Tråden om hobbymåleri/ aka ”Vi som målar”.

Status
Stängd för vidare inlägg.
hb_27.67.jpg


Tack snälla för tips! Jag tror på ngt i stil med ovanstående kanske? :)
 
Testade precis att lyfta min jugend-ram som jag ska ha till min tavla i ovanför schäslongen. Måste fan väga typ 10 kilo?? Hur fan ska jag få upp den? :rofl: Måste ringa nån typ hantverkare som säkrar upp den rejält på väggen :p
 
Senast ändrad av en moderator:
@kökshäxan Nu blir jag nyfiken - varför slätt papper? Jag kan väldigt lite om botanisk konst... typ inget.
Ett papper med grövre struktur ger "liv" åt en målad yta men det är inte samma struktur som ex.v. ytan på ett blad och man kan inte heller måla fina detaljer. Jag tänker försöka mig på ett mellanting, alltså måla blommor och andra växter, men inte lika detaljtroget som de brukar göras, får se vad det blir av det.
 
Vill dock meddela att jag köpt en cello så kan hända att jag skiter i måleriet och går all in på barockmusik! 😅😂❤ Har redan en fiol som jag har börja öva på plus att jag har börjat spela piano hos en gubbe i huset. Tror kanske att musik är mer min melodi 🤷🏼‍♀️
 
Oj, aj, nu har jag setat hela kvällen med en samma teckning, så nu värker min hand 😅 tyvärr kan jag inte visa den här då det är en julklapp, men jag tror att jag är nöjd med hästen på bilden :up: Denna gång var det med ett inte lika bra foto som referens men det var inga problem. Det blir mer och mer färger för varje gång men det tar längre tid då också, stackars min hand... :cautious::rofl:
Men jag hade så svårt att lägga ifrån mig teckningen innan jag blev klar :D
 
Jag har inte haft inspiration att måla på länge, men jag vill också vara med i tråden! Så jag gjorde en snabb akvarellskiss, en modellstudie, nu ikväll för att ha något att visa. Tanken är att göra en serie större målningar med motiv ur skapelseberättelsen, Edens lustgård innan syndafallet. Döm den inte för hårt, det är bara en skiss :)

Visa bifogad fil 40757
Jag älskar kroppens former och skuggorna! En "riktig" kropp så att säga, med naturliga skavanker etc. Snyggt! :love:
 
Efter att den stått flera månader har jag plockat fram den här igen och tänkte försöka göra klart den innan jul. Tänkte försöka täcka duken för att få ned värdena på ett ungefär. Det är så mycket lättare att se misstagen när man täckt hela. Men jag gjorde det stora misstaget att använda liquin istället för liquin impasto och nu är färgen lika hal som ett nysåpat golv. Får inse att skuggan på vänstra bogen får se ut sådär tills den torkat.

Ps. Den är uppochned eftersom jag är vänsterhänt och den högra bogen/frambenet inte hunnit torka :idea:. Hade jag varit smart hade jag börjat från vänster och jobbat mig mot höger sida, men strukturerat arbete var aldrig min starka sida.
Visa bifogad fil 40862
Ooh så snyggt :love: Jag tycker att det ser väldigt strukturerat ut faktiskt, som att du har alla delar av tavlan klar för dig innan du ens börjar. Det är så skarpa kanter mellan de inte målade delarna och de målade delarna :eek: så fina färger!!
 
Skönt att höra!

Jag har alltid bara gjort porträtt tidigare, både vanliga och med introverta färgskalor i blyerts. Men så började jag sakna ”min” häst och bestämde mig för att prova att teckna häst och är sen dess fast i det :angel:

Visa bifogad fil 40895

skulle sen göra en till men sitter så fast! Något mindre motiv, och långt ifrån färdig, bara grundskuggad i ansiktet men det är något med dispositionen som skevar. Vad säger ni? Är ögat för litet? Mulen för stor eller för ”framåtriktad”?

bild i nästa inlägg:
Du får mig att skämmas med dina skuggor! :o:love::love::love: Så fint!! Jag ser faktiskt inte något som verkar fel, möjligen är mulen lite stor men det skulle lika gärna kunna vara en häst som ser ut så. Ingen häst är ju perfekt i utseendet.
 
Jag såg en väldigt inspirerande film om botanisk konst och det var inte alls så lätt som jag trodde märkte jag när jag testade att måla en blomma men jag tänker köpa lite slätt akvarellpapper och göra ett mera seriöst försök för det verkar kul.

Visa bifogad fil 40972
Åh så fint! Jag älskar botaniska målningar som de gjorde för länge sedan innan kameran kom till, så fantastiska detaljer :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp