar
23
· Visningar
2 550
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp