Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag köpte mitt första hus med trädgård förra året. Tidigare ägare hade inte hållt efter växtligheten. Det finns sååå mkt att göra... men också sååå mkt potential och grejer man kan göra! 😀

Det är min första trädgård så jag är verkligen nybörjare. Sen har jag kass fantasi om vad jag kan göra och hur man ska "designa" trädgården.

Jag har fått en idé som jag skulle vilja göra på framsidan. Det är en gräsplätt om ca 3,5x3 meter som jag vill göra om till en jätterabatt med växtlighet på höjden!
Någon som gjort något liknande??
Tips??
Idéer?

Tänkte kanske bygga som en tårta och pryda den med lavendel, jättedaggkåpa och något annat - kanske ljung?
 
Mina morötter behöver visst ännu mera tid på sig 🙄😂
IMG_20190717_162002.jpg
 
Vi håller på att bygga ett trädäck, en buske eller träd behöver trimmas rejält för att släppa in kvällssolen. Funderar lite på vad det är för sort och hur det blirvatt kaoa 2 meter uppifrån. Nedre delen är ju typ bara stammar. Gillar blommorna som blir lila, överväger ändå om det är lika bra att kapa hela. Ska byggas staket innanför men är ju trevligast med grönt omkring ändå.
IMG_20190718_193627.jpg
IMG_20190718_193627.jpg
 
Vi håller på att bygga ett trädäck, en buske eller träd behöver trimmas rejält för att släppa in kvällssolen. Funderar lite på vad det är för sort och hur det blirvatt kaoa 2 meter uppifrån. Nedre delen är ju typ bara stammar. Gillar blommorna som blir lila, överväger ändå om det är lika bra att kapa hela. Ska byggas staket innanför men är ju trevligast med grönt omkring ändå.
Visa bifogad fil 33358Visa bifogad fil 33358
IMG_20190718_193601.jpg
ko
 
Om det ska kapas, hade jag kapat typ 40-50 cm från marken. Är det inte en vanlig syren? I så fall tar den sig igen men tätnar.
Bladen är lite mindre och stammarna växer lire mer som en lite tvistad flock liksom. Blommorna har små klasar, typ en tiondel av en hel syrenklase. Den verkar inte skjuta lika många rotskott som syren men lite skjuter den nog, svårt att veta vad aom är vad där. Vet du när det är bäst att kapa, tänker till hösten kanske?
 
Mor har hittat den här lilla söta i sin trädgård. Den är runt fem centimeter hög säger hon. Har någon någon aning om vad det är? Jag har försökt bildgoogla, men google bara envisas med att jag hittat en orkidé och det tror jag inte. :)
 
Det vore bra om jag kom ihåg att posta bilden också.

67098340_2930172390592180_1354429778018435072_n.jpg

Påminner om ögontröst tycker jag, men aldrig sett en gul variant.
 
Tvestjärtar i blomkrukorna, förstör de eller hjälper de till med någon form av jordflrbättring? Har massa i mina krukor, några blad är ätna på men vet inte vem som är boven.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 816
Senast: Snurrfian
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
68 69 70
Svar
1 398
· Visningar
46 029
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
930
Senast: Sleepy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Alltså, hur göra man för att bemöta negativa människor? Jag tar åt mig så fruktansvärt. För många år sedan gick jag på öppen trädgård...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 274
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp