Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Plockade klart alla bär i trädgården idag.
20260717_115641876.webp

Nu kan regnet komma. Jag har inte satt nåt skydd på dotterns morotsland, men men. Vi behöver regnet.

Det är väldiga mängder kålfjärilar hos mig nu! Det flimrar vitt framför ögonen vart jag än tittar i trädgården...
(och det är förhoppningsvis inte värmeslag... :laugh: )

Jag upptäckte ju kålmal innanför kålnäten, sen har jag sett fåglar som sitter på näten och pickar hål i dem, och nu mängder av kålfjärilar, så jag kan verkligen glömma det där med kål i år verkar det som... :grin:

Det är väldiga mängder kålfjärilar hos mig nu! Det flimrar vitt framför ögonen vart jag än tittar i trädgården...
(och det är förhoppningsvis inte värmeslag... :laugh: )

Jag upptäckte ju kålmal innanför kålnäten, sen har jag sett fåglar som sitter på näten och pickar hål i dem, och nu mängder av kålfjärilar, så jag kan verkligen glömma det där med kål i år verkar det som... :grin:
Köp Turex! Jag sprayar ett par gånger och skippar allt vad nät heter.

The onion saga. Jag köpte två fröpåsar lök. Gul och röd. Satte i vindruvslådor, 3 med röda, 3 gula. Och huj vad det tog sig. Någon frågade förvånat om jag frösått lök? Ja, svarade jag. Och insåg att, jo just det, folk brukade sätta sättlök.
Nåväl, mina små lökstrån misshandlades grovt. Torkade ut, satt i 5 cm planteringsjord alldeles för länge. Sen fick de gula ett större kärl. Två genomskinliga talgbollshinkar. Lite hästskit tillfördes dock. Trångt för mina ca 75 små strån, nu diameter på 2 mm. Jodå.
Dom röda fortsatte jag att plåga i några veckor till.
Hade jag någon som helst plats att sätta dom. Nix. Så grävde ju maken fler land.
Och frågade om vi skulle sätta ut den där löken? Jag sa att Visst, gör det.
Trots all misskötsel så har vi nu fin lök. Både röd o gul som börjar närma sig skörd. I princip så har varje strå vi fick i backen tagit sig. Dom fick vatten några gånger i början men har fått klara sig med det regn som kommit. Jorden var välgödslad vilket väl var räddningen.

Bifogade filer

• 20260718_152857.webp
    20260718_152857.webp
    402,7 KB · Visningar: 23
Den andra... Alltså jag vet inte vad som hänt här. Jag måste ha blandat ihop någon av mina favoriter med någon som skulle skänkas bort eller något. Vi kan knappast kalla den mjuk och rund i färgen 🙈
20260718_103848.webp

Kommer jag någonsin få till det så att alla mina dahlior i denna del faktiskt passar ihop? 🙄🤣

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka