Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Aaaaaaaa jag har kronärtskocksknoppar. 3 stycken. Jag kollade igår och såg ingenting
Smygisar.

Bifogade filer

• 20260627_165007.webp
    20260627_165007.webp
    131,8 KB · Visningar: 21
Vattnade och gödslade igår kväll, jäkla massa gödslande i år. Men jag har fått så dåliga skördar andra år så i år tar jag i mer.

Vaknade inatt och gick ned och la mig i soffan, klimatet passar inte en klimakteriekärring just ju. Mycket svalare där nere. Hur som helst vaknade jag kl 3 av regn :love: helt perfekt timing!

En liten allvarlig varning. Om en har nedsatt leverfunktion ska en vara försiktig med fläder och älggräs. Det är ju lätt att dricka en liter saft en varm dag och det kan vara farligt på riktigt för somliga hälsotillstånd.

Vad är problemet med fläder? :bag:

Fick skördat jordgubbar och rabarber igår.
Rabarbern var ffa så att jag kunde plantera ut lite gurka. Satte 2 vid rosorna också 🙈🤣

Tänkte skörda röda vinbär så fort åskan och regnet lägger sig men är det ngn som sitter inne på ngt klokt tips på hur man skördar enkelt?

Och gärna lite gorda recept också 😋
20260627_120024.webp

Vad är problemet med fläder? :bag:
Acetylsalicylsyra.

Jag tror det är att de innehåller ett ämne som är giftigt, sambunigrin, som förångas vid upphettning men annars kan skapa blåsyra/cyanid vid kontakt med vatten (som ju finns massor av både i flädersaft, -te och kroppen). Det finns framförallt i bladen, barken, rötter och omogna bär om jag har förstått det hela rätt. Vet inte hur ämnet påverkas av fermentering (alkoholfermentering ska bryta ned det).

Det går att hitta studier som påvisar ökad leverhälsa av måttlig användning av mogna bär, men långtidseffekterna verkar oklara. Jag vet inte heller hur stor dos som krävs för akut livsfara men har förstått att det beror både på namnsort, läge, växtdel och mognadsgrad. Och säkert också då på personlig skörhet.

Att fläder innehåller acetylsalicylsyra känner jag inte till. Då är det nog bättre att välja/avstå sälg eller älgört som traditionellt använts för sin febernedsättande och smärtlindrande effekt (pga salicylsyran). Men även älgört behöver man tex koka de späda bladen i 20 minuter för att kunna få någon effekt att tala om (på både gott och ont).

Här är en intressant vetenskaplig artikel om fläder.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka