Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Biltema har linor och snören på båtavdelningen som garanterat håller och håller i många år och inte är dom dyra heller.

Armeringsnät blir det nästa år, det har jag en hel del av och klämmor sprutar jag ju fram själv i ett plastmaterial som tål uv och är segt.
Ja båtsnörena på biltema har jag också i trädgården. Har en 0,5 cm liggande i bilen också. Att binda fast saker/baklucka med när det lastas mycket oplanerat.
Sen är billiga klädnypor inte fy skam heller. Dom kan en klämma fast blad med i väntan på att plantorna ska bli långa nog att styra upp. Och att få växternas egna klängarmar att fästa där en vill ha dom och inte överallt.

Biltema har linor och snören på båtavdelningen som garanterat håller och håller i många år och inte är dom dyra heller.

Armeringsnät blir det nästa år, det har jag en hel del av och klämmor sprutar jag ju fram själv i ett plastmaterial som tål uv och är segt.
Har du räknat på vad skrivarens klämmor kostar? Med el o material?

Då var det fullt med vatten i alla baljor och jag kunde öppna växthuset efter att ha haft stängt i 2 dagar. Sommaren kom tillbaka. Jag kan också ta av mig raggsockorna.

Bifogade filer

• 17830842174052272591055668773484.webp
    17830842174052272591055668773484.webp
    105,2 KB · Visningar: 43
Har du räknat på vad skrivarens klämmor kostar? Med el o material?
Det är 1 gram material och PETG kostar c:a 150 kronor kilot, elen har jag inte räknat på men jag ska köra in den summan i statistikfilen så räknar programmet ut vad en sån kostar, nu kör jag full byggplatta, blir 40 stycken per körning.

Här är mina olika uppbindningsgrejer. Den gula hinken går jag runt med varje dag och binder upp grönt. Håller alltid utkik efter reor/billigt bös, klädnypor, växtklämmor mm. Biltema har oftast, på båtavdelningen och trädgård, bra ha saker. Bland annat plastad tunn vajer för att ha i växthustaket. Sisalgarnet hittade jag i garaget. Är väl sen pappa pressade hö på sent 80tal.

Bifogade filer

• 20260703_152258.webp
    20260703_152258.webp
    117,1 KB · Visningar: 42
Alla plantor som stod inne på altanen är nu utomhus, hade några pelargoner kvar inomhus. Slängde ut dom med nu, ska vara molnigt och regn nån dag så dom hinner nog vänja sig.

Litar inte på att gubben ska komma ihåg och vattna alla växter I uterummet så deras överlevnadschanser är störst om dom står utomhus.

Ska ut och tjuva och binda upp tomaterna, slänga ned alliumplantorna någonstans och se om jag kan lyckas få ned någon rosenvial.

Slänga ned lite gödsel och sedan ses mina plantor och jag igen om 1,5 vecka :nailbiting:

Alla plantor som stod inne på altanen är nu utomhus, hade några pelargoner kvar inomhus. Slängde ut dom med nu, ska vara molnigt och regn nån dag så dom hinner nog vänja sig.

Litar inte på att gubben ska komma ihåg och vattna alla växter I uterummet så deras överlevnadschanser är störst om dom står utomhus.

Ska ut och tjuva och binda upp tomaterna, slänga ned alliumplantorna någonstans och se om jag kan lyckas få ned någon rosenvial.

Slänga ned lite gödsel och sedan ses mina plantor och jag igen om 1,5 vecka :nailbiting:
Vi håller tummarna. Hårt. 😁

För alla förvånade vill jag bara förtydliga att det där är en illustration av vad jag tänker mig att era Houdinie-rep-brytande tomater ser ut som, inte ett resultat av mina odlingsförsök.
tempImageM2oFvF.webp

Jag odlar ca 4 plantor med biffar varje år och försöker spara ca tre våningar. Alla blir inte stora men oftast en eller två på varje klase/våning.
Jag tycker de blir bra att ha i frysen istället för att köpa tomat på tetra eller burk under vintern.
Sen tror jag inte bara det är tyngden utan också att snöret bryts ned av sol, värme och fukt i växthuset i slutet av säsongen orkar det helt enkelt inte längre när tomaterna börjar bli tunga.

Problem!
Det regnar, men tunnan fyller inte.
Har en utkastare på stupröret men vattnet rinner liksom i bakkant och förbi själva utkastaren
Visa bifogad fil 187573

Hjälp! Vad kan jag göra?
Det enklaste är att köra på tätsilikon för utomhus och vattenbruk i skarven så det blir helt tätt. Plåten ska ju ligga helt an, men av någon anledning så gör inte din det. Jag skulle gissa att dom inte satt utkastet exakt rakt när dom nitade fast det :cautious:

Det enklaste är att köra på tätsilikon för utomhus och vattenbruk i skarven så det blir helt tätt. Plåten ska ju ligga helt an, men av någon anledning så gör inte din det. Jag skulle gissa att dom inte satt utkastet exakt rakt när dom nitade fast det :cautious:
Men då går den inte fälla in igen till vintern?

Aha, den är infällbar. Hmmm, om du fäster en tjockare plast på insidan röret som är lång nog att täcka springan?
Ja funderar på nåt sånt. Kan ju inte ha den öppen på vintern. Tänkte att det kanske går att krångla dit en fönsterlist

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka