Tokigt sto som inte vill vara inne längre..

vaggvisa

Trådstartare
Har ett 15-årigt halvblodssto som i somras fick sitt första föl. Har varit extremt mammig och vaktig mot andra hästar hela tiden men går nu bra i flock även om hon ibland fortfarande blir lite orolig över var lillen tar vägen.
I mitten av augusti flyttade vi, och sen i mitten av september fick de nya kompisar, en valack och ett sto med föl.
I början var det ganska rörigt då hon var så vaktig och hon tycker hon är hög i rang men egentligen inte verkar veta hur man beter sig i en flock, även om det blivit mkt bättre under det här året hon bara gått ute med andra hästar..

Nu till problemet jag har, senaste veckorna, sen slutet av september vill hon inte stå inne i stallet. De går på lösdrift, men har så vi kan ta in och binda upp de när hovslagare och så kommer, det är då mitt sto blir tokigt. Känns som att jag provat typ allt nu.. Hon har aldrig varit såhär förut, stått snällt uppbunden och älskat att bli ompysslad.
Tar jag in henne och fölis vill hon bara ut, men vet inte vad hon vill ut till.. Har provat med stängd dörr så hon inte ser de andra, öppen dörr, öppen dörr med de andra precis utanför så hon ser de, de andra inne i ligghallen precis bredvid, mat, godis, slicksten, jaa osv :p Hon tar fart och springer, stegrar, för att komma loss och ut, så fort hon kommer ut utanför dörren står hon hellugnt, bryr sig inte då heller om om var de andra hästarna är eller om fölis är kvar inne. Hon springer över både föl och människor för att komma ut, har stått och ryckt i kedjan och hållt upp spöet men hon bryr sig inte, hon är helt blockerad.
När hovslagaren var här fick vi gå ut och verka utanför. När veterinären var här gick det åt hur mkt lugnande som helst för att kunna ha henne därinne, veterinären sa att en annan häst hade legat ner på marken medans min fortfarande håller balansen och vaknar till och vill ut om dörren öppnas..
Hon är dräktig igen och föl vid sidan. Hormoner som spökar men hon var inte alls såhär förra året?
Tänker att jag ska försöka träna att ha henne inne uppbunden men hon blir helt blockerad så fort hon kommer in och ska bara ut igen, nån som har några tips och idéer?
Hon följer med snällt in men när hon inser att hon är därinne vill hon ut direkt. Förut fick hon sitt kraftfoder därinne men nu äter hon inte där utan är bara stressad över att komma ut.
 
Sv: Tokigt sto som inte vill vara inne längre..

Antar att det är flocken som drar. Hur reagerar hon om alla hästarna är inne?
 
Sv: Tokigt sto som inte vill vara inne längre..

Som jag skrev så bryr hon sig inte om flocken är i ligghallen precis bredvid, där de ser varandra. Det är en gammal lada där en trävägg är uppslagen mellan lösdriften och uppbindningsplatsen, den går inte hela vägen upp till taket så där över ser de varandra. Har även provat att ha öppet in till uppbindningsplatsen, och de andra hästarna står precis utanför, vilket är typ 2m från min hästs huvud när hon är uppbunden. Inget av detta hjälper, hade hoppats på det..
Så fort hon kommer ut, typ två meter för att komma ut så är hon helt lugn, kan gå iväg utan att hon ser de andra och gå ifrån om jag har fölis kvar inne och borstar på honom.
 
Sv: Tokigt sto som inte vill vara inne längre..

Har hon stått på stall tidigare?
Jag skulle nog prova "normal" uppstallning såvida att boxen är tillräcklig för att inte fölet ska bli nermejat.

Det låter som hon nu är så van vid att vara ute o ha full koll, så hon nästan blivit vild när hon kommer in.

Om hon eller fölet skadar sig o måste stå på box kan ju skadan förvärras o du får släppa ut henne igen.
Jag har inga andra förslag...
 
Sv: Tokigt sto som inte vill vara inne längre..

Hon har stått på stall hela livet innan, har gått ute sen i juni.
Förra året gick hon också ute från juni-november, då var hon aldrig såhär när jag tog in henne och det är ju ca samma tid som hon varit ute nu, lite kortare tid nu t o m..
 
Sv: Tokigt sto som inte vill vara inne längre..

Det finns ingen chans att det är krypström längst med golvet? Min häst reagerade liknande- det var bara hon som reagerade ingen av de andra hästarna men när jag slog av strömbrytaren till stallet blev hon lugn...Det var ström från strålkastaren till ridbanan som spökade har jag för mig...
 
Sv: Tokigt sto som inte vill vara inne längre..

Mitt sto betedde sig så när hon tillfälligt stod uppstallad i ett nytt stall i vintras. Hon blev helt hyperstressad inne. Jag känner henne utan och innan, har henne hemma på gården men hon är van vid andra stall, tex tar jag med henne till sommarstugan, inga problem, tävlingsövernattningar är lugnt, bor hos en kompis när jag reser bort, helt lugn. Hon vantrivdes något enormt i just det stallet har jag tolkat det som. När jag flyttade hem henne försvann beteendet när hon klev innanför dörren hemma!
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
650
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 985
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 564

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp