Är den stark?Visa bifogad fil 190902
Varför köpte jag en planta chili? Vi äter mycket lite chili i den här familjen.
Jo, just det. Den skulle vara lila. Så var det!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är den stark?Visa bifogad fil 190902
Varför köpte jag en planta chili? Vi äter mycket lite chili i den här familjen.
Jo, just det. Den skulle vara lila. Så var det!
Jag tänkte prova att höstså morot för tidig skörd. Men skulle säga att det är för tidigt för både det och vitlök. Vill man så vårlökar (tulpaner, krokus osv) är det väl bra tid att göra det snart.Vitlök satt, vad mer ska ner? Vad sår ni? Saknar uppslag, Zon 3/4.
Du vet var jag bor om du vill sälja frukten eller hela plantanIngen aning![]()
![]()
Just belle epoque upplever jag att vara orkar blomma ett år. Jag har köpt nya varje år. "Spektakulära" tulpaner återkommer sällan i samma prakt tyvärr!Jag satte en underbar tulpansort i en stor, djup trälåda i höstas. ÄLSKADE tulpanen, TROR det var la Belle Epoque? Sen satte jag, sedan de blommat ut, jätteverbena ovanpå. De blev en hel SKOG av stjälkar och blommor!!! Nu har de blommat ut och jag har klippt bort dem. Men ... lökarna där under? Har de klarat sig?? Åt Jätteverbenan upp dem?? Jag öste en halv säck trädgårdsgödsel över dem nu, men räcker det? Eller borde jag köpa nya lökar?
Hur vet man om dom är botaniska? Står det någonstans, t.ex på påsen om man köper färdiga pack?Jag köpte ett par påsar med botaniska tulpaner, iris och krokusar på Hornbach. De var billiga och utan namnangivelser, men jag tänker att som tidig glädjespridare där det inte växer något under sommaren pga skugga från en stor rabarber så kan det vara fint.
Gillar de små botaniska tulpanerna och de brukar ju kunna vara långlivade.![]()
Hur vet man om dom är botaniska? Står det någonstans, t.ex på påsen om man köper färdiga pack?
/tulpan-noob![]()
De har oftast enbart ett latinsk namn och inte ett sortnamn. Tillexempel Tulipa turkestanica medan en kultursort heter tex Tulipa `Fringed Koper´ . Men för att göra alla extra förvirrade finns det ibland namnsorter av de botaniska sorterna med. Ibland står det varaktighet och möjlighet till själv spridning på förpackningen men inte alltid. De större säljarna på nätet brukar vara duktiga med att ha olika kategorier dock så du kan kolla där och sedan leta efter sorten i butik sedan.Hur vet man om dom är botaniska? Står det någonstans, t.ex på påsen om man köper färdiga pack?
/tulpan-noob![]()
Plus @SassyDe har oftast enbart ett latinsk namn och inte ett sortnamn. Tillexempel Tulipa turkestanica medan en kultursort heter tex Tulipa `Fringed Koper´ . Men för att göra alla extra förvirrade finns det ibland namnsorter av de botaniska sorterna med. Ibland står det varaktighet och möjlighet till själv spridning på förpackningen men inte alltid. De större säljarna på nätet brukar vara duktiga med att ha olika kategorier dock så du kan kolla där och sedan leta efter sorten i butik sedan.

Någon som har mer koll än jag och kan säga vad det här är för något? En petunia, men vilken sort? Blommor från maj till oktober (gissningsvis, eftersom den fortfarande blommar) utan att jag har gjort något mer än vattna. Blir ganska stor, och lite hängande.
Visa bifogad fil 190980
Någon som har mer koll än jag och kan säga vad det här är för något? En petunia, men vilken sort? Blommor från maj till oktober (gissningsvis, eftersom den fortfarande blommar) utan att jag har gjort något mer än vattna. Blir ganska stor, och lite hängande.
Visa bifogad fil 190980
Det finns ju mängder av bra petunior så det kan vara svårt utifrån en bild, men kolla på Easy wave neon rose. Både Easy wave och Tidal wave är extremt blomrika hela säsongen och blir rätt robusta plantor.
Visa bifogad fil 190980