Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
De hade inga havtorn kvar på handelsträdgården :arghh:
Jag var tvungen att trösta mig med en jätteverbena och en klockranka.
Jag har funderat på havtorn. Men kruxet är att jag aldrig ätit det :D
Tänk om jag lägger pengar och arbete på att skaffa plantor och så är det inte ens gott?

Det finns en gård här som säljer frysta bär. Är tveksam till att stödja dem men kanske måste för att få visshet....
 
Jag har funderat på havtorn. Men kruxet är att jag aldrig ätit det :D
Tänk om jag lägger pengar och arbete på att skaffa plantor och så är det inte ens gott?

Det finns en gård här som säljer frysta bär. Är tveksam till att stödja dem men kanske måste för att få visshet....
Nog för att det här med smak är objektivt, men havtorn är supergott! :love: Enda nackdelen är att de inte är jätteroliga att plocka pga långa och vassa taggar.. Pappa påstår att de sprider sig som ogräs när de väl fått fäste, men om man vill ha en hel liten havtorns-skog kan det ju knappast vara nån nackdel :D
 
Jag har funderat på havtorn. Men kruxet är att jag aldrig ätit det :D
Tänk om jag lägger pengar och arbete på att skaffa plantor och så är det inte ens gott?

Det finns en gård här som säljer frysta bär. Är tveksam till att stödja dem men kanske måste för att få visshet....
Dom är goda ,men jag gillar surt och sockrar inte på dom. Det gör jag inte på rabarber heller och håll i tungan nu @LadyCovergirl jag äter citroner som vanligt folk äter apelsiner.
 
Jag har funderat på havtorn. Men kruxet är att jag aldrig ätit det :D
Tänk om jag lägger pengar och arbete på att skaffa plantor och så är det inte ens gott?

Det finns en gård här som säljer frysta bär. Är tveksam till att stödja dem men kanske måste för att få visshet....
Om du ger dig till tåls så kanske mina Evor producerar bär i år. Då har vi ytterligare en anledning att ses :up:
 
Älskade aklejor
1623956868735.png
 
Senast ändrad:
Dom är goda ,men jag gillar surt och sockrar inte på dom. Det gör jag inte på rabarber heller och håll i tungan nu @LadyCovergirl jag äter citroner som vanligt folk äter apelsiner.
Älskar citroner :heart kan också äta dem så. Det vore nästan värt att flytta till medelhavsregionen för att kunna odla citroner vettigt. Älskar smaken och DOFTEN! (Inte riktigt min grej med sådana träd här - jag är mycket duktig på att döda dem vintertid men om någon bygger ett orangeri åt mig så kanske :up: )
 
Är sjuk, ynklig och har klickat hem delar till micro drip systemet så det bör räcka till hela landet. Kanske att slangen inte räcker till sista landet som inte är grävt ännu men allt som odlas nu räcker det till med de nya delarna. :up:
Funderar nu på villa andra saker man förtjänar att tröstshoppa? Hade jag kunnat gå i butik hade jag frossat i pelargoner.

Tillägg: pionen jag grävde upp i skogen där nån slängt trädgårdsavfall för några år sedan tänker äntligen blomma. Den ser ut att vara mörkrosa. :love:
 
Jag kan ha overdone it med sparrisen.
Gled in på fru Bäckmos blogg för att läsa på om hur jag förbereder bäst för sparris, vad läser jag då?
För en "normalstor" familj, två vuxna - två barn, räcker det med 30 plantor.

Jag bor själv. Köpte 45. 🙈🙈

Tror jag drabbats av någon form av buke-hybris.

Så... sparrisfest nästa sommar, någon?
 
Jag kan ha overdone it med sparrisen.
Gled in på fru Bäckmos blogg för att läsa på om hur jag förbereder bäst för sparris, vad läser jag då?
För en "normalstor" familj, två vuxna - två barn, räcker det med 30 plantor.

Jag bor själv. Köpte 45. 🙈🙈

Tror jag drabbats av någon form av buke-hybris.

Så... sparrisfest nästa sommar, någon?

Anmäler mig genast! Sämre fester kan man tänka sig. :d Väntar ännu på att "hitta" en plats till mina resterande stackare i krukor men lär också landa uppåt ett 30-tal plantor om jag inte tar död på de sista innan de blir utplanterade. Å andra sidan är det i dimension med det mesta jag odlar. Goer mad och möen mad och mad i rättan ti, det kräver ju att man tar i lite med förråden av frukt och bär och grönt liksom.
 
Jag kan ha overdone it med sparrisen.
Gled in på fru Bäckmos blogg för att läsa på om hur jag förbereder bäst för sparris, vad läser jag då?
För en "normalstor" familj, två vuxna - två barn, räcker det med 30 plantor.

Jag bor själv. Köpte 45. 🙈🙈

Tror jag drabbats av någon form av buke-hybris.

Så... sparrisfest nästa sommar, någon?
Jaja det kan aldrig bli för mycket sparris :D
 
Anmäler mig genast! Sämre fester kan man tänka sig. :d Väntar ännu på att "hitta" en plats till mina resterande stackare i krukor men lär också landa uppåt ett 30-tal plantor om jag inte tar död på de sista innan de blir utplanterade. Å andra sidan är det i dimension med det mesta jag odlar. Goer mad och möen mad och mad i rättan ti, det kräver ju att man tar i lite med förråden av frukt och bär och grönt liksom.
Så sant så. :D Mö mat lär det bli.
Men ja! Sparrisfest nästa sommar. :)
 
"Jag och alla mina myggbett" - en sommarthriller om kampen mellan en kvinna och en myggsvärm som hotar ta över hela hennes trädgård. Kommer hon att vinna och kunna njuta av trädgården igen, eller kommer hon att tvingas till fullständig isolering inomhus dygnets alla timmar förutom mellan kl. 13.57-14.23 tills vinterns mörker sänker sig? Denna spännande psykologiska thriller hotar att ta sig under ditt skinn. Bokstavligt talat.

Finns även som E-bok, inläst av Mikael Persbrandt.
 
Jag har inte praktlysing men väl lupiner som jag håller i schack genom att gräva upp där jag inte vill ha dom och stoppar ner något annat i hålet, på samma sätt som du tänker. Jag vill ha lupinerna kvar som en kant mellan ängen och syrenhäcken, och den här metoden fungerar bra.
Så den borde fungera bra din tanke :up:
Det ger mig lite hopp. :) Vi har också lyckats hålla efter lupin ganska enkelt genom att man klipper gräset där de växte. Jag har även kört över bestånd med praktlysing lite halvt regelbundet med gräsklipparen nu när du säger det... Ska gå dit och titta hur det ser ut med tillväxten. :up:
 
Det ska bli 31 grader idag. Klockan är bara 9 än men det är redan 28 grader.

Vad jag ska göra idag?
Anlägga nya bäddar. :p

Som tur är blåser det ganska friskt ännu! Håller både värme och myggjävlar lite at bay.
 
Det ska bli 31 grader idag. Klockan är bara 9 än men det är redan 28 grader.

Vad jag ska göra idag?
Anlägga nya bäddar. :p

Som tur är blåser det ganska friskt ännu! Håller både värme och myggjävlar lite at bay.
Här är det vindstilla.
Vi är lediga alla fredagar i sommar och har planerat utrensning /slänga skräp idag. 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 335
Senast: Gnist
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 662
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 907
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp