Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag var jag nästan i fas med squashen, en liten stund! Efter att ha serverat rikligt med grillad sådan till gäster i fredags, gett bort en del och idag gjort snålröra på en del så hade jag bara fyra kvar på vänt i köket! Och har dessutom planer på att förbruka två av dem till nästa matlagningssession.

Men sedan på kvällens trädgårdsrunda så var där givetvis fyra till som behövde plockas in. :rage: :arghh: Det står några STORA aubergineplantor i växthuset med gott om blommor och fruktanlag, om de bara kunde sätta igång och producera snart så är det ju läge att göra orimliga mängder av ratatouille. :d Paprikorna tycks vara på G också så det är bara auberginen som väntas in nu.
 
Vet ni vad detta är för växt?
De är ljusrosa och växer i mängder utanför och innanför grannens staket.
Den ena av de tidigare ägarna jobbade på plantskola så jag funderar på om det är något planerat som spridit sig?

Är tvärs över vägen från min "paradrabatt" där inget vill växa så funderar på om detta skulle kunna vara något. 😁
IMG_20210722_203026.jpg
 
Idag var jag nästan i fas med squashen, en liten stund! Efter att ha serverat rikligt med grillad sådan till gäster i fredags, gett bort en del och idag gjort snålröra på en del så hade jag bara fyra kvar på vänt i köket! Och har dessutom planer på att förbruka två av dem till nästa matlagningssession.

Men sedan på kvällens trädgårdsrunda så var där givetvis fyra till som behövde plockas in. :rage: :arghh: Det står några STORA aubergineplantor i växthuset med gott om blommor och fruktanlag, om de bara kunde sätta igång och producera snart så är det ju läge att göra orimliga mängder av ratatouille. :d Paprikorna tycks vara på G också så det är bara auberginen som väntas in nu.
Jag plockade in 3 till. 4,1kg
Har 5 sedan innan och såg att där var fler på G 😍
 
Idag var jag nästan i fas med squashen, en liten stund! Efter att ha serverat rikligt med grillad sådan till gäster i fredags, gett bort en del och idag gjort snålröra på en del så hade jag bara fyra kvar på vänt i köket! Och har dessutom planer på att förbruka två av dem till nästa matlagningssession.

Men sedan på kvällens trädgårdsrunda så var där givetvis fyra till som behövde plockas in. :rage: :arghh: Det står några STORA aubergineplantor i växthuset med gott om blommor och fruktanlag, om de bara kunde sätta igång och producera snart så är det ju läge att göra orimliga mängder av ratatouille. :d Paprikorna tycks vara på G också så det är bara auberginen som väntas in nu.
Åh, får du aubergine så rekommenderar jag Ullas gratäng.
Varva skivad squash, tomat och aubergine stående i en ugnsform. blanda ett par dl grädde med nån tsk sambal oelek. Krydda med lite cajunkrydda eller salt.
In i 175 grader i en timme eller så tills allt är mjukt. Ös eventuellt på slutet.

Otroligt gott - även kallt. :d:d:d
 
Vet ni vad detta är för växt?
De är ljusrosa och växer i mängder utanför och innanför grannens staket.
Den ena av de tidigare ägarna jobbade på plantskola så jag funderar på om det är något planerat som spridit sig?

Är tvärs över vägen från min "paradrabatt" där inget vill växa så funderar på om detta skulle kunna vara något. 😁
Visa bifogad fil 74280
Såpnejlika?
 
Åh, det försökte jag ju själv så men fick inte en enda planta. Då ska jag helt klart försöka köpa några plantor. De verkar trivas i området 😁

Jag fick mina när jag var liten av en granne till min äldsta moster. När vi gick förbi dem tyckte jag de var så fina och tanten som hade dem tyckte det var roligt att den lilla flickan var intresserad av växter så jag fick gräva upp en tuva :heart De är mig mycket kära :love:
 
Jag skördade mina första två gurkor idag :D ! Tror det är sådana som passar bäst till inläggning, och då behöver jag väl några till innan jag kan göra något med dem. Är det bäst att förvara i kylskåp tills jag - förhoppningsvis - har fått några fler??
 
Kul, jag tror jag har ungefär samma! Har en lila och en gul sockerärt, en jätteärt och en märgärt :D Bästa trädgårdsväxterna! Tvååringen tycker till och med att de slår smultronen :heart
Men faktiskt, jag ska köra stenhårt på ärtor nästa år! :heart Jag har ingen aning om vilka sorter de här är, jag köpte en påse med en blandning av tre och glömde den ute i regnet, så för att rädda dem hällde jag bara ned hela innehållet i två krukor. :D
 
Åh, det försökte jag ju själv så men fick inte en enda planta. Då ska jag helt klart försöka köpa några plantor. De verkar trivas i området 😁
Kan jag inte rekommendera ;-). Grävde upp en bit rot i ett dike som jag satte i en hink utan botten (för att förhindra spridning) i en rabatt. Sedan har jag ägnat sisådär 20 år åt att försöka freda övriga växter från att kvävas av såpnejlika ... Nuvarande projekt är att få dem att (endast) växa i diket mot vägen (extremt torrt och magert). Etableringen i diket är inget problem ... men det där med endast är en helt annan match.
 
Kan jag inte rekommendera ;-). Grävde upp en bit rot i ett dike som jag satte i en hink utan botten (för att förhindra spridning) i en rabatt. Sedan har jag ägnat sisådär 20 år åt att försöka freda övriga växter från att kvävas av såpnejlika ... Nuvarande projekt är att få dem att (endast) växa i diket mot vägen (extremt torrt och magert). Etableringen i diket är inget problem ... men det där med endast är en helt annan match.

Jag håller efter mina med gräsklipparen :D
 
Kan jag inte rekommendera ;-). Grävde upp en bit rot i ett dike som jag satte i en hink utan botten (för att förhindra spridning) i en rabatt. Sedan har jag ägnat sisådär 20 år åt att försöka freda övriga växter från att kvävas av såpnejlika ... Nuvarande projekt är att få dem att (endast) växa i diket mot vägen (extremt torrt och magert). Etableringen i diket är inget problem ... men det där med endast är en helt annan match.
Inget annat vill växa i min paradrabatt 😔
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
72 73 74
Svar
1 479
· Visningar
48 201
Senast: Hazel
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 694
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 921
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp