Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Jag har ett litet odlingsprojekt i sommar och det är att prova att odla lite i fjällzon. I år börjar jag med grönkål och mangold som hittills har tagit sig jättebra. Sallat borde jag ha testat men jag lyckas aldrig få det att gro. För tre veckor sedan planterade jag ett gäng små ynkliga plantor i en (oanvänd) dasstunna och de har tagit sig jättebra trots kyligt väder. Så snart vädret tillåter ska jag försiktigt flytta på några av grönkålsplantorna till en planteringssäck som jag tog med upp.

Igår hade jag även med mig fyra tomatplantor, två Wilma, en Romello och en Heartbreaker. Tillräckligt små för att ta in om det, som i natt, bara ska bli precis över nollan ute.

Jag har ett litet odlingsprojekt i sommar och det är att prova att odla lite i fjällzon. I år börjar jag med grönkål och mangold som hittills har tagit sig jättebra. Sallat borde jag ha testat men jag lyckas aldrig få det att gro. För tre veckor sedan planterade jag ett gäng små ynkliga plantor i en (oanvänd) dasstunna och de har tagit sig jättebra trots kyligt väder. Så snart vädret tillåter ska jag försiktigt flytta på några av grönkålsplantorna till en planteringssäck som jag tog med upp.

Igår hade jag även med mig fyra tomatplantor, två Wilma, en Romello och en Heartbreaker. Tillräckligt små för att ta in om det, som i natt, bara ska bli precis över nollan ute.
Det finns ju dom som odlar i Alaska så varför inte?

Förresten har jag blivit lurad, bilden på hallonen på plantorna jag köpte visade röda hallon men dom hallonen som kommer är gula, ska det verkligen få gå till såhär?:arghh::banghead:

(Gula hallon är ju mycket sötare men jag måste ju få gnälla lite.):angel::D

Det finns ju dom som odlar i Alaska så varför inte?

Förresten har jag blivit lurad, bilden på hallonen på plantorna jag köpte visade röda hallon men dom hallonen som kommer är gula, ska det verkligen få gå till såhär?:arghh::banghead:

(Gula hallon är ju mycket sötare men jag måste ju få gnälla lite.):angel::D

Stora delar får ju ett mildare odlingsklimat pga havet och inte mer ogynnsamt än stora delar av Sverige.

Vilket roligt projekt!

Om du inte redan sett SVTs dokumentärserie Med rötterna i snön, om folk som odlar ovanför odlingsgränsen, så kanske den kan vara av intresse?

Mitt purpurklätt-hav står i full blom nu. :love: Det är en av de växter i min trädgård som jag är lite extra kär i. Både färgen, men också att de själva jobbar på så bra med föryngring att jag bara behöver gräva upp nya plantor från lite här och var i trädgården när jag vill ha fler... ;):p
1783281797941.webp

Första omgången potatis uppe.
Sort: oklart
Odlingsyta: <1kvm
Sätt-tid: påsk
Kupad: nej
Material: jord + gammalt hö + marsvinsbursrens i pallkrage
Resultat: 6 potatisar med enstaka gröna fläckar (fläckarna <enkrona till ytan) av totalt ca 40-45 potatisar

Räknar/väger noggrannare imorn.
Trodde inte jag skulle få så få gröna potatisar med tanke på att jag inte kupat.

Finna ryska tomater som ska klara betydligt kallare klimat än vanliga. Kanske ngt att kolla på till nästa år? 😊

Blåbärstry, speciellt dom ryska gillar sträng vinter.

Mitt purpurklätt-hav står i full blom nu. :love: Det är en av de växter i min trädgård som jag är lite extra kär i. Både färgen, men också att de själva jobbar på så bra med föryngring att jag bara behöver gräva upp nya plantor från lite här och var i trädgården när jag vill ha fler... ;):p
Visa bifogad fil 187742
Aha!!! Där fick jag svar på om "ogräset" i skåneträdgården är det eller blommor.

Liljorna är i full gång här. Av någon anledning kommer inga liljebaggar till dessa, bara till krolliljorna på andra sidan huset.
Visa bifogad fil 187769

Du gav mig hopp. Har ratat liljor just pga att alla krolliljor är fulla av dom. Då vågar jag alltså testa.

Krolliljor är rätt ökända när det gäller liljebaggar, jag vägrar ha dem. Det finns förvildade krolliljor i närheten av mig som brukar vara fulla av baggar men trots det har mina liljor (torpar/brandliljor) aldrig haft någon liljebagge.

Någonstans i bakhuvudet har jag också att orientliljor brukar klara sig rätt bra från baggar men jag vet helt ärligt inte var jag hört det.

Akleja, orientalisk julros, rosenplister, vit brunnäva.
Tänker på en skuggrabatt på altanens norrsida. Lite kvällssol.
Löjtnantshjärta
Getrams
Stjärnflocka (?)
Läkesilverax
Vit sköldpaddsört
Hosta
Strutbräken
Prickig lungört

Tänker jag, men jag är ingen stjärna på att bygga rabatter. Har ni förslag?

Det är ganska fuktigt i marken då ett nedgrävt stuprör slutar någon meter bort från denna yta. Där växer lite älgört. Ytan är inte så stor, kanske 2x1,5 meter.
Vitt löjtnantshjärta😍

Vitt löjtnantshjärta😍
Så vackert! :heart

Här tänker jag mig nog ett vanligt rosa (bland annat för att jag gärna får dela grannens men också för att jag älskar den), men att rabatten i övrigt får vara vit. Tycker getramsen (eller kanske jätterams) har lite lik air och kompletterar fint! Den har ju vita klockor.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka