Bukefalos 28 år!

Tog Katten Hönan ?

Hambo

Trådstartare
När jag kom hem och skulle stänga om min Tupp och höna så var hon inte där.
Hittade henne skadad vid källardörren, där kattluckan är.
Tyvärr var hon så dålig så grannen fick komma och ta ihjäl henne.
Hon var en jättefin och tam Höna som jag kommer att sakna mycket !
Tror ni att en katt kan skada en höna så pass mycket och släpa henne ner för en trappa och försöka dra in henne genom kattluckan ?

Vad ska jag göra med tuppen ?
Vågar inte släppa ut honom i morgon.......
Hej från en ledsen Hambo
 
Sv: Tog Katten Hönan ?

Ta en höna kan katten säkert göra, och det verkar vara vad som hänt här. Om den inte visat intresse tidigare, kan man undra om något hänt hönan innan katten tog över. Något annat djur, hönan blivit sjuk etc?

Våra katter har aldrig visat något intresse för hönsen, möjligen gjort en busrusning någon gång, men jag har hört om andra som försökt ge sig på höns.

Tror däremot inte att katten ger sig på tuppen eftersom den väl är betydligt större än hönan.
Skaffa dig att par nya höns till tuppen. :)
Kolla katten!

LIA
 
Sv: Tog Katten Hönan ?

Jag har två nya på gång ( hönor)
Jag tror katten är avundsjuk på Hönsen för maten hon inte äter upp Ger jag till Hönsen . Hönan som dog var inte riktigt alert, så det var nog därför det var lätt att ta henne .Tycker ändå att min katt som faktiskt är 16 år borde ligga inne framför brasan och inte vara ute och jaga !
Hej från Hambo
 
Sv: Tog Katten Hönan ?

Hönan som dog var inte riktigt alert, så det var nog därför det var lätt att ta henne .
Här har du antagligen svaret. Jag är inte så alldeles säker på att katten verkligen var på jaktstigen och ville ha byte. Snarare så kan det ha varit så att hönan p g av sjukdom/ålder(?) visat ett konstigt och onormalt beteende, t ex ramlat omkull, fladdrat med vingarna, snubblat omkring etc, vilket i sin tur triggat kattens jakt/lek-lust.
Skulle katten sett hönan som byte, så hade den troligvis dödat henne.

Nä, katter ska vara ute och jaga möss. Det är deras stora uppgift här i livet. :)

Lycka till med nya hönorna!

LIA
 
Sv: Tog Katten Hönan ?

Det blev bara en höna, hur många dagar bör jag ha dom inne ( Tuppen är van vid att vara ute på dagarna) innan jag vågar släppa ut henne ?
Han blev dock VÄLDANS Glad att få en betydligt piggare och alertare höna:bump:
Hej från Hambo
 
Sv: Tog Katten Hönan ?

Beror lite på, men om du umgås med dom och hönan verkar lugn och hyfsat orädd, så borde 2 dagar räcka.
Troligen skulle du kunna släppa ut redan dag 2, men man vill ju inte riskera att hon sticker och trycker i ett buskage el dyl över natten.

Dom väljer nattlega efter var dom känner sig säkra och normalt för en höna är ju att flyga upp i ett träd och räcka lång näbb åt räven. ;)
Men gillar hon hönshuset så går hon säkert tillbaka in dit framåt eftermiddag-kväll.

LIA
 
Sv: Tog Katten Hönan ?

Hon borde ju följa med tuppen ? Han går ju in självmant vid 5-tiden
Hej från hambo
 
Sv: Tog Katten Hönan ?

Jo, i teorin. Du kan se hur bundna dom är till varandra. I en del fall så hänger några individer ihop som ler och långhalm, i andra så finns det uttalade individualister. Jag har en som knallar omkring utanför på gräsmattan just nu utan att bekymra sig om att hon är solo.
Din tupp kan som exempel besluta sig för att hoppa in i hönshuset just när hönan är iväg och jagar en insekt. Då måste hon veta själv vart hon ska ta vägen.

Inte så att man ska måla fan på väggen, det går säkert bra med din höna. :)

LIA
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 073
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 589
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp