Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan tipsa om att torka dom i ugnen, de håller superlänge och är jättegoda i pasta eller vad man nu vill ha dom till. När man vill använda dom lägger man dom bara i lite varmt vatten en stund och sedan pytsar man i dom. Jag brukar inte salta dom när jag torkar så de är härligt söta och goda till skillnad från de mer salta varianterna man köper i affären.

Jag äter sådana som godis :o
 
Jag kan tipsa om att torka dom i ugnen, de håller superlänge och är jättegoda i pasta eller vad man nu vill ha dom till. När man vill använda dom lägger man dom bara i lite varmt vatten en stund och sedan pytsar man i dom. Jag brukar inte salta dom när jag torkar så de är härligt söta och goda till skillnad från de mer salta varianterna man köper i affären.
Hur förvarar man dom?
 
Börjar ni andra också få lite känsla för säsongen i år och vilka lärdomar ni dragit? Vad kommer ni göra annorlunda nästa år, eller kanske redan i höst/vinter?
Nej :o
Jag kommer antagligen att göra som vanligt, dvs inbilla mig och alla andra att "i år ska jag inte sätta några fröer för det orkar jag inte"...
men sen sätter jag frön från "roliga" växter eller sånt som "men titta sånna frön brukar jag alltid sätta" osv osv O_o
Sen skördar jag det som trivts just den sommaren... det är jag i ett nötskal det :meh::p:cool:
 
Börjar ni andra också få lite känsla för säsongen i år och vilka lärdomar ni dragit? Vad kommer ni göra annorlunda nästa år, eller kanske redan i höst/vinter?

Jo jag har nog en hyfsad plan för vad jag vill odla och hur jag ska fördela det så att inte för mycket måste tas hand om på exakt samma gång - men ofta stupar de briljanta planerna lite grann på något annat. I förr fjol på att jag skulle utöka landen på våren och några rabatter/grusläggningar på sommaren, så att det blev lite eftersläpning av det skälet. I fjol på den djävla torkan samt att växthusbygget slök en del viktig tid på våren.

I år på att torkan förra året dödade odlingsinspirationen så att jag inte orkade hålla rent på fröogräs utan lämnade landen i oordning på hösten. Vilket gjorde en eftersläpning och fördröjde att komma igång och kunna plantera ut allt i våras. Och sedan gott om ogräs som fått fröa av sig och som ännu gror. Mina tidsfönster är så snäva med allt annat runt om, så det vill liksom till att var sak händer i rätt tid. Men nu! Jobbar jag hårt för att hålla jämna steg och inte låta ogräshelvetet få utrymme att fröa av sig så mycket. Kanske till och med att jag kan få till några höst-/vintersådder för att ligga i framkant nästa vår?

Samtidigt känner jag mig själv så väl, så skulle jag eventuellt nästa år ligga någorlunda i fas - då tycker jag genast att det finns utrymme att hitta på fler projekt: fler bärbuskar, större potatisland, nya häckplanteringar, spaljerade vinrankor, fler rosor, det där kryddlandet med stenläggning.... och häpp, så går det ut över det som redan är arrangerat och var i ordning.

Ety lagom är väldigt sällan bäst i det Lillgrådiska livet, och inte heller i odlandet. :cautious:

Men om jag sammanfattar viktiga saker som fallerat i år som jag absolut vill få bättre ordning på 2020 så är det
1) att sallatsodlingen ska vara mer kontinuerlig, från tidig vår och genom hela säsongen. Och
2) så ska jag hinna med bönorna och mer ärtor!
3) Och så ska jag arrangera en kålodling som funkar trots hungriga larver.
4) sparrisen som står på tillväxt måste få en fin egen bädd när den går in på sitt andra levnadsår.
5) Vill också fixa ett riktigt fint och välordnat hallonland av nuvarande röra av plantor.

Och om jag sammanfattar roliga saker som lyckats i år men inte förut så är det majs och kronärtskockor - och salladslök och luftlök. De vill jag fortsätta med! Och fler dahlior, på alla möjliga och omöjliga ställen.
 
Intressant att läsa om andras tankar och erfarenheter. :)

Jag har blivit sporrad av skördetidens ätande, det är nog det mest energigivande av odlingsåret. Det är nu jag känner att det här vill jag ju göra mer av. Jag är uppvuxen på hemodlat, hemförädlat osv med matlagningen från grunden. Jag har tagit det mycket för givet - äppelmos kan man ju inte köpa i butik? Vem gör det ens? Livet har ju dock ändrat sig och genom att odla själv har jag nu mycket större förståelse för hela processen, även om jag varit delaktig tidigare. Men inte ansvarig.

Jag är mindre sugen på att odla udda och konstiga saker, men mer intresserad av olika smaknyanser av grönsaker jag faktiskt gillar. Samt mer intresserad av bulkodling av sådant man använder mycket.

Till nästa år vill jag odla;
Potatis, gärna ett gäng olika sorter
Mer morötter, både vanliga och annorlunda sorter
Sockerärter och gröna bönor
Mer pumpor och vintersquash (pumpor ffa på gödselstacken)
Mer kålrabbi, mindre majrova och ingen rättika eller fänkål :p

Jag vill också förenkla odlingen. Det som känns rimligt är nog följande;
Sätta upp grova brädor som skydd mot invandrande ogräs/gräs
Odla vissa saker som tex jordgubbar i pallkrage istället för på friland
Använda en mer automatisk bevattning, men är nojig för att kopplingarna ska släppa. Har varit med om det och det är inte kul att komma ut till en sjö och inte veta hur länge det sprutat vatten ur slangen.
Ha nät över kålen. Det gick bra till september men nu börjar allt bli kalätet.

Förhoppningsvis blir det ett litet växthus också nästa år. För tomater, paprika, chili och kanske något annat på experiment, som melon.
 
Jo jag har nog en hyfsad plan för vad jag vill odla och hur jag ska fördela det så att inte för mycket måste tas hand om på exakt samma gång - men ofta stupar de briljanta planerna lite grann på något annat. I förr fjol på att jag skulle utöka landen på våren och några rabatter/grusläggningar på sommaren, så att det blev lite eftersläpning av det skälet. I fjol på den djävla torkan samt att växthusbygget slök en del viktig tid på våren.

I år på att torkan förra året dödade odlingsinspirationen så att jag inte orkade hålla rent på fröogräs utan lämnade landen i oordning på hösten. Vilket gjorde en eftersläpning och fördröjde att komma igång och kunna plantera ut allt i våras. Och sedan gott om ogräs som fått fröa av sig och som ännu gror. Mina tidsfönster är så snäva med allt annat runt om, så det vill liksom till att var sak händer i rätt tid. Men nu! Jobbar jag hårt för att hålla jämna steg och inte låta ogräshelvetet få utrymme att fröa av sig så mycket. Kanske till och med att jag kan få till några höst-/vintersådder för att ligga i framkant nästa vår?

Samtidigt känner jag mig själv så väl, så skulle jag eventuellt nästa år ligga någorlunda i fas - då tycker jag genast att det finns utrymme att hitta på fler projekt: fler bärbuskar, större potatisland, nya häckplanteringar, spaljerade vinrankor, fler rosor, det där kryddlandet med stenläggning.... och häpp, så går det ut över det som redan är arrangerat och var i ordning.

Ety lagom är väldigt sällan bäst i det Lillgrådiska livet, och inte heller i odlandet. :cautious:

Men om jag sammanfattar viktiga saker som fallerat i år som jag absolut vill få bättre ordning på 2020 så är det
1) att sallatsodlingen ska vara mer kontinuerlig, från tidig vår och genom hela säsongen. Och
2) så ska jag hinna med bönorna och mer ärtor!
3) Och så ska jag arrangera en kålodling som funkar trots hungriga larver.
4) sparrisen som står på tillväxt måste få en fin egen bädd när den går in på sitt andra levnadsår.
5) Vill också fixa ett riktigt fint och välordnat hallonland av nuvarande röra av plantor.

Och om jag sammanfattar roliga saker som lyckats i år men inte förut så är det majs och kronärtskockor - och salladslök och luftlök. De vill jag fortsätta med! Och fler dahlior, på alla möjliga och omöjliga ställen.
Detta ger mig energi att ta tag i ogräset under hösten. Jag gjorde inte heller det förra året och vi fick fräsa om landen. Nu har jag inte hållit efter dikena mellan gräsmattan och odlingen så det är nästan igenvuxet där. Lite snabba insatser - nu kan man ju gå fram lite mer som en bulldozer än i maj - så kanske odlingen kan börja på en trevligare kula nästa år. :idea: :up:
 
Jag är supertrött på trädgård just nu, men egentligen skulle jag behöva gräva massor inför nästa år. Har en del växter som står och väntar på att få en växtplats med...
 
Nej :o
Jag kommer antagligen att göra som vanligt, dvs inbilla mig och alla andra att "i år ska jag inte sätta några fröer för det orkar jag inte"...
men sen sätter jag frön från "roliga" växter eller sånt som "men titta sånna frön brukar jag alltid sätta" osv osv O_o
Sen skördar jag det som trivts just den sommaren... det är jag i ett nötskal det :meh::p:cool:
Svarar mig själv, men KÅL - jag borde verkligen lära mig odla och lagra kål. Det äter jag massor av ;) Kanske våga mig på morötter också...
Jag har inte vågat odla kål tidigare eftersom vi bor så nära en större väg och kål binder ju bly och annat elände från vägar, har jag fått lära mig :(
Men nu när jag inte har hästar längre så skulle jag kunna göra ett friland längst bort från vägen (där det går att odla) och då skulle det hamna ca 75-100 m från vägen. Tror ni att det räcker? Det blir då lite träd och byggnader emellan också som skulle "ta det värsta" tänker jag. Vad tror ni?
 
Till nästa år vill jag odla;
Potatis, gärna ett gäng olika sorter
Mer morötter, både vanliga och annorlunda sorter
Sockerärter och gröna bönor
Mer pumpor och vintersquash (pumpor ffa på gödselstacken)
Mer kålrabbi, mindre majrova och ingen rättika eller fänkål :p

Varför inte fänkål? Jag tycker det är supergott men har däremot inte testat att odla det hittills, har de varit svåra att lyckas med? Majrova har jag försökt men aldrig fått något bra resultat, kanske inte heller något jag skulle äta i större mängd iofs. Tror att de hade behövt mer jämn och riklig vattning hos mig för att bli bra. Men hade de blivit lyckade, så hade jag nog kunnat tänka mig en liten rad att mandolina ner i sallader till exempel.

Rotselleri gillar jag skarpt och ska jobba vidare med nästa år, mot perfektion och större rötter att skörda. Hade behövt sätta ut dem på friland tidigare och vara jämnare med gödning där också. Stjälkselleri skulle jag testat i år men fick inte plats med.
 
Varför inte fänkål? Jag tycker det är supergott men har däremot inte testat att odla det hittills, har de varit svåra att lyckas med? Majrova har jag försökt men aldrig fått något bra resultat, kanske inte heller något jag skulle äta i större mängd iofs. Tror att de hade behövt mer jämn och riklig vattning hos mig för att bli bra. Men hade de blivit lyckade, så hade jag nog kunnat tänka mig en liten rad att mandolina ner i sallader till exempel.

Rotselleri gillar jag skarpt och ska jobba vidare med nästa år, mot perfektion och större rötter att skörda. Hade behövt sätta ut dem på friland tidigare och vara jämnare med gödning där också. Stjälkselleri skulle jag testat i år men fick inte plats med.
Fänkål är inte gott. :p Eller, jag kan väl äta lite fänkål, men då kan jag köpa det i affären. Den är väldigt lättodlad tycker jag så det blir ju en del att skörda. Jag gav bort mina på jobbet. De jag sådde i varmbänken på våren blev fina, de på friland drog iväg på höjden men det har vi generellt haft problem med här i år. Mycket som gått i blom direkt utan att passera Gå. Kommer säkert sluta med att jag odlar dem ändå för jag uppskattar bladverket och deras form, men sen ger jag nog bort alla igen.

Majrova är också okej att äta men man behöver inte så många. :idea: Lättodlade och har blivit riktigt stora. De och rättika har varit fina att odla. Men jag tyckte majrovan blev besk i några anrättningar trots färska och mjälla exemplar. De kanske är godast råa? Eller inlagda? Däremot kålrabbi :d :d Så saftig och mild och god! Och snäll att odla den med. :) Kålrot får det nog också bli, dock risk för alldeles för stor skörd... Men hellre det än utebliven skörd.

Selleri är också sådär en doldis för mig. Har upptäckt vissa recept med det som funkar men generellt är jag inte så förtjust i smaken, den kan vara med i bakgrunden men inte vara framträdande. Persiljerot däremot ska jag nog satsa lite på nästa år, ihop med mer vanlig persilja.
 
Har för övrigt också en liten rad med haverrot. Ingen av oss har odlat det innan. Funderar på om man vågar testa att skörda någon snart eller hade ni låtit dem stå kvar över vintern? De är så få så jag har inte vågat ta upp någon som test ännu. :p
 
Jag är supertrött på trädgård just nu, men egentligen skulle jag behöva gräva massor inför nästa år. Har en del växter som står och väntar på att få en växtplats med...

Du kan inte testa Sara Bäckmo-varianten och bygga täckodlade bäddar utan grävning? Jag borde verkligen göra det, jag har hur mycket som helst av gammal hösilage som nästan "bara" behöver läggas ut. Kanske skulle det där perfekta hallonlandet, eller det utökade potatislandet, kunna uppstå mycket enklare med den metoden?
 
@Chili majrovan är godast rå, finskuren eller tunt mandolinad i sallader, eller som max tennisboll-stora att knapra på :up:
Jag tycker dom blir träiga och tappar smak om dom blir för stora.
Är väl det jag gjort fel, borde testat dem mer råa och i mindre storlek. :) Några åt jag tidigt men nu är de jättestora. De har inte blommat men är ändå inte så najs nu. Får kanske inte förkasta den stackars majrova ännu.
 
Du kan inte testa Sara Bäckmo-varianten och bygga täckodlade bäddar utan grävning? Jag borde verkligen göra det, jag har hur mycket som helst av gammal hösilage som nästan "bara" behöver läggas ut. Kanske skulle det där perfekta hallonlandet, eller det utökade potatislandet, kunna uppstå mycket enklare med den metoden?
Om du ger dig till tåls till helgen så kan jag komma med ett utlåtande på mitt första potatisodling på bädd-år ;)

Utfaller det väl så blir det en utökad yta till nästa säsong. Tänkte även ge jordärtskockorna en bädd på ett nytt ställe till nästa år ;)
 
Om du ger dig till tåls till helgen så kan jag komma med ett utlåtande på mitt första potatisodling på bädd-år ;)

Utfaller det väl så blir det en utökad yta till nästa säsong. Tänkte även ge jordärtskockorna en bädd på ett nytt ställe till nästa år ;)

Det får gå, om du lovar att lämna ett utlåtande i helgen - för i så fall skulle jag ju kunna avsätta lite tid för att arrangera nya odlingsytor då. :D Rätt sugen på att testa, får jag medge, efter allt detta förbaskade grävande...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 720
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 499
· Visningar
48 821
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp