Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Nu har jag plockat tio liter havtorn på en av två buskar, och ändå finns det MÅNGA sådana här grenar kvar:

Visa bifogad fil 189723

Det är tidsödande att plocka men också lite meditativt - och har man jobbat upp ett beroende av havtornssorbet med chokladfondant eller björnbär, så är det svårt att sluta bunkrandet med så mycket kvar att plocka!

Lite komiskt, jag hittade en notis från min första skörd på denna buske som jag nu påmindes om var bara en tunn liten eländig gren när jag planterade den 2019. I augusti 2021 kunde jag skörda den inte så imponerande mängden av tre (3) bär på detta numera havtornsmonster med vad det känns som cirka en miljon bär. :laugh:

Men jag kan fortfarande inte sluta plocka trots att frysen håller på att fyllas. :eek:, Det är något beroendeframkallande med plockningen när man hittar rätt teknik, och medan bären har en konsistens och ett plockmotstånd som påminner om att plocka en massa orangea fästingar. En rent fysisk tillfredsställelse när man lyckas bryta upp ett tjockt och riktigt tätt havtornskluster och sedan metodiskt beta av bär för bär tills grenen är helt rensad och befriad. Men det gick ju betydligt snabbare att komma dit för fem år sedan.

1000018478.webp

Växthuset hämtat, det ska placeras närmare rabatten är planen, lite markjobb först och skrapa, måla, kitta... 😅

Vi har ju köpt ett lantställe där vi ska hänga på semester och helger. Håller på att planera vad jag ska göra i planeringsväg. Kommer anlägga skogsträdgård på en del av åkern. Har läst på efter tips i tråden. Ska även anlägga ängsmark på en del och kommer köpa fröer från pratensis.

Det jag klurar på nu är hur jag ska få till bevattningen då jag inte är där hela tiden. Vill ju inte att dyra träd ska dö torkdöden. Har köpt 50 bevattningspåsar begagnat. Har blivit erbjuden 3km! Droppbevattning till skänks. Blir lite snurrig i huvudet hur jag ska få ihop det.

Har spanat in en nyanlagd allé och läst intervjuer om skogsträdgårdar. De verkar använda sig av enbart bevattningspåsar. Allen hade trekantiga trädstöd och en bevattningspåse per ben. Funderar på att kopiera det. Dvs 3 påsar per träd. Det i kombination med höstplantering kan kanske räcka? Droppbevattning känns mer aktuell till nästa års grönsaksland.

Sen måste jag komma på ett smart system för fröodling. Det behöver ju också vara automatisk belysning och bevattningsbrickor.

Tycker dessa bitar är de tråkigaste med trädgård. Men att vara välförberedd gör det ju roligare sen

Fick den här av min mamma. Jag känner mig sedd

Bifogade filer

• 1000023013.webp
    1000023013.webp
    203,3 KB · Visningar: 54
Vi har ju köpt ett lantställe där vi ska hänga på semester och helger. Håller på att planera vad jag ska göra i planeringsväg. Kommer anlägga skogsträdgård på en del av åkern. Har läst på efter tips i tråden. Ska även anlägga ängsmark på en del och kommer köpa fröer från pratensis.

Det jag klurar på nu är hur jag ska få till bevattningen då jag inte är där hela tiden. Vill ju inte att dyra träd ska dö torkdöden. Har köpt 50 bevattningspåsar begagnat. Har blivit erbjuden 3km! Droppbevattning till skänks. Blir lite snurrig i huvudet hur jag ska få ihop det.

Har spanat in en nyanlagd allé och läst intervjuer om skogsträdgårdar. De verkar använda sig av enbart bevattningspåsar. Allen hade trekantiga trädstöd och en bevattningspåse per ben. Funderar på att kopiera det. Dvs 3 påsar per träd. Det i kombination med höstplantering kan kanske räcka? Droppbevattning känns mer aktuell till nästa års grönsaksland.

Sen måste jag komma på ett smart system för fröodling. Det behöver ju också vara automatisk belysning och bevattningsbrickor.

Tycker dessa bitar är de tråkigaste med trädgård. Men att vara välförberedd gör det ju roligare sen

Fick den här av min mamma. Jag känner mig sedd
Bevattningssäckar är ju mest för att se till att trädet får tillräckligt med vatten. På jobbet sätter vi stora träd och de behöver ca 70 liter vatten 2 ggr i veckan. Bevattningssäckarna gör alltså inte att du vattnar mer sällan utan säkrar upp att det vatten du häller på hamnar i rotklumpen och inte rinner av någon annanstans.

Ett tidssatt bevattningssystem kan ju däremot fungera om du inte är på plats. Allt beror lite på hur långtid som det är mellan gångerna du är på plats. Ju mindre planta desto mindre vatten kräver den i etableringsfasen, så det kan ju vara bra att tänka på om man inte kan vattna. Att sätta tidigt eller sent på säsongen kan också göra att träden/busken hinner rota sig lite innan tillväxt och torka kommer.

Vi kommer vara där på helgerna, men inte veckodagar. Hade gärna börjat sätta lite träd redan i höst. Zon 3 tror jag det är där gården ligger. Får kanske bli både droppbevattning och påsar då. Just bevattning känns lite drygt att lösa. Planen är lite träd, buskar och vitlök nu slutet september början på oktober. Verkar ju som att det bara är att ställa in sig på varma torra sommrar framöver så att plantera på våren känns som en dålig idé

Vi kommer vara där på helgerna, men inte veckodagar. Hade gärna börjat sätta lite träd redan i höst. Zon 3 tror jag det är där gården ligger. Får kanske bli både droppbevattning och påsar då. Just bevattning känns lite drygt att lösa. Planen är lite träd, buskar och vitlök nu slutet september början på oktober. Verkar ju som att det bara är att ställa in sig på varma torra sommrar framöver så att plantera på våren känns som en dålig idé
Träd och buskar överlever 100% vattning på helger, betydligt mer sällan skulle jag säga. Ordentlig rotblötning vid plantering och "några gånger" under säsongen är tillräckligt. 😊 Perenner kan behöva lite mer kärlek, men varje helg är mer än tillräckligt! En häck kan vara lite känslig och skulle må bra av droppbevattning.

Det låter ju som jättebra förutsättningar! Höstplantering av örtartade perenner så klarar de sig själva. Bevattningssäck till träd (inte för mycket bara, så de blir vattensjuka. Jag hade nog inte tänkt tre säckar om du köper normala två-treåriga plantor och inte bjässar, men jag känner heller inte till din jordmån osv). Skogsträdgård designas ju så de ska klara vattenhållningen själv; du täcker, designar utifrån vattenflöde och vattenstånd i backen osv, vattnar träd år ett-två. Om du täcker mer yta än du planterar upp varje säsong så får du mindre arbete med bevattning allteftersom. Mina perenna grönsaker är helt ovattnade i år och (även i fjol då de planterades, bortsett själva planteringstillfället och en gång till) och lever och frodas allihopa (trots att gräsmattorna är bruna och krasar).

Jag skulle ändå bli lite ha-sugen på 3 km gratis droppbevattning (särskilt om förvaring inte var ett problem). Vem vet, du kanske får pepp på annueller om några år?

Du måste ju kolla jordart. Stor skillnad på vad som behöver vattnas ofta eller inte. Köp boken Skogsträdgården så får du massor av riktigt bra beprövade tips.

Jag har samlat jord. Det är sandig jord, åt det magrare hållet. Men det är gammal åker som kogödslats. Om jag tittar på kartor bör den vara sur. Gården ligger zon 3 område i Småland. Lite kallare vintrar och varmare somrar som jag förstår det.

Jo. Har bott i lägenhet hela livet så att ha massor av lador och uthus att förvara 3km droppbevattning i känns så lyxigt. Känner mig som mångmiljonär 🥲

Alla barnen har varsitt rum utöver rum som ska inredas som rena hobbyrum. Mamma ska få sin målarstudio...

Buskar och träd i den storleken som privatpersoner oftast köper i handelsträdgården klarar sig utan problem med bevattning enbart en gång i veckan. Så det borde gå utmärkt.

Jag har samlat jord. Det är sandig jord, åt det magrare hållet. Men det är gammal åker som kogödslats. Om jag tittar på kartor bör den vara sur. Gården ligger zon 3 område i Småland. Lite kallare vintrar och varmare somrar som jag förstår det.

Jo. Har bott i lägenhet hela livet så att ha massor av lador och uthus att förvara 3km droppbevattning i känns så lyxigt. Känner mig som mångmiljonär 🥲

Alla barnen har varsitt rum utöver rum som ska inredas som rena hobbyrum. Mamma ska få sin målarstudio...
Jag bor på en sandås i småland zon 3 och vattnar nyplanterade buskar ca 1 gång i veckan, det räcker jättebra. Växter i kruka och grönsakerna vill oftast ha vatten oftare om man vill ha god produktion. Men en gång i veckan fungerar utmärkt för buskar och perenner även under torrperioderna. Det jag märkte dock i år var att de jag köpte och grävde ned i april maj tog sig betydligt bättre än de som jag köpte i juni då det redan var varmt och torrt, även om jag vattnade.
Ett problem jag har här är att vattnet gärna rinner av jorden så jag håller själv på och experimenterar med vattenlösningar typ droppvattning eller vattenpåse. Bra ide också att välja växter som är torktåliga från början, så de klarar sig även efter att de är etablerade och man slutat vattna :).

Kika hos grannar. Vad har dom? Småland är ju lite speciellt med mager jord, snörika vintrar eller tvärtom. Där gäller det verkligen att ha koll på sina lokala köldhål och eventuella solfällor. Soliga hörnen kan ju lika ofta bli dödsfällor om växterna sätter igång för tidigt och sen blir det frost. Hur går daggen. Varifrån kommer dom kalla vindarna. Det är dyrt och tråkigt att sätta träd och allt kolavippar år tre och så möter en grannen som säger; - Ja den sänkan har alltid varit svår med frosten.

Tyvärr inte mycket växter. Övergivna gårdar och hagar. Men bonden har odlat raps på åkern jag ska plantera på. Ja Småland är inte känt för att vara bördigt direkt :D

Tyvärr inte mycket växter. Övergivna gårdar och hagar. Men bonden har odlat raps på åkern jag ska plantera på. Ja Småland är inte känt för att vara bördigt direkt :D
Men det är också en jättebra utgångspunkt. Då skulle jag
- satsa lite extra på kvävefixerare, kanske använda klibbal som amträd, finns en hel del buskar med ätbara bär som fixerar kväve
- plantera acceleratorväxter som producerar grönmassa och drar upp mineraler från djupa jordlager
- göra öar av näringstät täckning att så småningom plantera dina mer krävande växter i
- satsa på en riktigt bra trädgårdskompost i så stor skala ni klarar och vill
-inleda med anspråkslösa växter på väl valda platser som kommer prestera bra trots förhållandena, så att det blir roligt att hålla på

Och som @Luff är inne på: observera, observera, observera. Det är ju ändå jättestor skillnad på om det där ”ingentinget” som växer på ödetomterna runtomkring är ängsväxter (signalerar näringsfattigt och torrt) eller brännässla och kvickrot (ackumulerar kväve - har preppat bra för de växter du vill odla).

Men det är också en jättebra utgångspunkt. Då skulle jag
- satsa lite extra på kvävefixerare, kanske använda klibbal som amträd, finns en hel del buskar med ätbara bär som fixerar kväve
- plantera acceleratorväxter som producerar grönmassa och drar upp mineraler från djupa jordlager
- göra öar av näringstät täckning att så småningom plantera dina mer krävande växter i
- satsa på en riktigt bra trädgårdskompost i så stor skala ni klarar och vill
-inleda med anspråkslösa växter på väl valda platser som kommer prestera bra trots förhållandena, så att det blir roligt att hålla på

Och som @Luff är inne på: observera, observera, observera. Det är ju ändå jättestor skillnad på om det där ”ingentinget” som växer på ödetomterna runtomkring är ängsväxter (signalerar näringsfattigt och torrt) eller brännässla och kvickrot (ackumulerar kväve - har preppat bra för de växter du vill odla).
Det största problemet med den småländska jorden är all sten.

Nu när jag har en hel växt-källare att tillgå i vinter så funderar jag på att vinterförvara både chili och paprika där. Jag var väldigt sen på att sätta paprikafrön och mina spetspaprikor är bara små som chilis just nu. Har inte riktigt hjärta att beskära alla och sätta in nu men natt-tempen är under 10 grader ibland. (Dock så är det 18-20 grader dagtid så det är bara kallt en kort period.) Hur hade ni gjort? Låtit allt stå ute lite till eller kapat och ställt in för vintern redan nu?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka