Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har aldrig vågat mig på att jobba med färg utan håller hårt i mina blyerts/kol och i undantagsfall svart tusch... :o

är denna tråd främst riktad mot riktigt måleri eller får man bidra med sina svartvita alster? Kämpar som satan med en teckning och skulle behöva lite fräscha ögon på den:angel:

Även om tråden heter måleri tror jag knappast någon tycker att teckning inte kvalificerar sig :)
 
Jag har inte haft inspiration att måla på länge, men jag vill också vara med i tråden! Så jag gjorde en snabb akvarellskiss, en modellstudie, nu ikväll för att ha något att visa. Tanken är att göra en serie större målningar med motiv ur skapelseberättelsen, Edens lustgård innan syndafallet. Döm den inte för hårt, det är bara en skiss :)

Visa bifogad fil 40757

Du fångade ljuset på modellen fint! Frihandade du direkt med akvarell eller gjorde du en blyertssketch först?
 
Börjar bli sugen på att ta upp koltecknandet igen med papper och pennor — inte ”bara” digitalt. Fast det blir förmodligen först under julledigheten som jag hittar nån tid för det :crazy: Det blir oftast något dark artsy non realistic-motiv, här är en ”in progress” på senaste teckningen :D
 

Bifogade filer

  • EF2F93AD-B51A-4FD0-9551-97BA07E56B85.jpeg
    EF2F93AD-B51A-4FD0-9551-97BA07E56B85.jpeg
    426,6 KB · Visningar: 96
Efter att den stått flera månader har jag plockat fram den här igen och tänkte försöka göra klart den innan jul. Tänkte försöka täcka duken för att få ned värdena på ett ungefär. Det är så mycket lättare att se misstagen när man täckt hela. Men jag gjorde det stora misstaget att använda liquin istället för liquin impasto och nu är färgen lika hal som ett nysåpat golv. Får inse att skuggan på vänstra bogen får se ut sådär tills den torkat.

Ps. Den är uppochned eftersom jag är vänsterhänt och den högra bogen/frambenet inte hunnit torka :idea:. Hade jag varit smart hade jag börjat från vänster och jobbat mig mot höger sida, men strukturerat arbete var aldrig min starka sida.
IMG_20191201_222523.jpg
 
Efter att den stått flera månader har jag plockat fram den här igen och tänkte försöka göra klart den innan jul. Tänkte försöka täcka duken för att få ned värdena på ett ungefär. Det är så mycket lättare att se misstagen när man täckt hela. Men jag gjorde det stora misstaget att använda liquin istället för liquin impasto och nu är färgen lika hal som ett nysåpat golv. Får inse att skuggan på vänstra bogen får se ut sådär tills den torkat.

Ps. Den är uppochned eftersom jag är vänsterhänt och den högra bogen/frambenet inte hunnit torka :idea:. Hade jag varit smart hade jag börjat från vänster och jobbat mig mot höger sida, men strukturerat arbete var aldrig min starka sida.
Visa bifogad fil 40862
Den är verkligen jättefin och roligt att du sätter igång igen!
Kommer du inte in med ditt befintliga nick?
 
Även om tråden heter måleri tror jag knappast någon tycker att teckning inte kvalificerar sig :)

Skönt att höra!

Jag har alltid bara gjort porträtt tidigare, både vanliga och med introverta färgskalor i blyerts. Men så började jag sakna ”min” häst och bestämde mig för att prova att teckna häst och är sen dess fast i det :angel:

2C2155C1-996F-4270-976E-1FC31F7D9BB9.jpeg


skulle sen göra en till men sitter så fast! Något mindre motiv, och långt ifrån färdig, bara grundskuggad i ansiktet men det är något med dispositionen som skevar. Vad säger ni? Är ögat för litet? Mulen för stor eller för ”framåtriktad”?

bild i nästa inlägg:
 
Den är verkligen jättefin och roligt att du sätter igång igen!
Kommer du inte in med ditt befintliga nick?

Mm ja jag är imponerad att @tornblomma jobbar på så stora dukar. Den här är bara 60x80 men ändå tungjobbad då det är en bild med mycket som händer och många detaljer som måste stämma, annars blir nog den som ville jag skulle måla den inte helt nöjd (det kanske hon inte blir ändå, men då har jag i alla fall försökt).
Jag har visst det amdr kontot knutet till en mailadress jag inte visste jag hade :idea:
 
Stödjer du handen mot duken när du målar?

Jag försöker att inte göra det, men jag är också en väldigt klumpig person. Den sortens människa som måste borsta tänderna i en fultröja då jag inte kan undvika att dregla tandkräm på mig själv, och som åker utför trappen flera gånger om året. Jag hade tänkt köpa en målarkäpp nu under Black Friday men kunde inte hitta någon på erbjudande. Kanske var lika bra att konsthandlarna inte hade BF-rea...
 
Ooookej! Har målat snart sex timmar i sträck!
Min rygg håller på att packa ihop. Men fick nyss pepp-besök i ”ateljén” av en gubbe i huset :D

Jag måste nog ge mig för idag. Problemet är att jag har en bild i huvudet och min hjärna vägrar inse att det är helt omöjligt att få till tex färdiga djupa skuggor och highlights på en och samma gång.
Duken måste torka mellan lagren liksom.

Sen måste jag korrigera tex skevheten i bordet osv men gör jag det nu blir det ju ett enda jävla KLADDHELVETE, så får vänta med det.
51F40449-CAE3-45D8-B075-158091B88FB9.jpeg


Tillägg: tavlan är inte detta format utan i helfigur i liggande format.
 
Ooookej! Har målat snart sex timmar i sträck!
Min rygg håller på att packa ihop. Men fick nyss pepp-besök i ”ateljén” av en gubbe i huset :D

Jag måste nog ge mig för idag. Problemet är att jag har en bild i huvudet och min hjärna vägrar inse att det är helt omöjligt att få till tex färdiga djupa skuggor och highlights på en och samma gång.
Duken måste torka mellan lagren liksom.

Sen måste jag korrigera tex skevheten i bordet osv men gör jag det nu blir det ju ett enda jävla KLADDHELVETE, så får vänta med det.
Visa bifogad fil 40911

Tillägg: tavlan är inte detta format utan i helfigur i liggande format.
Du äger. :love:
 
Tack kompis så gullig du är! :heart @Vallmo

Tack! Yes det är en fin linneduk @Valerianovna Jag borde kanske haft en spännare när jag monterade den dock, den är lite slapp kanske.

Jag tvekar btw lite kring bakgrunden. Tog upp tavlan i lägenheten och tyckte kanske att den blir lite väl ”pastellig”. Tvekar lite kring färgsättningen. Funderar på en mörkare bakgrund. Tanken är att göra spegellister, stuckaturer odyl i bakgrunden. Men frågan är om det kommer kännas för plottrigt? Kanske en mörkare mer ”enfärgad” bakgrund vore snyggast? Vad tror ni?
 
Senast ändrad av en moderator:
Tack kompis så gullig du är! :heart @Vallmo

Tack! Yes det är en fin linneduk @Valerianovna Jag borde kanske haft en spännare när jag monterade den dock, den är lite slapp kanske.

Jag tvekar btw lite kring bakgrunden. Tog upp tavlan i lägenheten och tyckte kanske att den blir lite väl ”pastellig”. Tvekar lite kring färgsättningen. Funderar på en mörkare bakgrund. Tanken är att göra spegellister, stuckaturer odyl i bakgrunden. Men frågan är om det kommer kännas för plottrigt? Kanske en mörkare mer ”enfärgad” bakgrund vore snyggast? Vad tror ni?
Fantastiska du!

Tror att för mycket detaljer i bakgrunden skulle störa?
Om de bara anas är det nog ok men skärpa i detaljer bör kanske ligga på kvinna och bakverk.
 
Jag tvekar btw lite kring bakgrunden. Tog upp tavlan i lägenheten och tyckte kanske att den blir lite väl ”pastellig”. Tvekar lite kring färgsättningen. Funderar på en mörkare bakgrund. Tanken är att göra spegellister, stuckaturer odyl i bakgrunden. Men frågan är om det kommer kännas för plottrigt? Kanske en mörkare mer ”enfärgad” bakgrund vore snyggast? Vad tror ni?

Förlåt, nu tänker jag bli lite teknisk och teoriserande - man vill ju att det förgrunden skall stå ut, och det finns flera tekniker för att åstadkomma detta. Ett är ju att göra bakgrunden väldig rudimentär och bara behålla en antydan av vad som fanns där. Kan ta min egen som exempel även om det inte föreställer inomhusmiljö, då jag äger rättigheterna och får dela referensen.

LFCWWWU.jpg

fg6MNhA.jpg


Ett annat sätt (och nu halar vi fram de riktiga proffsen) är att väldigt subtilt mörka ned bakgrunden och förenkla detaljerna något som J. Singer Sargent gjort i detta exempel. LÄNK då jag inte är säker på upphovsrätten här.

I detta exempel tar han det ett steg längre och har en ganska detaljerad bakgrund, men ljuset drar ändå blicken till flickorna i förgrunden.
hb_27.67.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp