Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Beställde ett paket soilblockers. En mini och en mikro. Rätt mycket pengar men jag tror det blir bra.
Glömde köpa jord när jag var inne i centralorten. Nåja, det klarar sig till imorgon.

Nu är det februari! Dags för fas två i förodlingen. Ska testa att kallså kål i växthuset för första gången.
Ska även så persisk kummin, ett projekt jag har misslyckats med de senaste typ fem åren. Skam den som ger sig!

Ska till Dollarstore och köpa billiga pluggbrätten. Kommer behövas.
Funderar dock på det här med omplanering. Har inte i närheten av tillräckligt med krukor. Och jag kan inte gärna med att köpa hundratals plastkrukor heller, miljömuppen i mig protesterar. Torvkrukor tycker jag är svårt att hålla fukten i. Kikar på ett paket med soilblockers med det är ju rätt mycket pengar.. Men å andra sidan kostar det med krukor med. Och krukorna ska förvaras när de inte används.
Istället för krukor så använder jag avklippta mjölk/juice-förpackningar. Skitfult men praktiskt och när dom är slut (ibland håller dom i flera år) så läggs dom i återvinningen :up:

Istället för krukor så använder jag avklippta mjölk/juice-förpackningar. Skitfult men praktiskt och när dom är slut (ibland håller dom i flera år) så läggs dom i återvinningen :up:
Jag kör på toarullar, speciellt till gurka och sånt som inte gillar att planteras om så värst.
Tetrapack skulle ta flera år för mig att samla ihop tillräckligt. Det går åt ca en liter yoghurt i veckan här, och den köps i storpack.

Men jag tycker det är en bra idé!

Beställde ett paket soilblockers. En mini och en mikro. Rätt mycket pengar men jag tror det blir bra.
Glömde köpa jord när jag var inne i centralorten. Nåja, det klarar sig till imorgon.
Då är vi två som testar soilblockers i år! Jag beställde häromdagen jag också, ett startpaket med mini 20 och mikro 4. Ska bli intressant att se hur det går, jag tenderar att vara för dålig på att vattna så det är risky business för egen del men det vore så skönt att slippa greja med plastkrukor. Såg dock att det finns odlare som kör soilblocks på bevattningsmatta så jag tänkte testa det på några också! :D

Då är vi två som testar soilblockers i år! Jag beställde häromdagen jag också, ett startpaket med mini 20 och mikro 4. Ska bli intressant att se hur det går, jag tenderar att vara för dålig på att vattna så det är risky business för egen del men det vore så skönt att slippa greja med plastkrukor. Såg dock att det finns odlare som kör soilblocks på bevattningsmatta så jag tänkte testa det på några också! :D
Kul! Ska bli spännande, eller hur? Jag brukar också vara dålig på vattna, men jag tänkte att i år är året då jag skärper till mig :D

Kul! Ska bli spännande, eller hur? Jag brukar också vara dålig på vattna, men jag tänkte att i år är året då jag skärper till mig :D
Det ska det! Jag har kikat på de några år men blivit avskräckt av priset. Nämnde de för sambon när de kom förbi i flödet och han konstaterade att vad fan, sälj om det inte går, vad är problemet liksom :laugh:

Heja! Jag kör odling i ett eget rum som jag glömmer helt men lever på hoppet att det funkar den korta period som är innan de flyttar ut iaf :D

Men, jag kikade på kapillärmattor och hittade den här:
Funkar det så smidigt så kan det ju finnas hopp även för oss undervattnare! :D

Hur känner ni runt pyralider? Jag köpte all möjlig jord förra året och hade inga problem men nu i år blev jag nervös.

Barnkammare med blommande amaryllis som bonus. Maken hade en gammal akvarieväxtramp som får ljusförstärka i söderfönstret tills det har grott och får flytta till svalare utrymme. Odlandet har en tendens att ta över ett hus. Fejkhortensian ser lite malplace ut. 😁

Bifogade filer

• 20260201_201039.webp
    20260201_201039.webp
    159,6 KB · Visningar: 61
Barnkammare med blommande amaryllis som bonus. Maken hade en gammal akvarieväxtramp som får ljusförstärka i söderfönstret tills det har grott och får flytta till svalare utrymme. Odlandet har en tendens att ta över ett hus. Fejkhortensian ser lite malplace ut. 😁
Va?! Den är ju själva drottningen där :D

Hur känner ni runt pyralider? Jag köpte all möjlig jord förra året och hade inga problem men nu i år blev jag nervös.
Jag har pyralidtestat några gånger när jag har känt mig tveksam. Eller köpt speciell tomatjord. Det är väl egentligen ingen garanti, men jag tänker att tillverkaren borde vara extra mån om pyralidfri jord om man säljer jord som heter tomatjord.... 🙄

Jag brukar köpa ett lass plantjord från Bäverplant, den ska vara pyralidfri. I somras kompletterade jag med koskit, den testodlade jag ärtor i.

Jag har ju mest dahlior personligen. Om några tomatplantor går och dör så må det vara hänt men mina dahlior vill jag inte offra om det kan undvikas 😅

Någon av er som frösått dahlia? Första gången för mig i år och tänkte om ni hade några bra tips och trix.

Den där med att bara så det man behöver veta jag redan men det brukar fallera....

Någon av er som frösått dahlia? Första gången för mig i år och tänkte om ni hade några bra tips och trix.

Den där med att bara så det man behöver veta jag redan men det brukar fallera....
Jag har frösått dahlia ett antal gånger, de är väldigt lättsamma. Jag vet inte vad jag ska ge för tips, för de är verkligen väldigt enkla.

Vad har du sått för sort :)?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat