Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rensat 5m slänt i dagens blåst.
Känner mig minst sagt urblåst nu 🌪️

Ja fi fan, jag försökte vända ett par hektar hösilage för hand (cirka hälften gjort i går kväll). Det var ingen höjdare idag i den förbaskade blåsten och med känslighet för gräspollen. Och så lite fight med gräsklipparen och djungeln (a k a gräsmattan) däremellan. Så när man sitter och deppar över hur resten ska bli gjort tills höpressen i morgon kommer ett sms från grannen "ska vi köra och vända hos dig också, vi är snart klara här". :heart :heart :heart :bow: Så nu kanske jag pallar någon timme till med gräsklipparen i stället.
 
Lite trädgårdsfix idag, gött! Har gått med lilla eldrivna trimmern i landet och nu ser man alla bärbuskarna igen och det går att gå med gräsklippare. :up: I växthuset är nu en del gurkor och meloner äntligen utplanterade i sina pallkragar. Har dock problem med stackmyror så får nog skaffa myrnix. Varje gång jag utplånar deras boplats hittar de en ny - senast igår i en kruka med funkia...

För övrigt så gick åkgräsklipparen sönder igen men det var nog bara en sån där grej som kan hända. Tror en kniv fastnade och låste drivremmen som brändes sönder. Så för fixa ny rem men verkar inte vara nåt fel på klipparen denna gång. Bara en oklippt gräsmatta.
 
Årets hittills bästa köp är nog två rullar wellpapp :D Oerhört praktiskt när jag skulle täcka trädgårdslandet (igen). Istället för att hålla på med tusentals tidningar och grejer. Idag har jag rullat ut papp över hela trädgårdslandet och täckt med gräsklipp. Eller ja, jag hade täckt en liten del tidigare, men det mesta var kvar. Hade också enorma mängder gräsklipp eftersom gräsklipparen lade av när jag skulle klippa, det redan då långa, gräset i söndags. Så nu är nästa steg i projektet att grunda lite bäddar med hästgödsel som ligger redo. Förhoppningsvis kommer det 6 kubik jord i början på veckan som jag kan toppa det hela med. Sedan kan jag ÄNTLIGEN sätta mina potatisar! Och plantera mina dahlior.

Nästa projekt är att göra en no dig-rabatt runt de stora stenarna jag fick av grannarna förra året. Och köpa växter att sätta dit. Har lite presentkort att använda, som tur är. Fick också presentkort på två timmars trädgårdskonsultation med den lokala trädgårdsmästaren i 40-årspresent och det ser jag mycket fram emot! Jag har ju en massa idéer och tankar om vad jag vill göra med min gigantiska platta gräsmatta istället för att ha en gigantisk platt gräsmatta, men det kan ju vara bra att få lite proffshjälp med hur det skulle kunna se ut. Så jag tänker mig att han ska få göra en plan "in my dreams" och sen får jag väl göra lite i taget :)
199483644_10159331435037566_7466231205927718114_n.jpg
 
Hjälp! Något äter min trädgård 😱
Såg först hål i bladen på ett par stäppsalvior på ena sidan huset och trodde det var mördarsniglarna som mumsat. Men sen hittade jag likadana hål på en citronmeliss på altanen. Om det vore sniglar skulle de isf tagit sig upp på altanen och sen klättrat på en växthylla för att komma åt den. Känns långsökt, så vet nån vad som varit framme här?
IMG_20210613_122422.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Nu när förra tråden fått 2000 inlägg tänker jag att det är dags att starta en del 2! :bump:🥳
11 12 13
Svar
254
· Visningar
17 217
Senast: Blossi
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 507
· Visningar
49 313
Svar
872
· Visningar
46 685
F
Tjatter FÖR FJÄRDE ÅRET I RAD kör vi ytterligare en omgång av 90 dagar. 2024 års period sträcker sig mellan 1 januari - 30 mars på grund av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
4 976
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp