Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vill gärna bli mer självförsörjande på grönsaker så jag klurar på vilka sorter som kan vara värda att prova. Och så måste jag planera nån slags upplägg med höga pallkragar, annars kommer Labradåren att säga "åh, salladsbuffé" och äta upp allt han når. :cautious:
Mitt bästa tips är att bara börja, första året kanske man är självförsörjande någon vecka på alla grönsaker och sen kan man successivt öka upp. I somras vilket var vårt tredje år med huset så var vi nästan självförsörjande på grönsaker juni-september och då var det ändå ett lite sämre odlingsår.

Tittade på den här videon igår som var väldigt inspirerande:

Mitt bästa tips är att bara börja, första året kanske man är självförsörjande någon vecka på alla grönsaker och sen kan man successivt öka upp. I somras vilket var vårt tredje år med huset så var vi nästan självförsörjande på grönsaker juni-september och då var det ändå ett lite sämre odlingsår.

Tittade på den här videon igår som var väldigt inspirerande:
Och efter att ha tittat på videon så beställde jag hem fler bönor. Kommer framförallt satsa på bondbönor, kanske borlotti men behöver göra två odlingslådor till då 😅

Har gjort årets beställningar, blev från Runåbergs, fröbanken, impecta och palettparadiset. Mycket blommor men främst grönsaker. Ett av målen i år är att ha en tydligare plan färgmässigt i blomrabatterna. Börjar bra med att beställningarna åtminstone följer samma färgskala; aprikos-laxrosa-ljusrosa. Råkade beställa två dahliaknölar (impecta har 20-40%rabatt!) och en fröpåse dahlior med

Åh va sugen jag blev att börja odla igen. Förra året försvann i någon gravidtrötthet och sedan kaos med en nyfödd. Fick tacka nej när jag fick en odlingslott på ett koloniområde med ekologisk inriktning, men håller tummarna att de får en ledig lott i år också och jag kan få den istället. Vi får hålla oss till hydroponiska tills dess tror jag.

Letar frö till en väldans god och mild chili jag odlade förra året. Draky F1. Men det går inte bra.

Letar frö till en väldans god och mild chili jag odlade förra året. Draky F1. Men det går inte bra.

Den finns hos odlingsklubben, och jag tror jag såg den hos sneckenström också. :)
Har du testat Trinidad perfume eller Pink habanero TAM? Jag är ute efter mild men väldigt smakrik chili men har inte provat någon annan än Chiluacle Negro (som är väldigt god, men en helt annan smaktyp än jag är ute efter nu).

Den finns hos odlingsklubben, och jag tror jag såg den hos sneckenström också. :)
Har du testat Trinidad perfume eller Pink habanero TAM? Jag är ute efter mild men väldigt smakrik chili men har inte provat någon annan än Chiluacle Negro (som är väldigt god, men en helt annan smaktyp än jag är ute efter nu).
Jag vill tyvärr ha röd. Gör gul tomatmarmelad med röd chili i. Det blir himla snyggt.

Jag har hittat en pelargon som jag gärna vill ha. Pelargon graveolens ’Bontrosai’, heter den. Men var jag än tittar så är det slut på den (och andra doftpelargoner). Jag skulle gärna vilja testa att så från frö. Men är det säsong på pelargonfrön så man bara kan köpa dem vid vissa tider på året :confused: ?

Jag har hittat en pelargon som jag gärna vill ha. Pelargon graveolens ’Bontrosai’, heter den. Men var jag än tittar så är det slut på den (och andra doftpelargoner). Jag skulle gärna vilja testa att så från frö. Men är det säsong på pelargonfrön så man bara kan köpa dem vid vissa tider på året :confused: ?
Du hade kunnat få en stickling från mig annars. Jag har en bontrosai, älskar den! Hoppas att du lyckas hitta den för den är verkligen charmig. :)

Nu har jag beställt chilifröer också. :angel:

Blev Trinidad perfume, Pink habanero (TAM), Bolivian rainbow sweet giant (F6) och Starfire purple. De två sista är annuum, alla fyra är milda och ska gå att hålla relativt små i kruka.

Har inte smakat på någon av sorterna, men tycker att det som säljs som milda chilis i mataffären är så tråkiga. Jag vill ju ha arom, men inte hetta!

(Nu får jag nog sätta blocker på frösidor, för det har gått alldeles för mycket pengar till odling den här månaden. :angel::rofl:)

Jag är inte så säker på att man brukar föröka just de här sorterna via frö, vanligast är nog sticklingsförökning. Utbudet av pelargonfrö är rätt begränsat och de jag sett är ju ofta F1 varianter på zonalepelargoner.

Jag är inte så säker på att man brukar föröka just de här sorterna via frö, vanligast är nog sticklingsförökning. Utbudet av pelargonfrö är rätt begränsat och de jag sett är ju ofta F1 varianter på zonalepelargoner.
Aha. Då får jag försöka få ta i en stickling eller liten planta istället :) !

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka