Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Broccolin frodas!
IMG20260628122702.webp

Har varken orkat med eller prioriterat tid i trädgården i år så det är kaos i lådorna. Ringblommor och jättevallmo precis överallt. Tycker vanligtvis att kaosodling ser fint ut men inte nu. Alla rädisor fick sitta för länge så de blev inte ätbara. Alla gurkplantor dog. Vi har något stort djur som rotar i jordgubbarna, förra året var det någon som envist skulle bajsa där också.

Vi skulle köpa ny telefon till maken och tog vägen över växtaffärer. Inte för att jag vill fresta någon men det är 70% på fruktträd i somliga butiker nu.
1100 kronor för 4 äppelträd tycker jag är rimligt. Maken ville köpa fler och jag sa att det är fler dagar i den här veckan. Behöver ha med listan över befintliga träd för pollineringen ju.

Bifogade filer

• 20260628_151435.webp
    20260628_151435.webp
    86,5 KB · Visningar: 29
Den dahlian som ska ha nästa stöd har gått illa åt i nattens/ morgonens/ förmiddagens ösregn. Verkar som.om det blivit stopp i krukan så stackaren har badat hela dagen.
Fick borrat nya hål på utsidan av krukan, som det rinner ur. Skapade även upp allt vatten uppepå men frågan är om den kommer ruttna ändå eller om det finns ngn möjlighet att den klarar sig 😱
20260628_164109.webp

Vi skulle köpa ny telefon till maken och tog vägen över växtaffärer. Inte för att jag vill fresta någon men det är 70% på fruktträd i somliga butiker nu.
1100 kronor för 4 äppelträd tycker jag är rimligt. Maken ville köpa fler och jag sa att det är fler dagar i den här veckan. Behöver ha med listan över befintliga träd för pollineringen ju.
Frågan är - hur länge klarar de sig utan att bli nergrävda? Kan man hjälpa dem på något sätt?

Jag har inte tillträde till mitt nya hem än på ett tag, men villhöver absolut några fruktträd där....

Tydligen kan de vara känsliga för rothalsröta och ska inte planteras för djupt, kan det vara något sådant som hänt?
Jag vet inte, de har ju stått i lådorna och växt fint i typ 2 månader och så över en natt är den död. Nu dog inte alla tre under samma natt utan de dog under en kanske en veckas tid,

Så mysigt besök i Laholm på Tusen trädgårdar-dagen (givetvis kombinerat med teckningsmuseet och den fina Lena Furberg-utställningen). Nu hoppas jag på lagom mycket uppehållsväder och runt 20 grader nästa vecka/veckor så jag kan förvalta all trädgårdsinspiration parallellt med all hästträningsinspiration.

IMG_6990.webp

Frågan är - hur länge klarar de sig utan att bli nergrävda? Kan man hjälpa dem på något sätt?

Jag har inte tillträde till mitt nya hem än på ett tag, men villhöver absolut några fruktträd där....
Dom kan stå länge. Även över vintern. Men i skugga och får inte torka ut. Behöver stå i någon form av vattenhållande kärl/påse men där det inte kan ruttna. Jag var med och planterade en försöksodling där träden stått ett år efter inköp utan problem.

Jag och min bror köpte äppelträd till min mamma i födelsedagspresent en gång. Hon fyller år i november och det var inga problem att förvara dom över vintern och plantera på sommaren.

Sådden av grönkål, kålrötter och majrova avklarad, jag sår sent eftersom kålrötter och rovor ska ner i jordkällaren och bli vintermat. Nu har alla bäddar fått nedgrävd droppslang, det ska sjutton gå och hålla på med vattenslangar när det inte behövs och så sparar det ju vatten också.

Lite störigt att av de sex pluggpelargoner (i färgerna ljusrosa och vitt) jag köpte i våras har nu fyra stycken visat sig vara knallröda istället. Det ser lite lustigt ut i mina lila och vitablomlådor. 😅 Men okej då. Trädgården min är kaotisk ändå.

Upptäckte massa bubillier på mina vitlökar. Har försökt att läsa på hur man ska göra med dom för att få nya vitlökar.

Lite roligt, drog upp några eländiga kvarvarande purjolökar i våras. Grävde ned dom i samma odlingslåda som dom stod i och ja jösses, jag har numera purjolök som tittar upp både bland tomater och sparris 🙄😴

Efter en liten promenad längs skogskanten har jag än en gång konstatera att i mitt stenparti som ska iordningsställas och byggas upp kommer det inte vara annat än inhemska växter från skog, åker och äng. Med rätt placering kommer dom att trivas utan att behöva skötas nåt nämvärt mer än att plocka bort nåt som blivit fult eller för mycket. Trädgården ska vara vacker och lättskött det är min plan iallafall.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka