Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Det hade tydligen ramlat in en viol i min vaniljbasilika. Fint helt klart.

IMG_0165.webp

Nu har jag kottar på min moderplanta. Förra året tog lusen allihop. För övrigt kan jag tipsa om att Dollarstore har halva priset på trädgårdsgrejor och väldigt billiga frön. 10 L vattenkannor för 27 kr bland annat.

Bifogade filer

• 20260822_190545.webp
    20260822_190545.webp
    212,1 KB · Visningar: 34
Nä här uppe i skaraborg, dom är skitsvåra att koka,skalet måste vara kvar, men dom är godast och duger bäst som hasselbakspotatis
Jag hittade ett stånd mandelpotatis som stod kvar och tänkte som sista test prova göra hasselbackspotatis på dem, är det något speciellt man bör göra med den sorten när de lagas till?

Jag hittade ett stånd mandelpotatis som stod kvar och tänkte som sista test prova göra hasselbackspotatis på dem, är det något speciellt man bör göra med den sorten när de lagas till?
Som hasselbacks funkade de faktiskt, men jag kan liksom inte äta det var och varannan dag så ingen större förlust att de hamnade på komposten.

Vi drunknar i gurkor! :bag:😅 Inte så lätt att hinna med och plocka dem i rätt tid heller...

Visa bifogad fil 189947

Och det finns mängder med minigurkor kvar på tillväxt i landet :nailbiting:
Jag sparar i påse i kylskåp i veckorna och kokar 5 kg i taget på söndagarna. Sitter precis och laddar inför dagens kokeri. Har precis diskat efter att ha kokat aroniasylt i två varianter. Turkisk peppar och Aronia/äpple- båda fick godkänt av maken

Bifogade filer

• 17874941964167815263335514627437.webp
    17874941964167815263335514627437.webp
    153,3 KB · Visningar: 26
Jag sparar i påse i kylskåp i veckorna och kokar 5 kg i taget på söndagarna. Sitter precis och laddar inför dagens kokeri. Har precis diskat efter att ha kokat aroniasylt i två varianter. Turkisk peppar och Aronia/äpple- båda fick godkänt av maken
Bra tips! :) Jag har gjort 12 st 1 liters burkar med inlagd gurka i dag, så lite minskning av högen :up:

Det här med att vara nöjd... Idag drog jag upp alla rödbetor. I varierande storlek, tittade på dom, kastade tillbaks dom.

Drog upp palsternacka, klippte omsorgsfullt av blasten. Tjohej fladderfitt, nä Tjohej, faddrittan vad roliga dom såg ut. Men nääää även dom åkte tillbaks. Täckte eländet med hästbajs.

För lite jord i dom lådorna så nya tag nästa år. Nu har jag ju en gödselstack jag kan plundra så förhoppningsvis blir resultatet bättre nästa år.

Det här med att vara nöjd... Idag drog jag upp alla rödbetor. I varierande storlek, tittade på dom, kastade tillbaks dom.

Drog upp palsternacka, klippte omsorgsfullt av blasten. Tjohej fladderfitt, nä Tjohej, faddrittan vad roliga dom såg ut. Men nääää även dom åkte tillbaks. Täckte eländet med hästbajs.

För lite jord i dom lådorna så nya tag nästa år. Nu har jag ju en gödselstack jag kan plundra så förhoppningsvis blir resultatet bättre nästa år.
Jag kokade ett gäng röd och gulbetor. Har aldrig gjort detta förut. Intressant att det var så lätt att skala. Nu har jag alltså en tallrik kokta i kylskåpet och vet inte om jag orkar göra mer med dom. För att inte tala om dom som är kvar i landet. Varför är det så lätt att köpa frö? Borde ju vara som att skaffa vapen eller körkort. Hårda teoriprov och provodling under övervakning första åren.

Jag kokade ett gäng röd och gulbetor. Har aldrig gjort detta förut. Intressant att det var så lätt att skala. Nu har jag alltså en tallrik kokta i kylskåpet och vet inte om jag orkar göra mer med dom. För att inte tala om dom som är kvar i landet. Varför är det så lätt att köpa frö? Borde ju vara som att skaffa vapen eller körkort. Hårda teoriprov och provodling under övervakning första åren.
Betorna kan du dela och slänga in i frysen som dom är. Gott att ta fram och slänga in i ugnen med andra rotsaker.

Jag orkade inte ta hand om mitt övh så jag skrotade allt. Det var inte så mycket att hurra för ändå.

Jag orkar inte pytsa lite här och där, får jag ingen ordentlig skörd så skiter jag typ i det.

Men tomater får jag iallafall, typ 3 miljarder 😂

Kör en välbehövlig rensning på min odlingsyta. Orken har inte funnits där tidigare.

Låg 3 skrotade pallkragar på 3 olika ställen. Ett av dom var ytterst lämplig, precis på rabarbern. Vette fan hur jag tänkte där.

Men nu är den väck och så även rabarbern. Grävde upp gräslöken med, den växte suveränt där den stod men efter några år med hoppande över den så ledsnade jag. Jag har med facit i hand planterat den så flowet till ena komposten försvann.

Min hjärna:

- Oh ett armeringsnät! Vi bygger en spaljé!

Min förnuftiga lilltå:

- NEJ! Gör klart det du håller på med!

Övriga kroppen:

- Go hjärna, go hjärna! Woho det blir så snyggt!

Min hjärna:

- Härligt övriga kroppen, vi kör över lilltån och bygger spaljé!

Så jaha, nu ska jag tydligen bygga spaljé. Med min gubbes säkerhetstänkande förnuft i bakhuvudet sedan sist jag byggde en. Jag har ju redan dragit ut 2 ligament i foten pga ett armeringsnät så han är bra att ha ibland.

Idag masade jag mig motvilligt iväg till återbruket med gamla krukor, jordsäckar, pallkragar och 200 år gamla spadar och div andra gamla föremål.

Så nu är det rent och snyggt på odlingsområdet. Nu ska jag nog tippa omkull i sängen för jag kan inte skjuta ned månen eller be klimakteriet fara åt skogen. Sovit uselt i flera nätter och har motvilligt och med 0 energi städat, byggt och rensat bort skit. Men vips så kommer snön.....

Och då kan vi börja planera nästa års sådder :banana::banana::banana::banana::banana:

Har fått noll gurkor i år. En kollega som fick några plantor av mig har inte heller fått några. Konstigt :confused:

Däremot har jag tomater till förbannelse. Vet inte vad jag ska göra med alla. Är trött på tomatsås och tål inte råa.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka