Trädgård och odling 2026

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så jag fått lära mig också. Vattna tidigt på morgonen om man kan, framförallt när nätterna är lite kallare. När det är tropiska nätter gör det mindre skillnad.

Helst med tempererat vatten också, så att de inte får en kallchock.

Nu bor ju jag i ett blöthål, men de veckor det faktiskt behövs vattnas ordentligt föredrar jag rotbevattnare. Det är så himla mycket som vattnas för luften och sniglarna annars. Hade jag haft större trädgård hade väl droppslang varit alternativet, hellre än vattenspridare.
Vattenspridare är så 60-tal innan folk brydde sig om att spara på vattnet och vattnet dessutom var billigt där det var kommunalt, bara jag hinner till och blir klar med veden ska jag gräva ner svettslang i utomhusbäddarna och det hela ska också täckas med gräsklipp, i växthuset blir det rotbevattning och då riskerar man ju inte heller att miljön där triggar mögel och annat som stortrivs i en fuktbastu. Alla mina bäddar både ute och inne är ju lådor utan botten så att säga så kapillärverkan gör ju sitt till också för att förse växterna med lagom mycket fukt.

Ser att grannregionen har gått ut med info om att inte vattna mitt på dagen, som ett led i vattenbesparande åtgärder. Mitt på dagen dunstar ju mycket bara bort.

Det gick mig att fundera, finns det någon tid på dygnet som är bättre för växterna?

Förmodligen spelar det ingen roll, men jag sitter här och funderar ändå.
I växthus rekommenderas att vattna på morgonen eftersom det ska minska risken för svampangrepp (fukt och kallt undernatten=gynnsamt för svamp. Själv vattnar jag när jag hinner men försöker att se till att det inte är när det är som varmast, men ibland blir det så ändå. Har dock inte vattenslang ute utan kör med regnvatten ur tunna och kannor så någon överbevattning blir det sällan.

Visa bifogad fil 185801

Vår lilla vinranka har ett nät av något slag, som återkommer. Det som fastnat i nätet är blommor som ramlat av. Ser inga kryp men befarar att det är något djävulskap som jag absolut inte vill ha på tomaterna och gurkan. Någon som vet vad det är och vad man gör åt det?
Svarar mig själv 😊
Jag rensade bort nätet noggrant för ett par dagar sen. Och det har inte kommit tillbaka så det var nog en spindel. Till min stora lättnad 😅

Imorgon är min plan:
  • Bygga ihop lite lådor
  • Borra hål i 2 murarbaljor
  • Fylla jord tills ryggen knakar
  • Fylla på vätska
  • Skaffa mig ryggskott när jag sätter purjolök
  • Vingla på stege och såga lönn
  • Dricka GT
  • Rensa ur fjolårets hallonsatan
  • Plantera smultron med 1 miljon hallontaggar i fingrarna
  • Dricka öl
  • Plantera Dhalia, Ringblomma, Tobaksplantor, Petunia, Penséer, Svartöga, Pelargoner och Krasse i krukor och Murarbaljor
  • Dricka mer öl
  • Vattna allt
  • Sätta nät på all lök
  • Inte dricka vin för då köper man tydligen växter
  • Sätta växthus till paprika och chilin jag glömt bort att Plantera ut på punkt 6.
Hur långt tror ni min plan håller 😅

Imorgon är min plan:
  • Bygga ihop lite lådor
  • Borra hål i 2 murarbaljor
  • Fylla jord tills ryggen knakar
  • Fylla på vätska
  • Skaffa mig ryggskott när jag sätter purjolök
  • Vingla på stege och såga lönn
  • Dricka GT
  • Rensa ur fjolårets hallonsatan
  • Plantera smultron med 1 miljon hallontaggar i fingrarna
  • Dricka öl
  • Plantera Dhalia, Ringblomma, Tobaksplantor, Petunia, Penséer, Svartöga, Pelargoner och Krasse i krukor och Murarbaljor
  • Dricka mer öl
  • Vattna allt
  • Sätta nät på all lök
  • Inte dricka vin för då köper man tydligen växter
  • Sätta växthus till paprika och chilin jag glömt bort att Plantera ut på punkt 6.
Hur långt tror ni min plan håller 😅
Till den 1a GT

Äntligen är alla tomater utplanterade, lika stor lättnad varje år att slippa släpa in alla plantor på kvällen. 16 stycken på friland, hälften biff och hälften körsbär. 7 stycken i kruka, i år testar jag Balkonstar som är en kruktomat och 1 st 100/1000. Håll tummarna för bättre tomatår än i fjol.

Angående bevattning så är vi nog nära ett bevattningsförbud i skåne, så glad för att vi fick igång ibc-tankarna. Har än så länge inte behövt vattna ur kran alls. Försöker också täcka all bar jord med gräsklipp för att behålla fukt.

2 lådor klara, bara kvar att fästa takpapp på insidan.

Bifogade filer

• 20260601_143248.webp
    20260601_143248.webp
    687,7 KB · Visningar: 39
Alla dessa automatiska AI översättningar över hela internet!!
Jag vill läsa mina forum, trådar, kommentarer osv på engelskan de är skrivna på! Inte sitta och klicka på översätt till ursprungs språk på varenda grej.

Aaahhhhh!!!!!

För att inte tala om de AI dubbade klippen som man stöter på nu också.

Regn, vi behöver regn! Som sagt är det torrt i Skåne. Jag har ju fruktträd och bärbuskar som är planterade förra säsongen. De måste ha stödvattning. De andra som är en 6 år gamla får klara sig, men dessa är inte så etablerade än. Så igår kväll och i morse har jag vattnat dem. Försöker tänka att sällan och mycket när jag vattnar.

Dagens regn har plockats bort från prognosen. Nu är det onsdag och torsdag som gäller. Hoppas innerligt att det kommer en rejäl blöta då. Ska in till stan och inhandla ytterligare en regntunna innan dess, som ska ställas i hörnan där jag har mina tomater i krukor ute.

Har planterat ut lite jordgubbar, men måste tydligen säkra den från stöld säger övriga nere vid odlingen så nu får jag försöka komma på något sätt att göra det också. :down:

Har skickat föräldrarna för bulvanköp på Cramers samtidigt som jag laddar för ett besök på Capellagården i helgen. :angel::rofl:

Här går det seeegt men jag hoppas få ut dahliorna pp sina platser snart. Renovering och flytthjälp har hamnat lite i vägen.
Och vad händer då, när man har typ 65 dahlior som ska ner i backen och konstaterat att man är klar? Ptja, let's just say att det är inte 65 längre... :angel:

Finns du i närheten av Borlänge så finns en diskbänk till skänks här annars! ;)
Bor inte så farligt långt bort men ändå för långt bort för att det ska vara värt att åka och hämta en diskbänk gratis, blir 24 mil tur och retur för mig. Men gulligt att du erbjöd en, det uppskattar jag :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar