Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörni, jag har två blomlådor inkl spaljéer som skall stå på altanen istället för räcke, och däri vill jag ju ha något som klättrar på spaljéerna. Har ni tips på vad jag ska köpa? Det är väldigt soligt där, så det blir varmt..
 
Fick chiliplantor av en vän som bott inne. I fredags flyttade jag ut dom i skuggan,sen in växhuset. Igår såg jag att några blad ljusnat, nästan var vita:crazy:Är det av för starkt solljus? Skuggat växhuset nu på utsidan och satt dom lite skuggigare.
 
Nu är det sommar för nu har jag köpt stora hortensior till altanen.. :)
 

Bifogade filer

  • 20190521_163624.jpg
    20190521_163624.jpg
    431,6 KB · Visningar: 15
Fick chiliplantor av en vän som bott inne. I fredags flyttade jag ut dom i skuggan,sen in växhuset. Igår såg jag att några blad ljusnat, nästan var vita:crazy:Är det av för starkt solljus? Skuggat växhuset nu på utsidan och satt dom lite skuggigare.

Har du vattnat mycket? De vill inte ha för mycket vatten (till skillnad från tomater som nästan är omöjliga att övervattna). Om det är så, strö ut lite epsomsalt på jorden så piggnar de på sig :)
 
Ja det har jag nog gjort! Okej måste prova detta då. Tack😊

Varsågod, så lite så :) Epsomsalt/bittersalt går bla att köpa på Delitea/Apotea och här finns tips på hur man gör: http://www.shaggkvist.se/2013/05/09/chilivard-med-epsom-salt-och-grottmans-bat-guano/

http://www.shaggkvist.se/2013/04/20/vatten-naring-och-epsom-salt/

Sedan vill de ha luftigt om fötterna, dvs rätt genomsläpplig jord så det är bra att blanda i lite perlit eller små lecakulor när man planterar om dem.
 
Knopparna på paprikaplantorna trillar av? Vad kan vara felet? Vattnar som jag gjort hela tiden, dvs det blir helt torrt innan jag vattnar igen. Kan jag ha råkat övervattna igår kanske eller är det annat de är känsliga för?
 
Knopparna på paprikaplantorna trillar av? Vad kan vara felet? Vattnar som jag gjort hela tiden, dvs det blir helt torrt innan jag vattnar igen. Kan jag ha råkat övervattna igår kanske eller är det annat de är känsliga för?

Knoppar eller det som borde vara fruktämnen? Om det är "fruktämnen" har de inte pippat, dvs de är inte pollinerade :D

Annars har jag inget bra svar, de vill ju ha liknande förhållanden som chili och jag misshandlar mina rätt friskt (sen omplantering, sporadisk vattning emellanåt, inte så stor kruka, väl kallt på vintern osv, dvs samma behandling som alla mina växter får) men de flesta överlever. Chili är dock känsliga för förändringar i sin omgivning (ljus, omplantering osv så det är ett smärre mirakel att mina klarar sig) så kan det vara något sådant?
 
Knoppar eller det som borde vara fruktämnen? Om det är "fruktämnen" har de inte pippat, dvs de är inte pollinerade :D

Annars har jag inget bra svar, de vill ju ha liknande förhållanden som chili och jag misshandlar mina rätt friskt (sen omplantering, sporadisk vattning emellanåt, inte så stor kruka, väl kallt på vintern osv, dvs samma behandling som alla mina växter får) men de flesta överlever. Chili är dock känsliga för förändringar i sin omgivning (ljus, omplantering osv så det är ett smärre mirakel att mina klarar sig) så kan det vara något sådant?
Nej de har inte slagit ut än så det är inte pga bristande pollinering. Har odlat chili förut och tyckt de är rätt snälla, står ut med mycket. :D Paprika är jag osäker på men de borde ju vara lika. Vattnar med gödning ofta, inte varje gång, så de ska ha kraft till blomningen. Har svårt att se att för mycket gödning får knoppar att trilla av?
De står på samma plats under en bra lampa (plantorna är väldigt låga med mörkgröna blad) men det har blivit rätt varmt i rummet, det är dock ganska konstant. Kanske kallare på natten men det har varit samma över dygnet i flera veckor nu.
De kanske vill bo utomhus nu? Har ställt ut paprikorna som stått i ett fönster (höga, men rätt stabila ändå) och de stod ute i natt och verkar supernöjda. De verkade nöjda inne också, men ändå. :p Känner mig mer pjoskig med de som stått under lampan men kanske bäst att kasta ut dem med. De extremt olyckliga kronärtskockorna har blivit gladare av att bo ute också.
 
En av mina blivande paprikor har fått vita fläckar på bladen. Vad är detta? Kasta ut direkt?
20190521_183145.jpg
 
Jag kan inte låta bli att blåsa lite på mina nyadopterade chilisar varje dag så att de ska växa till sig. De är SÅ SMÅ! :laugh:
En vampyr till vänster - mina nya ember explosion till höger.
Tur att vi har många sommarveckor kvar!
60501254_2690947540933309_4128466854341509120_n.jpg
 
Nej de har inte slagit ut än så det är inte pga bristande pollinering. Har odlat chili förut och tyckt de är rätt snälla, står ut med mycket. :D Paprika är jag osäker på men de borde ju vara lika. Vattnar med gödning ofta, inte varje gång, så de ska ha kraft till blomningen. Har svårt att se att för mycket gödning får knoppar att trilla av?
De står på samma plats under en bra lampa (plantorna är väldigt låga med mörkgröna blad) men det har blivit rätt varmt i rummet, det är dock ganska konstant. Kanske kallare på natten men det har varit samma över dygnet i flera veckor nu.
De kanske vill bo utomhus nu? Har ställt ut paprikorna som stått i ett fönster (höga, men rätt stabila ändå) och de stod ute i natt och verkar supernöjda. De verkade nöjda inne också, men ändå. :p Känner mig mer pjoskig med de som stått under lampan men kanske bäst att kasta ut dem med. De extremt olyckliga kronärtskockorna har blivit gladare av att bo ute också.

Jag har inga bra idéer är jag rädd för. Det kanske är så att de vill flytta ut. Min enda erfarenhet av paprika är en som jag fick av en kompis förra året som särbon har (jag kan ju inte äta paprika). Den lever och har ok med frukt fortfarande trots särbons behandling av den som är värre än min :laugh:
 
Jag kan inte låta bli att blåsa lite på mina nyadopterade chilisar varje dag så att de ska växa till sig. De är SÅ SMÅ! :laugh:
En vampyr till vänster - mina nya ember explosion till höger.
Tur att vi har många sommarveckor kvar!
60501254_2690947540933309_4128466854341509120_n.jpg

Vill du stimulera dem till att växa kan man testa att vara snål på storleken på krukan när man planterar om dem, dvs kanske plantera om mer än en gång än vad som är vanligt så de inte får en stor kruka på en gång :)

Jag upplever att det gör en viss skillnad men i mitt fall beror det mest på att min planering fallerar rätt ofta, dvs jag tar de krukor jag har hemma när de blivit alldeles för stora i sin minikruka :angel:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 805
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
67 68 69
Svar
1 372
· Visningar
45 300
Senast: Mabuse
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 268
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp