Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Se.estern började igår så då sov jag typ hela dagen. 😅
Idag sov jag till halv 11. 🙈 Men sedan har jag deadheadat alla rosor som regnet och stormen förstörde.
Jag har sprayat dahliorna mot bladlöss och insett att jag behöver ett nytt munstycke till sprayflaskan, rensat lite ogräs och ffa planerat gavelsidan. Min käre bror säger att han kommer måndag eller tisdag och gräver så nu håller vi tummarna 🤞

Mannen har målat klart utsidan av matrummet så nu ska vi bygga upp nya odlingslådor igen så att Tomaterna kan flytta från murarbaljorna dit. En av de där sakerna som inte fanns med i årets planering. 🙄

Och så har jag tagit en massa trädgårdsfoton 😍
20260704_134534.webp

Vi tog tag i våra fantastiska uppbindningar av träden vi gjort de tre sista åren. Borta är nu rivna lakan och stretchjeansstrimlor. Ersatta med jutevävsremsor. Som sagt. Vi gör ofta lite eljest. Och rättar sen. Sen som i mycket senare. Har även hunnit skatta första honungen så jag har tappat upp lite orörd på burk. Alltid någon som frågar efter.

Bifogade filer

• 20260704_201913.webp
    20260704_201913.webp
    80 KB · Visningar: 29
Se.estern började igår så då sov jag typ hela dagen. 😅
Idag sov jag till halv 11. 🙈 Men sedan har jag deadheadat alla rosor som regnet och stormen förstörde.
Jag har sprayat dahliorna mot bladlöss och insett att jag behöver ett nytt munstycke till sprayflaskan, rensat lite ogräs och ffa planerat gavelsidan. Min käre bror säger att han kommer måndag eller tisdag och gräver så nu håller vi tummarna 🤞

Mannen har målat klart utsidan av matrummet så nu ska vi bygga upp nya odlingslådor igen så att Tomaterna kan flytta från murarbaljorna dit. En av de där sakerna som inte fanns med i årets planering. 🙄

Och så har jag tagit en massa trädgårdsfoton 😍
Visa bifogad fil 187655
Där vi hade sommarstuga när jag var barn odlade bonden ett par stora dahliarabatter men på den gården sprutades ingenting och dom växte som galna och rabatterna var hur stora som helst, allt växte i bara gödslad lerjord men inget sprutades, han hade inte ens en spruta.

Där vi hade sommarstuga när jag var barn odlade bonden ett par stora dahliarabatter men på den gården sprutades ingenting och dom växte som galna och rabatterna var hur stora som helst, allt växte i bara gödslad lerjord men inget sprutades, han hade inte ens en spruta.
Alltså jag sprayar med vatten och grumme grönsåpa. 🤷‍♀️
Vill inte ha bladlöss och myror på blommor som jag tar in

Tänker på en skuggrabatt på altanens norrsida. Lite kvällssol.
Löjtnantshjärta
Getrams
Stjärnflocka (?)
Läkesilverax
Vit sköldpaddsört
Hosta
Strutbräken
Prickig lungört

Tänker jag, men jag är ingen stjärna på att bygga rabatter. Har ni förslag?

Det är ganska fuktigt i marken då ett nedgrävt stuprör slutar någon meter bort från denna yta. Där växer lite älgört. Ytan är inte så stor, kanske 2x1,5 meter.

Löjtnantshjärta
Getrams
Stjärnflocka (?)
Läkesilverax
Vit sköldpaddsört
Hosta
Strutbräken
Prickig lungört

Det är ganska fuktigt i marken då ett nedgrävt stuprör slutar någon meter bort från denna yta. Där växer lite älgört. Ytan är inte så stor, kanske 2x1,5 meter.
Någon näva kanske. Biokovo är söt.

Näva summer skies, någon som har den? Jag har sex stycken, köpta förra året. Dom är skitfula, torra och gula. Har en kompis som har likadana, också fula men inte riktigt som mina. Är den svår/kinkig?

Hinner inte skriva i tråden men försöker läsa, kul att se alla trädgårdar ☺️

Har även en fråga, till er duktiga trädgårds folk, hur täcker man bäst ett område med kirskål? Området är inte jätte stort men nog för att var irriterande. Området är även under ett fint träd som jag tror kunde bli ett bra klätterträd till barnen. Vad kan vara bra att ha på duken, mannen föreslog täckbark, kanske kan vara bra, nån annan som har en god ide?

Annars så växer allt fint, vi har massa Smultron, pyttelite jordgubbar, en del röda vinbär och min Louise Bugnet har växt till sig och blommar fint samt luktar så gott :love:

Hinner inte skriva i tråden men försöker läsa, kul att se alla trädgårdar ☺️

Har även en fråga, till er duktiga trädgårds folk, hur täcker man bäst ett område med kirskål? Området är inte jätte stort men nog för att var irriterande. Området är även under ett fint träd som jag tror kunde bli ett bra klätterträd till barnen. Vad kan vara bra att ha på duken, mannen föreslog täckbark, kanske kan vara bra, nån annan som har en god ide?

Annars så växer allt fint, vi har massa Smultron, pyttelite jordgubbar, en del röda vinbär och min Louise Bugnet har växt till sig och blommar fint samt luktar så gott :love:
Jag har haft sådan tur att våran dog efter att vi bara började klippa regelbundet så där går jag tyvärr bet.

I min odlingshörna har jag tjock markduk ( filtvarianten, inte plast ) och täckbark men då behöver man ha en bra kant mot angränsande grönytor för annars växer det in på ytan man täcker.

Näva summer skies, någon som har den? Jag har sex stycken, köpta förra året. Dom är skitfula, torra och gula. Har en kompis som har likadana, också fula men inte riktigt som mina. Är den svår/kinkig?
Ja! Min är fin, har blommat mycket, men nu snart överblommad. Den brukar inte vara så kul efter blomningen, i augusti är den gärna lite gul.
Står dina för torrt kanske? Jag upplever den inte som kinkig direkt, men den är mer beskedlig än mina andra nävor som brer ut sig och frösår sig hejvilt, den här håller sig på sin plats. Min står skuggigt och relativt fuktigt (min trädgård är torr, så det är inte blött, bara inte lika torrt som resten).

Klippt, duschat, klippt lite till. Ser spinn överallt känns det som nu. Minsta lilla prick eller gulnade blad och min hjärna skriker Spinn!!

Jaja, bra att ansa lite bland bladen. Måste ta ur mer tagetes med, monstren blir bara större och större.. Påminn mig nästa år om att inte ha tagetes i lådorna. Inte så mycket i varje fall. Kanske en. Eller två.

Den vill ha markfukt, min mamma har den i lerjord halvskugga, där är den fin.

Ja! Min är fin, har blommat mycket, men nu snart överblommad. Den brukar inte vara så kul efter blomningen, i augusti är den gärna lite gul.
Står dina för torrt kanske? Jag upplever den inte som kinkig direkt, men den är mer beskedlig än mina andra nävor som brer ut sig och frösår sig hejvilt, den här håller sig på sin plats. Min står skuggigt och relativt fuktigt (min trädgård är torr, så det är inte blött, bara inte lika torrt som resten).
Ja, inte står dom blött på någon av mina två växtplatser men nävor burkar ändå vara ganska lätta och leva med det mesta? Men dessa är kanske lite kräsna.. alla andra växter i närheten mår helt okej!

Löjtnantshjärta
Getrams
Stjärnflocka (?)
Läkesilverax
Vit sköldpaddsört
Hosta
Strutbräken
Prickig lungört

Akleja, orientalisk julros, rosenplister, vit brunnäva.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar