Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har vart borta en vecka på föräldrarnas landställe och kommer hem till fina blommor :love:
DC80670F-5086-49CD-92CF-14EDF85B2564.jpeg
 
Fick lite panik över vår potatis (som jag för första gången satt i hink) som i princip sett stendöd ut i 1-2 veckor. Var rädd att potatisen skulle gå förlorad så drog upp alla nu och fick ändå en hel del, även om några fortfarande var ganska små.
Är det för att hinkarna började bli små som blasten hängde och blev brun? Och hur länge kan man vänta med att ta potatisen när själva plantan ser stendöd ut?
 
Fick lite panik över vår potatis (som jag för första gången satt i hink) som i princip sett stendöd ut i 1-2 veckor. Var rädd att potatisen skulle gå förlorad så drog upp alla nu och fick ändå en hel del, även om några fortfarande var ganska små.
Är det för att hinkarna började bli små som blasten hängde och blev brun? Och hur länge kan man vänta med att ta potatisen när själva plantan ser stendöd ut?

Exakt samma hände med min potatis i hink! Förstagångsodlare, så jag vet inte varför.
 
Hur sent kan man så kål, egentligen?
Av rödkålen jag sådde har bara två plantor tittat upp, och valpen drog upp den ena igår. :p Vitkålen jag sådde i samma bädd tog sig inte alls, gissningsvis pga för gamla frön, så där satte jag några plantor som blivit till övers i den andra vitkålsbädden men vissa av dem dog i flytten.

Äsch. Kanske bara skulle sätta nått annat där istället!
Jag ska nog testa att så en till omgång med lite kål nu! De kanske inte hinner bli lika stora men broccoli står sig bra även när det börjar bli kyligt, även om de kanske inte växer så mycket. Vitkål och blomkål är känsligare tycker jag! Samt brysselkål och grönkål då, är de inte stora nog innan vintern kan man nog skörda, åtminstone grönkål, på våren när de börjar växa igen. Gissar lite men det borde gå!

Har plockat bland påsarna och tänkte så idag. Det blir i första hand persilja, polkabeta och svedjerova (till hönsen) samt lite blommor. Finns det gott om plats petar jag även ner broccoli samt lämnar plats för en lite senare höstsådd av palsternacka och rotpersilja. Experiment är roligt. :)
 
Mina hallon är galna... det är kopiösa mängder! :nailbiting: Plus att de verkar f-n ha mognat över en dag, jag tyckte jag tittade till dem nyss och då var det bara kart och idag lyste det rött O_o
Samma hos mamma och pappa :nailbiting: Pappa vet icke vad återhållsamhet är i odlingen, en annars mycket modest man. :D
Jag beställde äntligen en ny frys igår! Ska stå i uthuset och fyllas med skörd. Vår är proppfull så jag tänker frysa in bär i deras frys och sedan flytta dem hit. :p Styckfrysta hallon är super till smoothies eller hallonsorbet.
 
Hur sent kan man så kål, egentligen?
Av rödkålen jag sådde har bara två plantor tittat upp, och valpen drog upp den ena igår. :p Vitkålen jag sådde i samma bädd tog sig inte alls, gissningsvis pga för gamla frön, så där satte jag några plantor som blivit till övers i den andra vitkålsbädden men vissa av dem dog i flytten.

Äsch. Kanske bara skulle sätta nått annat där istället!
Jag sådde bladkål andra halvan av augusti förra året. Det blev skörd av småblad i oktober/november och vårskörd från sent i mars och hela april. Vore spännande att se om huvudkål också går att tjuvstarta på hösten för tidig skörd! Jag kom på nu att jag tror rödkålen kalibos ingår i Sara Bäckman odla året runt-kollektion hos Nelson, så det borde gå.
 
Samma hos mamma och pappa :nailbiting: Pappa vet icke vad återhållsamhet är i odlingen, en annars mycket modest man. :D
Jag beställde äntligen en ny frys igår! Ska stå i uthuset och fyllas med skörd. Vår är proppfull så jag tänker frysa in bär i deras frys och sedan flytta dem hit. :p Styckfrysta hallon är super till smoothies eller hallonsorbet.

Ja, alltså... det är ju mina berömda hallonsnår som jag ska ansa till (vilket århundrade som helst...). De får ingen gödning och inget vatten mer än regn och de levererar alltid massor av gigantiska goda hallon. De som står absolut värst till (tallslänt så det är snustorrt) ger de absolut största hallonen O_o Det är garanterat samma sort, jag kan inte tänka mig att de iddes ha olika på en gammal gård.

Jag plockar tills jag blir less (vilket inträffar rätt snabbt :D) och sedan bjuder jag in grannarna :laugh:
 
Jag har ju ändå GANSKA näraliggande planer på att ordna till mitt hallonkaos, men brukar inte belönas med någon skörd att tala om - förrän faktiskt i år när det funnits ovanligt fina (och inte bara ett fåtal) bär. Och nya jätteskott att plantera om framåt nästa vår när det blivit ledigt på den tilltänkta odlingsplatsen. Tror dock att det kunde varit både ännu fler och kanske ännu finare bär i år också med lite mer kärlek och framför allt ansning. Hösthallonen däremot brukar leverera i vilket fall som helst.
 
Fick lite panik över vår potatis (som jag för första gången satt i hink) som i princip sett stendöd ut i 1-2 veckor. Var rädd att potatisen skulle gå förlorad så drog upp alla nu och fick ändå en hel del, även om några fortfarande var ganska små.
Är det för att hinkarna började bli små som blasten hängde och blev brun? Och hur länge kan man vänta med att ta potatisen när själva plantan ser stendöd ut?
Vet inte hur det är med att odla i hink är bäst att säga först, för jag odlar på land.
Men jag har haft potatis som jag har tagit upp med grävspade och spett för att marken börjat frysa till... ;)
Att blasten dör gör inget för potatisarna i sig alltså. Så du kan vara lugn om du har fler i hink.
 
Jag har ju ändå GANSKA näraliggande planer på att ordna till mitt hallonkaos, men brukar inte belönas med någon skörd att tala om - förrän faktiskt i år när det funnits ovanligt fina (och inte bara ett fåtal) bär. Och nya jätteskott att plantera om framåt nästa vår när det blivit ledigt på den tilltänkta odlingsplatsen. Tror dock att det kunde varit både ännu fler och kanske ännu finare bär i år också med lite mer kärlek och framför allt ansning. Hösthallonen däremot brukar leverera i vilket fall som helst.
Jag älskar hallon, men är inte speciellt förtjust i hallonbuskar.

Har aldrig haft en riktigt hallonhäck tidigare men planterade hallon här vid huset redan första sommaren.

Resultatet: de är överallt. Lika invasiva som kirskålen. Gjorde misstaget att ställa min växttunnel lite väl nära. Jag rycker skott ur pallkragarna i tunneln i stort sett varje dag. Klipper hallonskott med gräsklipparen många meter ifrån hallonhäcken.

Den sommar jag orkar ska jag klippa bort varje tillstymmelse till hallon och transplantera buskar till något hörn där de får sköta sig själva. :meh:
 
Vet inte hur det är med att odla i hink är bäst att säga först, för jag odlar på land.
Men jag har haft potatis som jag har tagit upp med grävspade och spett för att marken börjat frysa till... ;)
Att blasten dör gör inget för potatisarna i sig alltså. Så du kan vara lugn om du har fler i hink.
Tack 😊 Nu drog jag ju upp alla i ren panik men då vet jag till nästa år. Blir troligtvis i hink då också, vi fick ta bort många pallkragar pga utbyggnad och lär ej få det klart till nästa år heller.
 
Tjuuuuuuuusigt!
Mer zucchinis åt folket!

Tack, jag personligen avstår nog helst från ännu mer zucchinis! :D (men de ÄR tjusiga!) Jag röstar på mer majs åt folket, efter att mina sista två stackare också gett upp och knäckts. Årets odlingsfail hos mig, men ska vara rappare med utplanteringen nästa år så kommer de att kunna rota sig bättre. Kanske hitta lite bättre läge för planteringen också.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
72 73 74
Svar
1 474
· Visningar
48 105
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 694
  • Låst
Trädgård & Växter Vi odlar vidare... det är slutspurt hos många handelsträdgårdar nu så det går att fynda. Själv är jag som vanligt inte nöjd med att jag...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
12 919
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i mittenhuset i en radhuslänga i vår brf. I dagsläget måste jag gå genom huset med ogräs och tex gräsklipparen. Eller över mina...
Svar
16
· Visningar
1 171
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp