Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 43617
Idag kom min leverans :)
En hög blommor, en hög grönsaker.
Jag väntar fortfarande på min leverans, men tror att den kommer i morgon. Jag har beställt grönsaksfröer den här gången. Hur mycket jag beställt totalt vågar jag inte räkna på. Men jag tror att jag kommer att kunna ha ett fint grönsaksland i år. Förhoppningen är att vintern fortsätter att vara mild så att jag kan förbereda grönsakslandet innan våren väller in med full kraft.
 
Jag väntar fortfarande på min leverans, men tror att den kommer i morgon. Jag har beställt grönsaksfröer den här gången. Hur mycket jag beställt totalt vågar jag inte räkna på. Men jag tror att jag kommer att kunna ha ett fint grönsaksland i år. Förhoppningen är att vintern fortsätter att vara mild så att jag kan förbereda grönsakslandet innan våren väller in med full kraft.
Vissa saker ska man inte räkna på, helt enkelt ;).
 
Om man vill täckodla med hösilage, ska man lägga på det direkt när man sått eller är plantorna kommit upp en bit? Olika för olika plantor?
 
Bästa är om du har förgrodda plantor som du planterad och sedan täcker runt dem, annars måste du lämna raden fri där du sått tills de kommit upp.
Okej, antar att det då också fungerar bra att ogräsrensa i början om man direktsår, och sedan lägga dit silage när de blivit lite större plantor?
I somras la jag ofta ogräsrens mellan raderna och det verkade fungera bra, men är såklart lite klurigt om plantorna är för små och ömtåliga. Hösilage är ju lite mer otympligt kanske med sina långa strån.
 
Okej, antar att det då också fungerar bra att ogräsrensa i början om man direktsår, och sedan lägga dit silage när de blivit lite större plantor?
I somras la jag ofta ogräsrens mellan raderna och det verkade fungera bra, men är såklart lite klurigt om plantorna är för små och ömtåliga. Hösilage är ju lite mer otympligt kanske med sina långa strån.
Ja.
 
Är det någon som testat automatiska bevattnare eller timers på vattenslangen?
Såg en timer nu med batteri så man kan ställa in den på att gå t.ex. en timma om dagen. Vet dock att jag kommer glömma att byta batteri... Funderar på om äggklocke-varianten med timer räcker. Är lite glömsk och vill inte glömma bevattningen på. Är nog större chans att jag kommer ihåg att slå på den, än att jag kommer ihåg att stänga av den. :p

Alternativt, har någon testat timer med batteri och vet ungefär hur länge batteriet räcker?
 
Jag vill odla gurka för att mjölksyra eller göra någon variant av saltgurka, har ni tips på sorter som lämpar sig till detta? Jag brukar köpa färdiga inläggningar och då är det ofta ganska tunna späda gurkor av balkan eller mellanösternursprung och jag söker något liknande.
 
Jag funderar på om jag i morgon skulle ta och så lite i växthuset men den här vintern är ju så konstig. Kanske fröna vaknar för tidigt?
 
Jag vill odla gurka för att mjölksyra eller göra någon variant av saltgurka, har ni tips på sorter som lämpar sig till detta? Jag brukar köpa färdiga inläggningar och då är det ofta ganska tunna späda gurkor av balkan eller mellanösternursprung och jag söker något liknande.
Jag odlade Delistar förra året. De ska skördas små men jag tog även större ex och de var goda. Tunnare skal utan bitterhet.
https://www.impecta.se/sv/artiklar/vaxthusgurka-f1-delistar.html
 
Jag vet inte heller, vintern är ju helknäpp och man vet inte alls vad den tänker ta sig till. Åh andra sidan kan man ju så något som det inte gör så mycket om det råkar förfaras. Typ sallad eller nått.
Jag har lite olika sallat, spenat och dill.

För en tid sedan så köpte jag ju boken Vinterodling och lusläser jag så-schemat så finns det lite annat som också borde gå att så när jag fått klart i landet ute, bl.a. morot och svartrot. Men jag har ju inte köpt några morotsfrön... och har bara frön till vintermorot som är några år gammalt.

I morgon verkar det bli okej väder och jag har några timmar till förfogande innan det blir mörkt, så jag hoppas att jag får ändan ur och går ut och rensar i landet.
 
I år ska jag odla den coola bönan Yin Yang.

IMG_20200108_181000_820.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 726
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
74 75 76
Svar
1 500
· Visningar
48 926
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp