Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

the_connemara

Trådstartare
Delade en Hööksgjord med mor min men den låg klart bäst på hennes så nu är jag och hästis utan. Gillade den jättemycket förutom att den inte alls följde sidorna ner på min häst utan gick verkligen ut. Har tittat runt lite då och då men har svårt att hitta några som ser vettiga ut (förutom AE-däckeln såklart, en dröm!). Så nu testar jag ny approach!

Vad har ni för tömkörningsgjordar? Plus/minus? Bilder på dem? Skulle ni välja samma idag igen eller vad hade ni valt då?
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag tömkör med en Tärnsjögjord (K-G Svenssons variant). Är mycket nöjd med den och hade valt samma idag också, det enda minuset är väl priset.
Kanske finns begagnade...?
 
Senast ändrad:
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag har en från börjes, är typ bara tömkörnings ringarna högst upp och ett par små ringar 2dm länge ner. Hade velat ha fler extra ringar så man kan ändra på tygel inställningarna ;)
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag har en globusgjord. Helt okej de fåtal gångerna jag använde den. Hade nog inte köpt en ny men det har och göra med att jag aldrig tömkörde. Nu blir jag hästlös så då känns det ännu mindre värt :o
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag har A.E-däckeln. :love:. Vill absolut inte ha någon annan, hittade den (i så gott som nyskick) på blocket efter några månaders letande :).

Före hade jag någon syntethistoria av budgetvariant som inte låg still om hästens rygg var lite rundare. Den användes väldigt sällan.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

jag har den vanliga från Globus, tycker absolut att den duger om man inte tömkör jättemycket.

Har tidigare haft lite olika skräpvarianter och det är stor skillnad. Den här ligger bra och stilla på alla hästar jag provat den på.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag har en tömkörningsdäckeln i samma stuk som Tärnsjös KG-däckel, med ett järn gjort efter min häst. Jag tömkör mycket i perioder och vill absolut inte ha en för smal däckel - ett standardjärn (ca 90-95 grader) funkar tyvärr inte till min häst - eller en däckel med för trångt mellan bossorna (vilket majoriteten av de "färdiga" däcklar jag sett i samma modell, andra än Tärnjsös är imo). Jag är väldigt nöjd med modellen; den funkar bra till både tömkörningen och på promenaderna i mörkret (för att kunna använda reflex-ridtäcket även då :p).

Jag har ju gjort min själv (sadelmakarstudent). Skulle jag ha köpt en däckel av någon annan, så att säga, hade jag valt en bågdäckel i stil med A.E-däckeln. Just för att standard-järnen inte passar hästen, och för att en bågdäckel är lättare att anpassa (om den ens behöver anpassas) vid förändringar i hullet hos hästen.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

kl

img_1756_50728f61ddf2b329af004ff3.jpg


Tärnsjö AE. SUPERBRA!
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Såhär ser vi ut när vi tömkör.
3941227_orig.jpg

Continental westernsadel med stigbyglarna ihop bundna med ett grimmskaft under magen vävbandstömmar med läder ändar genom stigbyglarna. Nu är det ju ingen fin däckel men fungerar faktiskt förvånansvärt bra tycker jag!
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag tömkör med en Tärnsjögjord (K-G Svenssons variant). Är mycket nöjd med den och hade valt samma idag också, det enda minuset är väl priset.
Kanske finns begagnade...?

Någon bild på hur den ligger på häst? Hur följer den "revbensbågen"?
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag har en från börjes, är typ bara tömkörnings ringarna högst upp och ett par små ringar 2dm länge ner. Hade velat ha fler extra ringar så man kan ändra på tygel inställningarna ;)

Sådan har min inack (gissar iaf vilken modell du menar :D), hon sätter tömmarna (vanliga longerlinor alltså med vanliga hakar) om gjorden på den höjd hon vill :)
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag har en globusgjord. Helt okej de fåtal gångerna jag använde den. Hade nog inte köpt en ny men det har och göra med att jag aldrig tömkörde. Nu blir jag hästlös så då känns det ännu mindre värt :o

Den är väl typ identisk med Hööksgjorden har jag för mig, förutom att den också bara har en stropp till gjorden = smalare gjord väl?
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag har A.E-däckeln. :love:. Vill absolut inte ha någon annan, hittade den (i så gott som nyskick) på blocket efter några månaders letande :).

Före hade jag någon syntethistoria av budgetvariant som inte låg still om hästens rygg var lite rundare. Den användes väldigt sällan.

Vilken lycka :love: Har du någon bild på den till häst?
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Har du någon bild på den utan padd under? Gärna i samma vinkel, det är precis från den vinkeln jag är nyfiken på hur den ligger :p

Vill hitta en som ger jämnt tryck utmed hela anläggningsytan uppifrån och ner och inte trycker mest allra högst upp.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Har också AEdäckeln. Har fyra helt olika ponnyer och den är värd varenda krona.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag har en tömkörningsdäckeln i samma stuk som Tärnsjös KG-däckel, med ett järn gjort efter min häst. Jag tömkör mycket i perioder och vill absolut inte ha en för smal däckel - ett standardjärn (ca 90-95 grader) funkar tyvärr inte till min häst - eller en däckel med för trångt mellan bossorna (vilket majoriteten av de "färdiga" däcklar jag sett i samma modell, andra än Tärnjsös är imo). Jag är väldigt nöjd med modellen; den funkar bra till både tömkörningen och på promenaderna i mörkret (för att kunna använda reflex-ridtäcket även då :p).

Jag har ju gjort min själv (sadelmakarstudent). Skulle jag ha köpt en däckel av någon annan, så att säga, hade jag valt en bågdäckel i stil med A.E-däckeln. Just för att standard-järnen inte passar hästen, och för att en bågdäckel är lättare att anpassa (om den ens behöver anpassas) vid förändringar i hullet hos hästen.

Typ det fetmarkerade samt att bossan efter typ 1-2 dm var betydligt tunnare gjorde att Hööksgjorden i princip bara låg an de där första dm högst upp på min och sedan inte låg emot förrän på mitten av hästen igen och ner mot gjorden. Mao skithögt tryck längst upp iom att gjorden ändå vägen en del.



Är inte säker på att jag vill ha en med järn i, om det spelar någon roll? Är AE-däckeln bara läder förutom bågen eller är det någon form av järn på båda sidor liksom?

Hade det funnits en lite bredare lädergjord som var stadig utan järn, hade relativt platta och välformade (eller alltså, typ inte formade, min häst är iaf inte kurvig från ryggraden och ner till gjorden) bossor med två stroppar på ungefär samma höjd som en dressyrsadel och stående ringar hade jag blivit överlycklig! Lite typ åt voltigegjordshållet kanske jag söker? Tex http://www.google.se/imgres?sa=X&es...tbnh=181&tbnw=184&start=0&ndsp=10&tx=61&ty=49 Eller typ en sådan här fast i läder o med stående ringar: http://www.google.se/imgres?sa=X&es...bnh=176&tbnw=158&start=27&ndsp=15&tx=59&ty=57. Ingen som har någon liknande?

Ska man ändå köpa en ny kan man ju lika gärna leta tills man hittar någon vettig. Finns många i syntet som verkar ok men vill kunna hålla rent den enklare så vill ha läder.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag hade för mig AE-däckeln kostade typ 6-8 tusen, den var ju farligt mycket billigare än så...

Vilken gjord har du? Minuset har alltid varit en stropp o smal gjord men det kanske funkar hyfsat? Selen till vagnen har ju bara en liten rem och det funkar faktiskt för hästen som tappar andan av vanliga gjordar utan att man ens spänt utan bara lagt den emot... Men man behöver ju inte dra så hårt med varesig sele eller gjord kanske (även om allt dras bakåt på min så gjorden måste man nog spänna lite iaf, svanskappa är ju ett skämt :p).
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jo det är det enda jag skulle vilja ändra, lite bredare gjord med två stroppar, den är rätt trög när den är ny.

Jag tror jag köpte en vanlig, skulle ju bara ha Dponnyer, Hähä. Ska köpa en kortare bukgjord någon dag så den ligger bättre på det taniga russet.

Köpte tömmar och svanskappa också och då blev det ju rätt saftigt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 361
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
25 050
Senast: Niyama
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Anlägga blomrabatt
  • Semester.

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp