Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får nog tänka om angående gångarna jag ska ha i trädgårdslandet. Tanken var att täcka dem med träflis, men jag har ingen aning om var jag ska få tag i flis. Jag har fått tipset om att höra av mig till en såg, men jag hittar ju inga sågar här. Någon som har ett bra förslag på material till gångarna? Det känns som om jag malt den frågan i en evighet nu.
 
Jag får nog tänka om angående gångarna jag ska ha i trädgårdslandet. Tanken var att täcka dem med träflis, men jag har ingen aning om var jag ska få tag i flis. Jag har fått tipset om att höra av mig till en såg, men jag hittar ju inga sågar här. Någon som har ett bra förslag på material till gångarna? Det känns som om jag malt den frågan i en evighet nu.
Halm om det finns mer tillgängligt.
 
Det har en tendens att fröa av sig men om du inte har något problem med lite vallväxter i gångarna så går det ju bra.
Hm, nä jag vill ju inte att det ska fröa av sig. Men borde det inte bli svårt för det att gro om lagret är tjockt? Jag la ett supertjockt lager hö på gräsmattan för några år sen då jag odlade potatis där, och där kom det inte upp någon vall. Men lagret var en halvmeter tjockt och det kommer det inte att bli i landet.

En annan fundering jag har är hur jag ska skilja bäddarna från gångarna då jag tänkte använda hö som täckmaterial runt plantorna.
 
Senast ändrad:
Jag får nog tänka om angående gångarna jag ska ha i trädgårdslandet. Tanken var att täcka dem med träflis, men jag har ingen aning om var jag ska få tag i flis. Jag har fått tipset om att höra av mig till en såg, men jag hittar ju inga sågar här. Någon som har ett bra förslag på material till gångarna? Det känns som om jag malt den frågan i en evighet nu.
Hos oss har kommunen ett ställe där man kan köpa jord, sand, grus och flis. Antingen hämtar man själv eller beställer hem en storsäck som de levererar. :) Kolla om ni har något liknande.
 
Hm, nä jag vill ju inte att det ska fröa av sig. Men borde det inte bli svårt för det att gro om lagret är tjockt? Jag la ett supertjockt lager hö på gräsmattan för några år sen då jag odlade potatis där, och där kom det inte upp någon vall. Men lagret var en halvmeter tjockt och det kommer det inte att bli i landet.

En annan fundering jag har är hur jag ska skilja bäddarna från gångarna då jag tänkte använda hö som täckmaterial runt plantorna.
Vi hade hö vid något tillfälle och då fröade det av sig, men det är klart är det tillräckligt tjockt kanske det inte klarar av att gro? Man kan ju även så igen gångarna med gröngödsling tillexempel subklöver som är lågväxande. Jag har sten i mina gångar eftersom jag har ett visst överskott inte minst på småsten...
 
Jag får nog tänka om angående gångarna jag ska ha i trädgårdslandet. Tanken var att täcka dem med träflis, men jag har ingen aning om var jag ska få tag i flis. Jag har fått tipset om att höra av mig till en såg, men jag hittar ju inga sågar här. Någon som har ett bra förslag på material till gångarna? Det känns som om jag malt den frågan i en evighet nu.
Jag köpte en "kompostkvarn". Den mal ner kvistar till korta flisbitar. Eftersom jag har rätt mycket ris efter nedfallna och nedtagna träd så har jag haft gott om material.

En bekant har sådan flis i alla sina trädgårdsgångar.

förutom att materialet är gratis så är det naturligt och nedbrytbart.
Apparaten kostar runt 2 papp. Finns på Jula, Bauhaus m.fl. ställen. Min egen heter Ryobi.
 
det märks verkligen här i tråden att trädgårdssäsongen närmar sig :D
Själv har jag inte gjort min fröbeställning än, för jag kommer liksom inte på vad jag vill ha för något. :crazy: Och jar massor av frön kvar sen tidigare. Som den snålänning jag är kommer jag inte heller göra en sån jättebeställning som flera andra i tråden gjort :laugh:
 
det märks verkligen här i tråden att trädgårdssäsongen närmar sig :D
Själv har jag inte gjort min fröbeställning än, för jag kommer liksom inte på vad jag vill ha för något. :crazy: Och jar massor av frön kvar sen tidigare. Som den snålänning jag är kommer jag inte heller göra en sån jättebeställning som flera andra i tråden gjort :laugh:
Jag behöver knappt beställa nåt i år heller eftersom det mesta jag odlade förra året var sortäkta och jag sparat fröer ifrån eller så har jag kvar massor. Har absolut redan mer än vad som går att odla :o
För mig har säsongen aldrig riktigt tagit slut. Mina bladgrönsaker ute växer fortfarande lite och jag har kunnat plocka småblad hela vintern utan att ens ha dem i varmbänk.
 
det märks verkligen här i tråden att trädgårdssäsongen närmar sig :D
Själv har jag inte gjort min fröbeställning än, för jag kommer liksom inte på vad jag vill ha för något. :crazy: Och jar massor av frön kvar sen tidigare. Som den snålänning jag är kommer jag inte heller göra en sån jättebeställning som flera andra i tråden gjort :laugh:

Även jag har gott om fröer på lager, också här en hel del egenskördade. Men... visst är det så att Blomsterlandet brukar ha en reaperiod med halva priset på alla fröer i början av januari? Jag har hittills stått emot nya inköp i år, och i den mån jag behöver köpa/fylla på så ska jag nu försöka att hålla mig till Runåbergs utbud och Sesams fröerbjudanden. Eller andra som står utanför de stora fröjättarnas marknadskrafter.

Men "råkar jag" ha "vägarna förbi" en halva priset-rea, så garanterar jag inte att jag grejar att stå emot frestelsen. :cautious:
 
Vi beställde fröer igår, vi är en liten grupp som brukar beställa tillsammans från impecta :). Såklart kommer man på saker man absolut behöver när någon annan hittat något kul. men vi delar i varje fall på påsarna så det blir inte lika dyrt som om man köpt allt själva :D.
 
För mig har säsongen aldrig riktigt tagit slut. Mina bladgrönsaker ute växer fortfarande lite och jag har kunnat plocka småblad hela vintern utan att ens ha dem i varmbänk.
jag tömde trädgårdslandet på morötter dagen före julafton och mina paprikor från förra säsongen lever vidare inomhus, för att få fortsätta producera i växthuset när värmen kommer.
Det enda jag egentligen behöver köpa är Tumbling Tom, gula körsbärstomater.
Åsså villhöver jag väl lite solrosor. Och kanske några olika pumpor och nån squash.
 
Jag köpte en "kompostkvarn". Den mal ner kvistar till korta flisbitar. Eftersom jag har rätt mycket ris efter nedfallna och nedtagna träd så har jag haft gott om material.

En bekant har sådan flis i alla sina trädgårdsgångar.

förutom att materialet är gratis så är det naturligt och nedbrytbart.
Apparaten kostar runt 2 papp. Finns på Jula, Bauhaus m.fl. ställen. Min egen heter Ryobi.
Sån kör vi med också, men använder det i jordfabriken sen :)
 
Idag har jag sått sallat, dill och spenat i växthuset. Våren börjar tidigt i år :up:.

IMG_20200109_151132_601.jpg
 
Angående hö/halm i landet. Jag använde halm i jordgubbslandet men det var gott om gamla skal kvar från havren. Tydligen gott om havre också. Jag fick en smärre havreåker bland jordgubbarna. Så mitt tips är att skaka bort skalrester. :up:

Angående fröpåsar är jag också sugen på beställning men det blir fokus på det som ska sås tidigt. Vill ha någon planta med chili och kanske någon med paprika. Gick igenom mina fröpåsar igår och det fanns gott om fröer kvar så egentligen behöver jag bara köpa mer av sådant jag vill ha mycket av. Kommer fokusera på att köpa från små producenter med sorter som är särskilt bra i vårt klimat, ekologiska fröer, sortäkta osv. Smak och annorlunda färg, kulturarv, särskilt tåliga mot torka/frost samt lagringsegenskaper väger också högt.

Men ja, Blomsterlandet har alltid 50 % rea när säsongen närmar sig så det kommer nog bli inköp där också. Jag har också tagit en del egna frön, mest till blommor men också till pumpa. I varmbänken har rättika fröat av sig totalt så vi får väl se vad som kommer upp där... Tänkte dra igång den i slutet på februari.

Nu funderar jag mest på om jag kan bygga ett litet växthus eller hur jag ska göra för en mer säker skörd av tomater, chili och paprika.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 719
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
73 74 75
Svar
1 492
· Visningar
48 594
Senast: soom
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 379
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp