Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har fått ner de 2 tidiga sorterna av potatis och både röd och gul lök under jord och mitt lilla äppelträd har fått massor med fina små blad på "pinnstammen" med undantag för där mitt på hållet :D

30137
 
Däremot blommar vårt plommonträd, äppleträd och surkörsbärsträd riktigt dåligt i jämförelse med förra året.Har ni det likadant?
Plommonträdet blommade...och sen small minusgraderna till...så vet inte om det påverkade.
Några av äppelträden har blommat bra/normalt, några inte alls som förra året. Ena päronträdet mycket mer än förra året, ena likt förra året. Körsbären blommade helt galet mycket och bigarråträdet vet jag inte.
Det mesta har redan blommat över här. Krusbär och vinbär har redan små gröna bär.
 
Här är det full fart på äppelträden. Det ena har börjat blomma över till och med (bor i södra Dalarna). Få se om det blir frukt i år eller inte, förra året var det ohyggliga mängder och ofta verkar äpplena ge vartannat år skörd.
Börjar bli dags att lägga nät på jordgubbslandet, dom har börjat blomma. Förra året åt fåglarna upp alla bären 😒 Visa bifogad fil 30134
Meeeeeeeen tyst med dig :cautious: Vet du hur stor min åker är? :eek::banghead:


:D
 
Plommonträdet blommade...och sen small minusgraderna till...så vet inte om det påverkade.
Några av äppelträden har blommat bra/normalt, några inte alls som förra året. Ena päronträdet mycket mer än förra året, ena likt förra året. Körsbären blommade helt galet mycket och bigarråträdet vet jag inte.
Det mesta har redan blommat över här. Krusbär och vinbär har redan små gröna bär.
Mina gjorde det samma och det finns inte ett synligt kart någonstans
 
Vill du stimulera dem till att växa kan man testa att vara snål på storleken på krukan när man planterar om dem, dvs kanske plantera om mer än en gång än vad som är vanligt så de inte får en stor kruka på en gång :)

Jag upplever att det gör en viss skillnad men i mitt fall beror det mest på att min planering fallerar rätt ofta, dvs jag tar de krukor jag har hemma när de blivit alldeles för stora i sin minikruka :angel:

Tack!
Jag har märkt det också. en kamrat som har för vana att sätta sina frön i stora krukor på en gång för att slippa sättaom, tenderar ha myyycket mindre plantor. Jag förstår att det är för att de (plantorna) spenderar för mycket tid med att sprida rötter istället för att växa uppåt?
De står i de minsta krukorna jag har så länge. :) Lite i chock efter att just ha blivit omplanterade säkert. De tar sig nog!
 
Lite OT men...
Jag sår rädisa i de rader som kommer upp långsamt. Då ser jag raderna och kan hacka ogräset. De stör inte för jag äter upp dem snabbt, innan de hinner vara till bekymmer för den egentliga sådden.
Tips från min mor
Jag gör en fåra att så i, vattnar i den, sår, täcker med jord och plattar till med handflatan, vattnar igen med stril. Den platta strängen syns tills det gror. :) Är ingen storkonsument av rädisor, har dem för att de gror snabbt och de funkar i sallad, men inte om de blir för starka. Dessa cherry bell var otroligt vackra i skarpt rödrosa utan vitt samt mild smak, men jag har ändå svårt att äta upp allt jag sått hittills. :p
 
Jag gör en fåra att så i, vattnar i den, sår, täcker med jord och plattar till med handflatan, vattnar igen med stril. Den platta strängen syns tills det gror. :) Är ingen storkonsument av rädisor, har dem för att de gror snabbt och de funkar i sallad, men inte om de blir för starka. Dessa cherry bell var otroligt vackra i skarpt rödrosa utan vitt samt mild smak, men jag har ändå svårt att äta upp allt jag sått hittills. :p
Jag är inte heller nån storkonsument av rädisor. De jag sår i raderna står glest. Ett frö här och där. Bara för att ha hum om raden. I övrigt gör jag som du. Men kanske har jag mer ogräs? :D
Plus att jag sår lite slarvigt. Är föga exakt med varje frö. raden kan bli lite slarvig.
 
Jag är inte heller nån storkonsument av rädisor. De jag sår i raderna står glest. Ett frö här och där. Bara för att ha hum om raden. I övrigt gör jag som du. Men kanske har jag mer ogräs? :D
Plus att jag sår lite slarvigt. Är föga exakt med varje frö. raden kan bli lite slarvig.
Jag brukar vara slarvig men tog hjälp av min mor i år, proffset. :D Så nu följer jag denna rutin och har försökt göra fina rader. Har till och med försökt att inte bara kasta ner frö utan så lite glest så man inte måste gallra (så mycket). :o
Ogräs kommer det att bli, ohemula mängder svinmålla framförallt, och våtarv. Ser redan nu att det börjar bli som en grön knappt synlig matta av svinmålla. Vi har dock harvat, krattat, rensat, fräst och rensat igen och grävt ett dike runt allting. Så jag hoppas det är lätt att hålla ogräset (kvickrot och kirskål) ute från kanterna och om något större kommer i odlingen är det enstaka plantor. Där jag odlar var det en åker av kirskål och lupiner innan. :D :devil:
 
"Bara" den största frilandsplätten kvar att gräva dike runt och kratta bort det sista ogräset och stenarna. Grävde halva igår. Där ska jag plantera ut potatis, squash, pumpa, gurka och kronärtskocka. Sådd av någon kål och direktsådd av nämnda grönsaker blir det också, för lite olika skördetid hoppas jag.
Kanske gör försök med att sätta paprika och chili där också i mitten så de är lite skyddade. Kommer testa olika odlingsplatser och se vad som går bäst. :) Odlingsplätten ligger på trädgårdens varmaste, soligaste plats med skydd av skog från norr och hela trädgården är väldigt vindskyddad av skogen.

Sen behöver också tomaterna nånstans att bo, när ska man hinna allt...
 
Hur avhärdning går till: man är enormt duktig på att bära grejerna ut och in några dagar, sen glömmer man plantorna över natten, skyndar ut för att se om dom lever. Lever dom så har man tydligen avhärdat klart. :cautious: :laugh: måste måla ett varv till invändigt i växthuset innan dom kan flytta dit, hoppas att jag hinner i helgen! (Och sambon ska byta tak, det jag har nu är så fruktansvärt fult)
 
Hur tåliga är jordärtskockor?

Kastade just ner 4 kockor i jord efter att de blivit synnerligen misshandlade. Stått i en bortglömd papperskasse i över en vecka i hallen, sen kanske jag eventuellt både råkade trampa och sparka på dem när jag grävde. :idea:
 
Oh ja! Men jag har dem inhägnat i ett typ zinkbadkar med avrinning. De kommer ju inte på inkallning.
Hur tätt vågar man plantera skockor i en kruka? Jag skulle helst av allt vilja ha en stor betongring med jord och ha mina skockor i den, men nu har jag ingen sån. Däremot har jag några krukor i lite större format. (Och min zinkbalja är upptagen.)
 
Hur tätt vågar man plantera skockor i en kruka? Jag skulle helst av allt vilja ha en stor betongring med jord och ha mina skockor i den, men nu har jag ingen sån. Däremot har jag några krukor i lite större format. (Och min zinkbalja är upptagen.)

Jag kör samma avstånd som potatis. Jag måste ju inte maximera skörden, jag vill bara ha skockor för ty det är gott. Sätter bönor och krasse i samma bytta så det ska se fint ut.
 
Jag kör samma avstånd som potatis. Jag måste ju inte maximera skörden, jag vill bara ha skockor för ty det är gott. Sätter bönor och krasse i samma bytta så det ska se fint ut.
Ok, jag då får jag inte plats med mer än en skocka per kruka och jag har definitivt fler skockor än jag har krukor.
 
Ok, jag då får jag inte plats med mer än en skocka per kruka och jag har definitivt fler skockor än jag har krukor.

Då skulle jag knö ihop dem:) i mina pallkragar med potatis har jag 10 cm mellan varje potatis.
Eller om du odlar dem i hinkar eller ett hörn av trädgården där de kan få löpa amok?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 824
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 335
Senast: Gnist
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 277
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp