Vet inte om det hjälper er @Blyger men med min lilla arga dam så har jag fokuserat mest på hur jag kommer tillbaka till ett positivt läge. Hon är i sig enkel då hon är så otroligt intresserad, framåt och social och verkligen vill vara nära. Men vi förstod inte varandra alls bra i början och hon sparkade och bet direkt och fattade inte öht vad fan jag var ivägen för typ
Men hon älskar kli och har lärt sig gilla beröm/koppla det till kli så med henne har största framgången hittills varit att fokusera på hennes känsloläge snarare än vad hon gör. Jag typ berömmer först och ber sedan oftast
Typ när hon blir missnöjd nu om jag ska kratsa hovarna så är det först kli och beröm så hon blir glad o nöjd och pepp på mig. Slutar tex klia en sekund och berömmer massor om hon vill ha mer och börjar direkt klia igen. Och egentligen även om hon bli sur om jag sedan försöker lyfta benet så låter jag bara bli och återgår till kli och så fort det arga växlar över lite mer positivt berömmer jag massor igen. Det är liksom bara några sekund efter att hon försökt hugga efter mig men det är ju växlingen tillbaka jag vill ha mer av. Äsch, vet inte hur jag ska förklara riktigt men jag har äntligen bara kört på känsla med henne och det verkar ändå funka rätt bra så jag är ganska glad för det just nu
Gör liknande med Tiger men betydligt mer lågmält och mer att han vill ha stödet medan hon bli sur om man inte ser och validerar hur grym hon är. Hon blev tex riktigt förbannad de första gångerna hon gick med någon annan än mig på promenad och det enda jag kom på var att de antog ju bara att hon skulle gå där bredvid (för det gör hon jättebra) och så styrde de lite smått ibland så som man kan göra och hon följde ju med till en början. Sedan blev det VAD FAN SLUTA HÄRJA MED MIG JAG HAR VARIT JÄTTEDUKTIG JÄTTELÄNGE 

Tog mig ett tag och några egna (perfekta) promenader att lista ut att jag berömmer ju henne typ hela tiden, eller i alla fall allt som är mjukt och följsamt och tillsammans som en trio, och annars är det pepp eller ett tydligt inte och sedan fritt följ igen typ. Det känns som att jag berömmer fram hennes känsloläge och vad jag önskar typ!
Detta är ju kanske inte till tråden egentligen eftersom jag är novis och inte hanterar hästarna "R+" men kanske den tanken kan hjälpa i vardagen?
Någon annan som gör likadant förresten? Det är kanske jättevanligt men jag kommer verkligen ifrån att hästar ska vara lydiga och svara omedelbart på vad vi ber dem. Vid ridning ingick det såklart att förbereda en rörelse tex så hästen var redo när man gav hjälpen. Men jag fick liksom aldrig grepp om vad det egentligen var som ibland kändes "bra" och ibland bara inte alls kändes bra. Det känns som att det är något sådant som det äntligen håller på att trilla ner en polett kring, kanske
Typ när hon blir missnöjd nu om jag ska kratsa hovarna så är det först kli och beröm så hon blir glad o nöjd och pepp på mig. Slutar tex klia en sekund och berömmer massor om hon vill ha mer och börjar direkt klia igen. Och egentligen även om hon bli sur om jag sedan försöker lyfta benet så låter jag bara bli och återgår till kli och så fort det arga växlar över lite mer positivt berömmer jag massor igen. Det är liksom bara några sekund efter att hon försökt hugga efter mig men det är ju växlingen tillbaka jag vill ha mer av. Äsch, vet inte hur jag ska förklara riktigt men jag har äntligen bara kört på känsla med henne och det verkar ändå funka rätt bra så jag är ganska glad för det just nu
Detta är ju kanske inte till tråden egentligen eftersom jag är novis och inte hanterar hästarna "R+" men kanske den tanken kan hjälpa i vardagen?
Någon annan som gör likadant förresten? Det är kanske jättevanligt men jag kommer verkligen ifrån att hästar ska vara lydiga och svara omedelbart på vad vi ber dem. Vid ridning ingick det såklart att förbereda en rörelse tex så hästen var redo när man gav hjälpen. Men jag fick liksom aldrig grepp om vad det egentligen var som ibland kändes "bra" och ibland bara inte alls kändes bra. Det känns som att det är något sådant som det äntligen håller på att trilla ner en polett kring, kanske
jag tror verkligen det här är rätt metod för att träna min lilla ponny på.