Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser ut som dill men luktar inte som dill. Jag minns dock att gag hällde ut en påse med dillfrön i pallkragen för två år sedan.
8A3AB1F7-4BCF-41E7-9456-1A54C3D4D3ED.jpeg
 
Det hade sina poänger att ha gräsklipparen på långlagning. Mängden gräsklipp är sådan att jag måste kratta bort och använda den efter hand som jag tuggar mig genom alla gräsytor. Och nu har gräsklippet snart bäddat in all lök och purjolök i en gosig mjuk och näringsrik matta.

Nästan så man själv vill vara en lök, och bara stå där och mysa och bli vattnad då och då.
 
Nu är bevattningen installerad i växthuset. Efter att ha slagit på den inser jag att HELA växthuset vattnas av de där pyttiga spridarna. :D Behöver således inte extra delar till krukorna men kanske inte är riktigt vad jag hade tänkt. :p Men, hade på ca 10 min och på den tiden blev hela jorden i krukor och pallkragar genomfuktig. Vilken effekt.

Har planerat en del av gurkor, meloner och tomater samt all aubergine som ska vara där inne. Känns fint att ha kommit en bit på vägen. Pga staketet runt landet är det lite onödigt jobbigt att hämta gödsel i skottkärra så det känns riktigt skönt att ha klarat av det momentet nu. Att jag för närvarande odlar en jättefin åker av kvickrot i stora frilandet kan man ju enkelt blunda för om man råkar titta ditåt. 💁
 
Fick dessa idag. :love: kul morotsort, tydligen en bra tävlingsmorot så den borde väl ge fina rötter. Och jordmandel, det blir ett spännande experiment nästa år! Fint när vänner hjälper till med beroendet. :angel:
IMG_20210613_203019_447.jpg


Men vad säger ni, snart får det väl komma ett ordentligt regnväder? Vi har bara fått en liten skvätt på rätt länge nu...
 
Fick dessa idag. :love: kul morotsort, tydligen en bra tävlingsmorot så den borde väl ge fina rötter. Och jordmandel, det blir ett spännande experiment nästa år! Fint när vänner hjälper till med beroendet. :angel:
Visa bifogad fil 71673

Men vad säger ni, snart får det väl komma ett ordentligt regnväder? Vi har bara fått en liten skvätt på rätt länge nu...
Ja jag vill ha regn fick 1mm 1 juni that’s it :( men bara sol och blåst i prognoserna :crazy:
 
Fick dessa idag. :love: kul morotsort, tydligen en bra tävlingsmorot så den borde väl ge fina rötter. Och jordmandel, det blir ett spännande experiment nästa år! Fint när vänner hjälper till med beroendet. :angel:
Visa bifogad fil 71673

Men vad säger ni, snart får det väl komma ett ordentligt regnväder? Vi har bara fått en liten skvätt på rätt länge nu...
Här kom det ordentligt med regn igår. Jag har ingen regnmätare men råkar ha en hink stående ute och den blev fylld till en hyfsad bit över hälften.
 
Här kom det ordentligt med regn igår. Jag har ingen regnmätare men råkar ha en hink stående ute och den blev fylld till en hyfsad bit över hälften.
Vi fick en miniskvätt härom natten, stod att vi fick 0,6 mm på SMHI. :crazy: Syns att en del växter börjar sloka nu...
 
Fick dessa idag. :love: kul morotsort, tydligen en bra tävlingsmorot så den borde väl ge fina rötter. Och jordmandel, det blir ett spännande experiment nästa år! Fint när vänner hjälper till med beroendet. :angel:
Visa bifogad fil 71673

Men vad säger ni, snart får det väl komma ett ordentligt regnväder? Vi har bara fått en liten skvätt på rätt länge nu...
Kan gärna få lite av oss ^^ hela maj hade vi 65mm,... imorgon menar dom det ska komma 50mm bara ila dagen 🙈 🌊
 
Om jag ska åka bort några dagar, hur räddar jag mina växter, ffa tomater men även sommarblommor, kryddväxter (ffa basilika) från att dö av törst? Kan jag lägga lecakulor över, eller kanske svart/genomskinlig plast?

Edit: Ta in dem och ställa dem skuggigt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 186
Senast: Blossi
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 502
· Visningar
49 050
Svar
855
· Visningar
46 120
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 972
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp