Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Mamma har kvar lädertömmarna vi köpte av sadelmakare men jag velar på om jag vill ha läder igen eller inte. Först saknade jag dem massor men samtidigt så känns det nästan lättare att vara "mjuk i handen" med lättare tömmar? Saknar stabiliteten och smidigheten men inte tyngden sas. Jag är kass på att tömköra och hästen viker lätt in nosen. Vi beställde ändå "ridhästtömmar" dvs han gjorde dem tunnare och smalare till oss ridfolk :-P

Inackorderingen som gav mig mersmak på att skaffa gjord och kanske ta tag i saken att lära mig åtm rasta hästen på töm på ridbana har simplaste gjorden och vanliga longerlinor och verkar inte ett dugg begränsad av det så jag har inget storhetsvansinne utan är fullt medveten om att enda haken att komma förbi är matte :-P men när man ändå måste köpa nytt så vill jag köpa något som verkligen känns som att det passar oss. Lika bra ju.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Är AE-däckeln tung? Jag har en Globus De lux tömkörningsgjord och den väger ett ton, förstår inte vitsen med denna tyngd. Skulle gärna vilja ha en smidigare gjord. Jag tömkör ganska mycket, använder alltid svanskappa för gjorden åker fram annars.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Ja, det är så de brukar se ut, tyvärr. :( Min däckel har en mankfrihet (utrymmet mellan bossorna) på 11cm, vilket jag tycker är lagom. Har sett däcklar med runt 5-7cm ute i handeln. På vissa buktar bossan dessutom inåt mot det området, så att det blir ännu mindre kvar mellan bossorna.
Bossan ska tunnas ut ju längre ner på gjorden den kommer - ca 12cm av bossan är anläggningsyta (den del som ska ligga mot ryggmusklerna) och sedan ska den "fasa ut" som en kil. För att det inte ska bli en tjock "skarv" i slutet, så att säga. Men den ska ju vara välformad, och jämn, så klart.

Har tyvärr ingen bild på min rakt framifrån för tillfället, men här ser man ändå hyggligt
dsc_0001_5137a0de9606ee3cc0b5af11.jpg


En bågdäckel (som AE-däckeln) har inget däckeljärn, utan bara bågen. Bågen är skruvad i en metallplatta på varje sida, dvs en på varje bossa. I övrigt är det läder.

Jag är en tönt och föredrar däcklar (däckel = med järn/båge, gjord = utan järn/båge). Min erfarenhet är att de är stabilare och ligger bättre. Men en välgjord gjord funkar också bra, för många. Om du köper en med rörliga ringar så går det att fästa dem i stående läge med hjälp av buntband.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Tack för mycket info! Min häst är smal över ryggen och inte så bred över revbenen heller. Nästan som att stå på backen när man rider barbacka, benen hänger liksom rakt ner. Så i slutet av bossan behöver det liksom inte gå ut så mycket sas. Men gissar att de flesta halvblod ser ut så så det borde ju vara "normalt" :-P

Ni som har AE-däckeln, kan man beställa hem den eller hur gör man? Får skicka ett mail till dem :-)

Och jag är oxå nyfiken på vad den väger? Hööksgjorden var typ tyngre än min sadel kändes det som... Sadeln är iofs väldigt lätt o smidig men hade ju föredragit en lätt o smidigt gjord oxå :-)
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Kikade på produktbilden på Hööks hemsida, och tycker att bossorna ser ut att ha en konstig form. De ser ut att vara på tok för runda mot hästen och smalnar i mitt tycke av för tvärt. Sådär ser inte bossorna på t.ex. KG-däckeln ut.

Ja, det är ju en hel del läder i en däckel, så lite väger de. Jag har faktiskt inte vägt min, men tippar att enbart däckeln (utan gjord, ryggstycke och svanskappa) väger runt 4kg (? Uppskattning när jag vägde den i handen). Jag kan hänga den i hövågen i eftermiddag ;)
En tömkörningsdäckel väger ungefär lika mycket som en däckel i samma modell för körning (sele), kanske lite mindre eftersom däckeljärnet är gjort av aluminium (KG-däckeln). En bågdäckel väger nog ganska precis lika mycket som en dito för körning, då det är samma material och konstruktion.

Jag vet faktiskt inte varför det bara är en stropp, det har jag inte tänkt på att fråga om. Men jag kan spekulera. En däckel ska ligga lite längre bak än sadelns ortspetsar, vilket innebär att även stropparna hamnar lite längre bak. Min häst har ganska mycket bröstkorg, och på honom skulle jag inte kunna spänna en stropp så långt bak, som den bakre stroppen troligen skulle hamna :p . Stropparna på min däckel är 25mm breda (samma bredd som en sadelstropp), och det skulle inte få plats en stropp till på däckelns bredd. Min gjord är inte speciellt smal, även om den inte är jättebred heller (har bytt ut den svängda jag gjorde först, då det inte funkade som det var tänkt, mot en rak). Tömkörningsdäcklarna är gjorda med seldäcklar som modell, och en sådan har även den bara en stropp och gjorden är smalare än en sadelgjord (just för att det bara är en stropp). En gissning är att däckeln inte är tillräckligt bred, för att det ska finnas behov av två stroppar.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Har konsthampa till de större ponnyerna och de är rätt bra.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Ring eller maila så skickar de. Jag åkte dit, har bara sex mil typ :)
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Tycker tvärtom att det blir lättare att vara lätt på handen med en läder och/eller rep/hampatöm av lagom tyngd :)
Syntet blir flaxigt. Har en smal lädertöm på 16 meter köpt på Lyckås för en massa år sedan, är jättenöjd :)
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag håller med dig om tömmar. Jag är inget proffs på tömkörning - det går utmärkt som förberedelse för inkörning, men dressyren får jag inte riktigt till. Jag kan inte tömköra med syntet/vävribb-tömmar, då jag upplever det som just flaxigt och liksom..instabilt. Jag tömkör dessutom oftast utomhus, och tycker att för lätta tömmar bara blåser omkring då (så mina 14m tömmar är 4mm tjocka, dvs samma proportioner som vanliga körtömmar) :D
Men det är en smakfråga!

Tackar ödmjukast! :bow:
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag har haft lite dyrare syntettömmar med gummi. Smala, bra tyngd och bra grepp. Men de är för korta till tömkörning. Och nu är de trasiga :(
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Men vad gör man när hästen går med nosen i bringan på hängande töm liksom :p I det läget är det enklare med syntettömmarna nu (nån repvartiant först som löper superlätt), då kan jag ibland få honom ur det läget. Det kunde jag inte alls med lädertömmarna. Ja, jag är kass :p

Edit: Det kan ju dock uppdateras om vi lär oss något och då kansek vi önskar lädertömmar igen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

AE gjorden är inte tung alls. Globusgjordarna är ganska klumpiga i jämförelse vad jag upplevt. Hade en vanlig globusdäckel innan å den var toktung att släpa på. (har 15 min till ridshus å brukar ta av gjorden på hemvägen så hästen får torka- skittungt med globusen å inte alls med AE:n)

AE- gjorden beställs direkt från hemsidan. svanskappa får beställas bredvid. Jag tror anledningen till den tunna gjorden är för att undvika att den glider fram eller hamnar fel för armbågen men det är min tolkning av ett års användning. Jag är väldigt glad i det, min dam har väldigt välvd bröstkorg å är hon fet som hon alltid blir vid minsta vila så välvs magen jätte nära frambenen, tack vare att gjorden är så tunn så trycker inte magen fram gjorden utan den ligger still. blir även större användningsvidd då jag kan ha den på de flesta typer av hästar. små, smala, feta, kralliga... har tömkört allt mellan c-ponny till god bit över 170...ja du fattar. Jag älskar min gjord. Jag drillar dressyr på mina hästar säkert 2-3 gg i veckan å den är GULD till hårdträning. + att om någon pålle ( tömkör flera hästar mellan varven) får toppjuck vilket händer ibland så landar de på bågen å i alla fall manken går fri. Uppskattar jag.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Knäpper de av för tömmen så kan det vara lite olika anledningar. Antingen får du trycke på mer, flera gånger framframfram, galoppera och trava, skit i vart nacen är, de ska bara fram så hästen fattar att det är fram å att tömmen inte är farlig. Eller så kan jag rekommendera micklemtränset till hästar som inte går att driva fram till bettet på töm, det kan bli lite för mkt info för en del hästar å då blir det för jobbigt. Är bettet still å påverkas mindre av tömmen så vågar de gå mer framåt. Efter att de fattat grejen så kan man börja jobba å då är lädertömmens tyngd skön för dem då de vet att det är den tyngden de har att förhålla sig till. Hoppas nåt funkar för dig, kul att tömköra ju!! :) Våga gå på samma känsla som när du rider och hästen skulle göra så med nacken.
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Jag har en vanlig, enkel syntetgjord, tömkör kanske 2-5 ggr i månaden när hästen är igång så kände att jag inte riktigt kunde lägga pengarna på en fin gjord (lånade AE's gjord på kurs, den är ju underbar!). Jag har satt buntband runt ringarna så att de står upp, tycker att det fungerar alldeles utmärkt :) Min gjord är från Charlies.

3bd225d860be11e28cc022000a1fb854_7.jpg


Kan ju tillägga att min pålle är väldigt bred, även min andra häst som inte tömkörs men som har haft gjorden vid longering så därför gick "fasta" billigare lädergjordar bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Min gör alltså så även med bettlöst träns (hög, fodrad remont) så det beror mer på mig :p Men det har i många år varit ett mål att lära sig tömköra! Och nu har jag mailat Tärnsjö :D
 
Sv: Tömkörningsgjordar - Vad har ni? Bilder?

Typ en sådan fast i läder och med stående ringar hade vart najs!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 363
  • Låst
Tjatter Välkommen till Halloween Hollow! Platsen där det ena kvarteret pyntas mer skräckinjagande än det andra. Varje år hålls en tävling där...
49 50 51
Svar
1 003
· Visningar
25 053
Senast: Niyama
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 123
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp