Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

I våras tyckte jag att jag skulle ha fem tomatplantor av sorten "hundra tusen".
Nu har jag upptäckt att det blir femhundratusen tomater.
"Tänkte inte på det..."
:o
Tomatmatte är en särskild sorts matte.

Är "Hundratusen" god, då? Jag har precis fått lite frön som tack för att jag delade med mig av "Taxi". Jag har läst vääääldigt olika åsikter om smaken.

Och jag vet att jag tjatar om "Taxi" men den är otrolig. Plantorna är fortfarande fina, det mognar fortfarande tomater och har gjort det sedan midsommarveckan. De står i stora krukor och det enda jag gett dem är vatten och lite gräsklipp. Nåt blad har väl blivit lite fult vid det här laget, men det är verkligen plantan som bara ger och ger.

Visst finns det några här som är duktiga på äppelträd?

Vi har två rätt unga träd, tror de är två år vid det här laget. Det ena är jättefint, växer bra, blommade ordentligt i våras osv. Det andra har sett ynkligt ut i sommar. Inga synliga skador, men det kom inte alls lika mycket blad som på det andra trädet och typ ett par blommor.

Jag fick för mig att det stod för djupt planterat i för tung jord, så jag grävde upp det och gjorde en kulle runt rötterna istället, och tänkte att går det så går det. Nu har det kommit nya blad. Är det bra eller dåligt att det gör det i augusti? Dvs. är det ett livstecken, eller ett tecken på att något är knas?

Vi har två rätt unga träd, tror de är två år vid det här laget. Det ena är jättefint, växer bra, blommade ordentligt i våras osv. Det andra har sett ynkligt ut i sommar. Inga synliga skador, men det kom inte alls lika mycket blad som på det andra trädet och typ ett par blommor.

Jag fick för mig att det stod för djupt planterat i för tung jord, så jag grävde upp det och gjorde en kulle runt rötterna istället, och tänkte att går det så går det. Nu har det kommit nya blad. Är det bra eller dåligt att det gör det i augusti? Dvs. är det ett livstecken, eller ett tecken på att något är knas?
Att det kommer nya blad är ett livstecken.

Det är ett livstecken så än finns det hopp. Mitt äppelträd började se ledset ut när det blev för uppvuxet runtomkring, och efter en rejäl trimning av grönskan så piggnade det till. Tydligen är det inte ovanligt att äppelträd vill ha det ganska öppet omkring sig så står träden nära varann hade jag provat att flytta det ena längre bort.

Men en tomat jag aldrig kommer att odla igen är Vilma. Ja, den är jättegullig och behändig i storlek... men totalt vattnig smak.

Jag tycker också att den är riktigt trist, synd att det är den som säljs så mycket av dvärgbuskarna. Tycker mycket bättre om tex Laura och Venus (om man vill ha gula). Även "gamla vanliga" Red Robin kan vara god om den står bra.

Jag tycker också att den är riktigt trist, synd att det är den som säljs så mycket av dvärgbuskarna. Tycker mycket bättre om tex Laura och Venus (om man vill ha gula). Även "gamla vanliga" Red Robin kan vara god om den står bra.

Ja, jag instämmer verkligen. Det finns flera dvärgsorter som är så mycket godare än Vilma.

Tomatmatte är en särskild sorts matte.

Är "Hundratusen" god, då? Jag har precis fått lite frön som tack för att jag delade med mig av "Taxi". Jag har läst vääääldigt olika åsikter om smaken.
Jag uppskattar 100/1000 och det är den tomat jag driver upp som folk "bokar in sig" på att få plantor av när jag får över. En kallar den för en godisfabrik, en annan säger att det är den enda grönsak som hennes son uppskattar.
Däremot tycker jag personligen att både Taxi (:love:) och Cheerio är godare. Men Taxi, Cheerio och 100/1000 är mina stående sorter som jag alltid odlar år efter år, sen brukar jag testa en eller två andra sorter, men hittills har ingen annan sort knuffat bort nån av mina tre favoriter. :)

Jag uppskattar 100/1000 och det är den tomat jag driver upp som folk "bokar in sig" på att få plantor av när jag får över. En kallar den för en godisfabrik, en annan säger att det är den enda grönsak som hennes son uppskattar.
Däremot tycker jag personligen att både Taxi (:love:) och Cheerio är godare. Men Taxi, Cheerio och 100/1000 är mina stående sorter som jag alltid odlar år efter år, sen brukar jag testa en eller två andra sorter, men hittills har ingen annan sort knuffat bort nån av mina tre favoriter. :)

Har du testat Sungold? Det är en av mina favoriter. Visserligen en F1 men den är så god så jag kan förlåta det :D

Jag har 100/1000 bara för att den är så bra att frysa :up:
Äta direkt är dom lite meh, men funkar som trädgårdssnacks medan man rensar :angel:
Om man inte skär itu dom så kokar dom inte sönder i en gryta, det gillar jag också med dom!

1000023113.webp
förberedelserna för nya gården fortsätter

Vad ska jag göra med dom här? Väldigt mycket kärna. Vi dricker inte vin. Finns det någon god gelevariant?

Bifogade filer

• 20260828_185452.webp
    20260828_185452.webp
    160 KB · Visningar: 20

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat