Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

All sympati till er som har det torrt, jag minns med fasa sommaren 2018, när vi fortfarande bodde i Sthlm. Här uppe där jag bor numera är det grått, småkallt och regnigt (en natt nyligen var det fyra grader). Några rejäla regn, ja tack, men det här augustivädret är inte heller kul. Jag vill att mina stortomater ska mognaaaaaaa.

Den finaste solrosen i trädgården just nu är den som självsådde sig förra året. Tror faktiskt att det är tack och hej för dahliornas del nu. Nästa år tänkte jag ha en rabatt full med olika typer av solroser. Så tacksamt, och fint!
20260814_084818.webp

Den finaste solrosen i trädgården just nu är den som självsådde sig förra året. Tror faktiskt att det är tack och hej för dahliornas del nu. Nästa år tänkte jag ha en rabatt full med olika typer av solroser. Så tacksamt, och fint! Visa bifogad fil 189526
Jag köpte en dahliaknöl och satte i en stor kruka, det blev en enda lång pinne av det hela som fortfarande bara har knoppar som inte utvecklats ett dugg så dahlia får räknas som ett misslyckat experiment, en gång och aldrig mera.:mad:

Jag köpte en dahliaknöl och satte i en stor kruka, det blev en enda lång pinne av det hela som fortfarande bara har knoppar som inte utvecklats ett dugg så dahlia får räknas som ett misslyckat experiment, en gång och aldrig mera.:mad:
Ja, jag har pysslat med det ett tag och bara kommit fram till att jag inte orkar greja med det mer. Lättare att peta ned ett frö i jorden bara. Och så finns det ju massa andra väldigt vackra blommor.

Ja, jag har pysslat med det ett tag och bara kommit fram till att jag inte orkar greja med det mer. Lättare att peta ned ett frö i jorden bara. Och så finns det ju massa andra väldigt vackra blommor.
Nästa år ska jag testa solrosor och så stockrosor, jag har en vägg i österläge där en smal rabatt med stockrosor ev. skulle funka,,,,,, eller också flyttar jag dit lite kaprifolium och låter den invadera väggen helt då det är väggen på vedboden som ligger i vinkel mot verkstadsväggen bredvid stora portarna. Odla ska vara enkelt.

Trots missmodet i odlandet med torka och ogräs och mördarsniglar och kålfjärilslarver, så bjuder ändå den vissnande trädgården på lite av varje att plocka ihop till morgondagens middag: egna aprikoser till aprikosmarmelad i filodegsrullar med getost. Egna svarta vinbär till välkomstdrink och picklade i en sallad med betor och kål. Möjligen några egna äpplen till samma sallad men tveksamt, det är mest små knappt mogna ännu. Egna havtornsbär till sorbet och egna björnbär till hemgjord björnbärsglass. Och kanske lite flädersaft från frysen som måltidsdryck till alkoholfria gäster.

Men ett optimalt odlingsår hade det funnits både egna betor och kål, och några roliga skär- eller vaxbönor att slänga in i ekvationen. Och betydligt mer snittblommor att sätta på bordet och titta på i rabatterna. Men bolltisteln trivs åtminstone, vi får titta på den och jätteverbenan som också är fin. :)

Och, inför nästa års fröbeställningar (:angel::angel::angel:), vilka är era favoriter bland ätbara annueller?
Zon 3, blåsigt som inni-:devil: och de ska stå i en pallkrage så hyfsat lågväxande sorter är att föredra. Ska odlas tillsammans med sallat och kålväxter.

Någon sorts klint tänker jag? Ringblommor har vi redan så att vi drunknar i det. Kanske blir någon sorts krasse på balkongen, men de har en tendens att dra ohyra tycker jag? Fuchsia har jag redan (en småblommig klarrosa som blir helt underbar att frysa in i stora iskuber). Doftviol har jag i två färger. :)
Strandkrassing är en favorit som jag alltid sår i alla luckor, men jag vet inte om man kan äta blommorna också eller om det bara är bladen?

Tänker att de mest ska vara färgtillskott i sallader och drinkar, så det räcker om de är ogiftiga och inte smakar äckligt. Bonus om de inte är en snigelmagnet.
Gurkört kanske? Mycket växt för ganska lite blommor, men väldigt vackra i mat och dryck. Frösår sig rejält, men är tack och lov lätta att gallra bort :up:

Den finaste solrosen i trädgården just nu är den som självsådde sig förra året. Tror faktiskt att det är tack och hej för dahliornas del nu. Nästa år tänkte jag ha en rabatt full med olika typer av solroser. Så tacksamt, och fint! Visa bifogad fil 189526
Wow så fin! Jag har också självsådda solrosor lite här och var i år, och de har fått stå kvar - himla härligt nu när allt annat är halvtrist för solrosorna kämpar på :love: Bonus att humlorna är som galna i dem och det övernattar flera humlor i dem varje natt. Så gulligt!
Har odlat ett gäng nya solrossorter i år och för första gången i olika höjder för att det skulle bli lite tätare, och det konceptet blir definitivt kvar till nästa år, med ytterligare några nya sorter. Några dahlior blir nog fortsatt kvar här för jag uppskattar att de ger blommor så länge, men ska helt klart ha färre sorter. Hoppas på att några av de jag har kvar just nu (har fått kasta massor av sjuka, nyinköpta för i år...) ska ha så kraftiga knölar vid upptag att de går att dela, för att minska risken för fler sjuka.

Förresten, någon som grävt upp och vinterförvarat jätteverbena inomhus? Är det värt det?

Jag grävde upp och misslyckades med vinterförvaring för några år sedan, men hade rötterna bara efter att ha läst något käckt tips om att det skulle funka som dahlior att bara lägga undan dem mörkt och svalt. Det gjorde det i alla fall inte hos mig. I år planerar jag att gräva upp igen men klippa ner och plantera om i krukor så de har lite jord runt om sig.

Jag tror kanske inte man tjänar så mycket i tid när de börjar blomma jämfört med att så fröer runt februari. Men fröodlandet är ju lite extra pyssel med kyla och värme växelvis. Hade varit praktiskt att bara väcka upp några krukor med färdiga plantor och sedan ta sticklingar från dem.

2026 års bild på mina liljor. I år är det 184 blommor!
PhotoCollage_20260814_125900306.webp

För den som inte vet så började jag med två små förskrämda plantor inhandlade på Mo gård för över 20 år sedan.

Har även en kruka med två plantor som jag dragit upp från frön jag tog hem från Australien. De blommar för andra året nu. Det tog fem år från sådd till första blomma.

Oändligt torrt i Östergötland också. Gräsmattan är helt brun och fler och fler växter ger upp. Jag har droppbevattning till icke etablerade perenner, så hoppas de klarar sig (och de etablerade räknar jag med att de överlever även om de vissnar ner för året).
Det ser ut att kanske bli regn nästa vecka, men först stekhett.
Också östgötland... Här börjar vår bevattningsbrunn att sina så det vatten vi får går till växthuset och mina liljor.

Förresten, någon som grävt upp och vinterförvarat jätteverbena inomhus? Är det värt det?
Jag har gjort det flera år och skulle säga att det är klart värt det. Slängde ner ett gäng jordklumpar med rötter i en hink och ställde i jordkällaren och glömde bort till våren och nästan alla plantor tog sig. Tills jag gjorde likadant den här vintern och inte lyckades alls 😅 ska ge det ett nytt försök i vinter, de är mycket tidigare igång än fröplantorna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka