Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
När börjar ni så inne och vilken zon tillhör ni? Tror jag frågar varje år när jag bör så mina frön :p (zon IV).
Jag är tidig i år med sådder. Kruktomaten Vilma sådde jag för prick en månad sedan. Sen har jag sått chili och basilika. Den sistnämnda går att så året runt. I veckan planerar jag att så kronärtskocka och paprika.

Jag bor i zon 4.
 
Tjoho! Jag vet inte om det var inspirationen från @Rhodugune och den där engelska trädgården som tippade över - men plötsligt har det bokats en fenomenal inspirationsresa i sommar.

Till bland annat legendariska Sissinghurst och Sackville-Wests überberömda trädgård, och flera storslagna slott och trädgårdar med häcklabyrint och allt helt fantastiskt! Jäklar vad det ska frossas i intryck. Sissinghurst har stått på drömlistan att få uppleva så länge jag varit trädgårdsintresserad, så det är några år. :love: (Kan det bara bli juli nu genast, tack?!)
Huligans gardens står högt upp på min drömreselista 😍 har du sett Monty Don serierna på Netflix? Det finns en om franska trädgårdar och en om italienska! 😍👍
 
Huligans gardens står högt upp på min drömreselista 😍 har du sett Monty Don serierna på Netflix? Det finns en om franska trädgårdar och en om italienska! 😍👍

Åhå! Jag brukar frossa i Gardeners World på Youtube, och sedan var det väl någon "gör om min trädgård"-serie med Monty Don också på SVT för några år sedan? Men just de där serierna verkar jag ha missat, bra tips! :up: Måste ju ha några drömträdgårdar kvar att sätta upp på bucket listan...

(det är Heligan gardens du syftar på va? Huliganträdgårdar låter iofs intressant, men kanske inte så rofyllt! :nailbiting: )
 
Senast ändrad:
Åhå! Jag brukar frossa i Gardeners World på Youtube, och sedan var det väl någon "gör om min trädgård"-serie med Monty Don också på SVT för några år sedan? Men just de där serierna verkar jag ha missat, bra tips! :up: Måste ju ha några drömträdgårdar kvar att sätta upp på bucket listan...

(det är Heligan gardens du syftar på va? Huliganträdgårdar låter iofs intressant, men kanske inte så rofyllt! :nailbiting: )
Heligan ja, jävla halvätet äpple på att felrätta :cautious:

Den serien finns också på Netflix, Big dreams small spaces! :up:
 
Håller med om franska och italienska trädgårdar på Netflix, helt underbart att se på! Särskilt Frankrike :heart

Angående sådd så är ju vintern väldigt mild men det kan bli bakslag ännu. Jag vill inte riskera att det gror och sen fryser bort så jag väntar ett tag till med allt utom chili, paprika och aubergine. I varmbänken kommer jag att så under februari. Det blir primörer, samt lite kål och blommor för senare utplantering. I april blir det nog första sådd utomhus av lite tåligare saker.
Förodling av tomat i april inne. Förodling av gurka, pumpa, squash (sätter direkt på friland också senare) och blommor blir sent, max 4 v innan utplantering. Dvs de sås inomhus under april-maj beroende på vädret.
Maj-juni sådd på friland av mer värmeälskande grödor.
Ca zon IV (III) småländska höglandet.

Ska också försöka så lite i omgångar, har inte varit bra på det hittills men det är ju så kul när det gror. Vore skoj att ha grödor i olika utvecklingsstadier. Kanske också testar att så många sorter lite extra tidigt på friland. Fiberduk om det blir kalla nätter.
 
Vad för sorter :)
IMG_20200121_234305.jpg

Hälften skulle ha satts ut redan hösten 2018... :o:angel:

...men som tur är har jag inga höga förväntningar på att lyckas. :D
 
När börjar ni så inne och vilken zon tillhör ni? Tror jag frågar varje år när jag bör så mina frön :p (zon IV).

I år har jag sått chili och paprika 12 januari. Kronärtskocka har jag också sått i januari någon gång men enligt mina anteckningar sådde jag både kronärtskocka och chili 10 februari i fjol, med bästa resultat hittills på kronärtskockorna och helt ok med chilin. Kronärtskockorna ser ut att övervintra (= över"vintra") utmärkt ute i landet, så det räknar jag inte med att behöva så alls i år.

Purjolök och rotselleri brukar jag så första halvan av februari. Även aubergine 10 februari i fjol vilket var fullt tillräckligt för bra skörd, men blir nog ändå lite tidigare i år.

Olika tomatsorter sådde jag från slutet på februari till slutet på mars i fjol, salladslök och gurka 16 + 23 mars. Spetskål 31 mars men den blev det inget med, dock mer för att livet körde ihop sig lite mer än vanligt och att tiden räckte inte för att förvalta den sådden, och mindre för att såtiden var fel.

Detta gäller dels med hänsyn till att jag bor i zon 1, dels till att jag numera kan flytta ut en hel del i växthuset successivt, så att plantorna inte tar massor av plats inomhus efter omskolning. Slarvade med att notera datum där men tror att t ex rotsellerin och kronärtskockorna åkte ut sista halvan av april och de mer värmekrävande i början på maj, chilin möjligen ännu lite senare.
 
Shit... hade typ 10min på Blomsterlandets frörea innan bion igår. Det var tur jag inte hade mer tid för det blev dyrt nog! :nailbiting:
Min more ville också dit så jag "måste" följa med och reka en gång till. :D
Då ska jag ha bättre koll på vad vi har sedan innan, vet att det fanns mycket men om det bara är fåtal frön kanske det behöver fyllas på.
 
@malumbub Jag satte lökar i mars förra året det kom upp en del i alla fall får se hur många som dyker upp i år :up:

Och idag kommer elektrikern och sen ska jag sätta upp mitt odlings tält sen är det dags att så och sätta :)
 
Jag funderar på hur mycket pengar det egentligen är försvarbart att lägga på trädgård och odling som hobby, för egen del alltså. Ibland känner jag lite vånda över att det drar iväg.. Å andra sidan märkligt att jag behöver ha den här kampen med mig själv då jag en gång i tiden la ett antal tusen per månad, utan större reflektion, på hästar :angel:

Idag hoppas jag i alla fall att en del fröer som jag beställt ska anlända. Inser dock att jag missat köpa t.ex. bladpersilja så... en tur till Blomsterlandet kanske?
 
Jag funderar på hur mycket pengar det egentligen är försvarbart att lägga på trädgård och odling som hobby, för egen del alltså. Ibland känner jag lite vånda över att det drar iväg.. Å andra sidan märkligt att jag behöver ha den här kampen med mig själv då jag en gång i tiden la ett antal tusen per månad, utan större reflektion, på hästar :angel:

Idag hoppas jag i alla fall att en del fröer som jag beställt ska anlända. Inser dock att jag missat köpa t.ex. bladpersilja så... en tur till Blomsterlandet kanske?

Trädgården och att odla får mig att må bra. Hur mäter man det i pengar? :)
 
När börjar ni så inne och vilken zon tillhör ni? Tror jag frågar varje år när jag bör så mina frön :p (zon IV).
Jag brukar räkna bakåt från utplanteringsdatum, vilket blir i början av juni för min del här i zon 3-4. Runåbergs hade jättebra listor för det där i sina tidiga kataloger, nu antar jag att de samma finns i boken. Jag kör första sådd i februari och då är det chili och paprika, i mars sår jag tomat, sen blir det gurka, pumpa och melon. Försöker hålla mig till de senare datumen så inte huset blir så fullt av plantor.
 
Åååh vad jag velar kring hur jag ska skapa lite bättre odlingsklimat på någon plätt. Men nu tror jag banne mig att det blir beställning på en billig tunnel. Så får jag testa om det är min grej. Blev så himla sugen på att odla melon också och det känns rimligast i ett växthus.
 
Det är vårkänsla i luften idag. En talgoxe sjön vårlåten tidigare idag och snödropparna är på väg upp. Men marken i grönsakslandet är frusen så jag kunde inte rensa vidare där idag som jag tänkt.
 
Trädgården och att odla får mig att må bra. Hur mäter man det i pengar? :)

Välmående bör såklart inte mätas i pengar och jag förstår att det är en väldigt individuell ekonomisk bedömning hur mycket man kan och vill avvara :)
Jag har nog inte förrän nu riktigt erkänt odling som min hobby, kanske? Men jag håller på att landa i tankarna nu och det borde inte vara större sak att köpa in en växtbelysning än ett träns men min hjärna har behövt processa lite.
 
Jag gjorde en liten lista och begav mig till butiken, så nu har jag bladpersilja och en hel del annat som såg lockande ut. "Besparing" drygt 400 kr ;)

För att svara på tidigare fråga så odlar jag i zon IV-V. Jag har gjort en första sådd av aubergine, paprika, chili, kronärtskocka, kapkrusbär och liten kruktomat som jag hoppas ska ge frukt i fönstret. En del frö var gamla så beroende på hur de gror blir det en sådd till av ovanstående i slutet av januari. Jag har också sått palettblad och dvärggranatäpple som en kul grej.
 
Välmående bör såklart inte mätas i pengar och jag förstår att det är en väldigt individuell ekonomisk bedömning hur mycket man kan och vill avvara :)
Jag har nog inte förrän nu riktigt erkänt odling som min hobby, kanske? Men jag håller på att landa i tankarna nu och det borde inte vara större sak att köpa in en växtbelysning än ett träns men min hjärna har behövt processa lite.

Jag propagerar väl inte för att man ska ruinera sig... men jag lägger definitivt mer än många andra på trädgården just för att den får mig att må bra. Sedan är jag väldigt bra på att hitta bra priser på saker och är det något större som behöver byggas (läs: mer än vad jag fixar själv) så hjälper särbon mig.

Han är tämligen sparsamt lagd och förstår inte min fascination över gamla rosor (han gillar moderna bukettrosor) men när vi var på Flora Linnea senast uppmuntrade han mig till att gå in en vända till (jag var försiktig, jag hade bara köpt två st :angel:) med orden: "Du vet ju att du vill ha dem och här får du ju välja själv från de sorter du vill ha" dvs han ser hur bra jag mår när jag håller på med mina rosor :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 641
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 341
· Visningar
44 193
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp