Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
De ska ju ändå inte skördas första året, så jag hade köpt och petat ned om du får tag på några! :DKlostra har 50% rabatt på sina sista sorter, verkar finnas fram till nästa vecka. Annars är det nog slutsålt för säsongen på många ställen.

Tänker att man vill ha minst två olika sorter och minst två plantor av varje sort, minst! :angel:
Får ju bara ner nån är jag nöjd! Går ju alltid att fylla på... 🙄
 
@MJLee jag känner lite med dig och din tomatplanta. Jag hade samma dilemma när jag bestämde mig för att odla zucchini när jag bodde i lägenhet. 🙈
Du har inte möjlighet att ha de i två halvpallkragar på höjden? Klä insidan med presening/ svarta sopsäckar. Tror de kommer må mycket bättre och du kommer slipa vattna de stup i kvarten...
 
Får ju bara ner nån är jag nöjd! Går ju alltid att fylla på... 🙄

Jamen precis! Det är väl toppen att få ned någon så snart som möjligt för att kunna skörda kanske något litet nästa år i alla fall och så kan man komplettera då!

(Jag har apkass jordmån för sparris så jag har inga själv, kanske blir i en pallkrage nån gång i framtiden, men så länge kan man ju alltid leda andra in i fördärvet! ;) :angel: :D)
 
Jamen precis! Det är väl toppen att få ned någon så snart som möjligt för att kunna skörda kanske något litet nästa år i alla fall och så kan man komplettera då!

(Jag har apkass jordmån för sparris så jag har inga själv, kanske blir i en pallkrage nån gång i framtiden, men så länge kan man ju alltid leda andra in i fördärvet! ;) :angel: :D)
Nu kan jag ha råkat beställa 4 sorter för 1500 🙈🙈🙈
 
Vad heter denna blomma/ogräs?
D2C61441-0630-4B71-B1B9-59426C5329CE.jpeg
 
Aha! Jag har ryck bort massvis. Min mamma sa att det var ett ogräs när jag frågade henne men jag blev osäker och tänkte bäst att fråga här. Har inte planterat dessa men de dyker upp på massa ställen. Men då låter jag nog de flesta vara kvar :)
Trivs dom så kan dom säkert sprida sig, men tycker dom är fina. Det mesta kan väl ses som ogräs om det växer på fel plats, men då går det ju att rycka bort precis där, tycker du dom är fina så är det ju bara å låta dom växa på 😊
 
Trivs dom så kan dom säkert sprida sig, men tycker dom är fina. Det mesta kan väl ses som ogräs om det växer på fel plats, men då går det ju att rycka bort precis där, tycker du dom är fina så är det ju bara å låta dom växa på 😊
Jag tycker de är helt ok faktiskt men får liksom ingen ordning på rabatterna och de tog över och tagit sig ut på kanterna så ja därför tänkte jag att det ändå kanske var ett ogräs ändå :o
Nästa år ska jag fixa till rabatterna bättre i år hinner jag inte satsa där riktigt :(
 
Jag brukar klippa ner typ 1/3 så de fortfarande blommar. Och ta nästa 1/3 när den hämtat sig. Gör man så håller den sig superlänge!

Visa bifogad fil 71873

Extremt långt ifrån, men på trappen har jag tre krukor. Borde klippa nu! :)
Tack för tipset. Har klippt ner nu, planen var 1/3 del som du skrev men det slutade med ungefär halva krukan när jag var i farten 😂 Får se hur det blir helt enkelt 😊
 
Aha! Jag har ryck bort massvis. Min mamma sa att det var ett ogräs när jag frågade henne men jag blev osäker och tänkte bäst att fråga här. Har inte planterat dessa men de dyker upp på massa ställen. Men då låter jag nog de flesta vara kvar :)
En vacker favorit som finns i många fina varianter. Den korsar sig gärna och gör nya kul sorter.
Säljs i plantskolorna och byts på växtmarknader. Att ta bort dem är brottsligt slöseri! :)
Akleja (blomsterlandet.se)
 
En vacker favorit som finns i många fina varianter. Den korsar sig gärna och gör nya kul sorter.
Säljs i plantskolorna och byts på växtmarknader. Att ta bort dem är brottsligt slöseri! :)
Akleja (blomsterlandet.se)
Ja sååå vacker är den inte tycker jag men helt OK 😅👍

Edit: kommer inte klippa bort några fler och många av rötterna finns kvar så de lär komma tillbaka nästa år. Har även informerat min kära mor om situationen (hon vill gärna komma med sina input)😅:D
 
Senast ändrad:
Ja sååå vacker är den inte tycker jag men helt OK 😅👍

Edit: kommer inte klippa bort några fler och många av rötterna finns kvar så de lär komma tillbaka nästa år. Har även informerat min kära mor om situationen (hon vill gärna komma med sina input)😅:D
Akleja är en av mina favoriter! Hittade en så himla fin på granngården förra veckan. :love: Det var den sista och den var ranglig och skraltig så den blev min för 25 spänn till på köpet!
921ED47A-6180-467F-94EA-B3A1750E6D98.jpeg
 
Ja sååå vacker är den inte tycker jag men helt OK 😅👍

Edit: kommer inte klippa bort några fler och många av rötterna finns kvar så de lär komma tillbaka nästa år. Har även informerat min kära mor om situationen (hon vill gärna komma med sina input)😅:D
Vänta bara. :D

Snart kommer du att googla aklejor och upptäcka dem på allvar. Då ser du ur många fina varianter det finns, och blir fast :up:
1623938888152.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 402
· Visningar
46 312
Senast: Gnist
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 654
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 907
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Rumsväxter 2
  • Köpa hus
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp