Trädgård och odling 2026 del 2

Bukefalos 30 år!

Nu är det länge sedan jag uppdaterade om hur det går för våra älskade krukväxter. 🥰

Svärmorstungorna håller fortfarande på att återhämta sig efter omplantering i mitten av aug. Moderplantan börjar få rötterna på plats i den nya krukan och har snart rest sig helt och hållet. 💚

IMG_5553.webp

Upptäckte just att någon stulit mina vallmokapslar som jag hade tänkt så. :( Snittet ser verkligen ut som att det är klippt. Det fanns ett fåtal kapslar kvar men det är 15-20 st som är avklippta. Jag har svårt att se att något djur skulle vilja äta torra hårda vallmokapslar, och frågan är om de skulle kunna knipsa av dem så jämnt och snyggt. Jag bor rätt svårtillgängligt så det är inte så att man bara "råkar" gå förbi. Men varför stjäla just vallmokapslar??? Jättekonstigt! :(
Det finns folk som tror att de kan göra opium eller heroin av kapslarna. Men det är en ganska svårt process, så jag tror inte de lyckas särskilt väl. Det är ju då opievalmo man gör det av dvs den vanliga som är i fågelfrö, bas till pionvalmo etc, får stora grönsilvriga runda huvuden fulla med frön.
Vet att det varit problem med att folk gått in i koloniträdgårdar och plockat valmokapslar i tron om att de ska lyckas producera droger av dom. Vilket de ju inte lyckas med utan bara klampar runt och förstör.

Jag håller på att iordningställa ett nytt litet odlingshörn :angel:
Så jag blev tvungen att hoppa in på GG idag efter jobbet, påfyllning av några pallkragar var uppdraget. Men ljungen och några höstanemoner var otroligt påflugna - stackars mig... :sneaky:
Jag är så gammal att varje gång någon skriver Granngården som GG så läser jag det som GalneGunnar https://sv.wikipedia.org/wiki/Galne_Gunnar.

Vinterns ketchup kokad. Den blev lite starkare än jag tänkt men det gör ju inget. Alla omogna tomater är inplockade i växthuset för färdigmognad. Blir nog ett o annat marmeladkok och chutney framöver. Purjo också ansad och färdig för skivning och infrysning.

Bifogade filer

• 17900110699563935531239480493974.webp
    17900110699563935531239480493974.webp
    76,5 KB · Visningar: 10
Så har jag nått den där punkten där det VERKLIGEN är dags att få ner alla spontaninköp (2 st fantastiska Itoh-pioner, div funkior, kaprifol, rosor etc 😅) i jorden, de har stått kvar i sina krukor alldeles för länge för att jag är för långsam med att fixa deras slutliga platser 🙈 Har sparkat mig själv i röven för att få det gjort ett gäng gånger men det går "sådär"...:sneaky:
Har problemet att jag håller på att bygga upp en ny struktur i hela trädgården, så det är rätt stora projekt att fixa dessa nya platser så jag fäller krokben för mig själv. Jaja, plötsligt är de i jorden.

I övrigt så är jag så himla glad för min snittblomsodling just nu :love: Får ge maffiga blombuketter åt nära och kära, och plocka in färska blommor. Lätt att hamna i att planera för nya dahliaknölar och fina fyllnadsblommor istället för att ta tag i de andra trädgårdsprojekten ;)

Ska koka en omgång äppelsylt ikväll (redan gjort ett par batch:er osötat äppelmos, men ibland vill man ju ha sylt :d ), och plocka av den sista aronian. Så börjar det närma sig att ta skörda av alla tomater, men de får nog sitta liiiite till...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka