Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Om jag tar frön från krasse, blir det då samma sort som moderplantan? Eller korsar de sig hejvilt?

En kollega vill ha frön från min krasse 'Honolulu', och jag vill också spara till nästa år.

Om jag tar frön från krasse, blir det då samma sort som moderplantan? Eller korsar de sig hejvilt?

En kollega vill ha frön från min krasse 'Honolulu', och jag vill också spara till nästa år.

Många verkar vara sortäkta, åtminstone om de inte fått korspollinera sig. Du får testa hur det är med Honolulu. :)

Jag ska prova spara från mina Carribbean crush och har samma bild som @Sassy , att det nog kan funka eftersom jag (och grannen) inte odlar någon mer sort.

Det blir om inte annat spännande att se nästa år!

Jag ska prova spara från mina Carribbean crush och har samma bild som @Sassy , att det nog kan funka eftersom jag (och grannen) inte odlar någon mer sort.

Det blir om inte annat spännande att se nästa år!
Jag har ju massor med olika sorter. Jag får testa och se vad som händer!
Känns lite nervöst när jag ska ge bort frön, men det kan ju bli nån rolig variant av det.

Frågan är - hur länge klarar de sig utan att bli nergrävda? Kan man hjälpa dem på något sätt?

Jag har inte tillträde till mitt nya hem än på ett tag, men villhöver absolut några fruktträd där....
Mitt tips är att växla upp krukstorleken så slipper du få en total rotsnurr. De är ju oftast maxiamalt utväxta i krukan när du köper dom i butik så att sätta om dom i en större kruka är en god ide. Sen brukar det vara rea på träd och busk i september med när plantskolorna vill tömma ut allt inför vintern och det är jättebra tid för plantering då med. Men såklart kan det vara urplockat då.

Kom ut på altanen nyss. Såg detta genom ögonvrån!! I morse fanns där bara de gröna bladen! Min Spindellilja!!!! Så otroligt vacker, så
Makalös!!!! Aldrig sett nåt liknande förut! Är jag måntro i regnskogen?!?
IMG_6297.webp

Det här kanske är mer en fråga om trä än om själva växtligheten, men gör ett försök att ta hjälp här.

Vi har ett staket/insynsskydd på ca 150 cm mellan altan och carport. Jag skulle vilja fästa rabattlådor med murgröna ovanpå staketet och sedan låta murgrönan slinga sig ner längst staketet. Det enklaste vore givetvis att bara ställa rabattlådorna ovanpå staketet och skruva fast dem i botten. Staketet är byggt horisontellt och det är en ca 15 cm bred planka som "tak", så det skulle funka fint. Men jag tänker att det kanske måste vara dräneringshål i botten av lådan? Då finns ju alternativet att hänga lådorna, antingen ut från staketet eller ovanför staketet (det skulle gå att hänga dem i carporten). Jag skulle helst ha dem ovanför och inte ut ifrån, om det går.

Vad behöver jag tänka på? Jag tänker att om det rinner ut allt för mycket vatten och/eller jord på staketet så kanske det blir röta. Staketet är placerat så att det är precis i början av carport, med andra ord är det lite tak som kommer att ta lite av regnet, men det kommer att regna på lådorna också bara det är lite vind. Man får komplettera med vattning.

Det här kanske är mer en fråga om trä än om själva växtligheten, men gör ett försök att ta hjälp här.

Vi har ett staket/insynsskydd på ca 150 cm mellan altan och carport. Jag skulle vilja fästa rabattlådor med murgröna ovanpå staketet och sedan låta murgrönan slinga sig ner längst staketet. Det enklaste vore givetvis att bara ställa rabattlådorna ovanpå staketet och skruva fast dem i botten. Staketet är byggt horisontellt och det är en ca 15 cm bred planka som "tak", så det skulle funka fint. Men jag tänker att det kanske måste vara dräneringshål i botten av lådan? Då finns ju alternativet att hänga lådorna, antingen ut från staketet eller ovanför staketet (det skulle gå att hänga dem i carporten). Jag skulle helst ha dem ovanför och inte ut ifrån, om det går.

Vad behöver jag tänka på? Jag tänker att om det rinner ut allt för mycket vatten och/eller jord på staketet så kanske det blir röta. Staketet är placerat så att det är precis i början av carport, med andra ord är det lite tak som kommer att ta lite av regnet, men det kommer att regna på lådorna också bara det är lite vind. Man får komplettera med vattning.
Ja, om det regnar i lådorna måste du ha dräneringshål.

Ja, om det regnar i lådorna måste du ha dräneringshål.

Funderar på att hänga dem på "utsidan", alltså in mot carport, och sedan lyfta över murgrönan så den hänger ner på sidan som är mot altanen. På så vis skulle jag kunna fästa lådorna med konsoler i staketet, göra dräneringshål och låta dem hänga fritt, och överflödigt vatten kan droppa ner i carporten förhoppningsvis ett par dm ut från staketet.

Sambon fick ett träd i tidig födelsedagspresent (inte av mig, jag visste inget) förra veckan så vi spenderade tid i trädgården och bara tittade och spånade idéer. Vi vill ha fler träd längs med samma linje och buskar emellan, dels mot vinden från gärdet men även som lite insynsskydd. Nu behöver vi bara hitta buskar vi gillar som tål vind. Vi pratade också om bär så nu har jag beställt blåbärstry som present. Insåg inte att det skulle ta 10-15 dagar att skicka så jag hoppas de hinner fram i tid. Vet inte var vi ska sätta dem dock men det får bli hans problem :angel1:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka