Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då har jag sått alla tomater jag ska ha, all chili och alla meloner. Orkade inte leta upp tomatpaprikan så den får vänta lite och purjon hade jag visst bara 3 frön kvar av 😱
nu står de på den inköpta värmemattan, ska bli spännande och se om det går fortare med den.
 
Åh nej, nu har jag också letts in till den förrädiska persikotomaten. :nailbiting: En kultursort dessutom. Och unik! Jag som tänkte att det skulle räcka att jag hade hittat en apelsintomat, och att jag skulle kunna dra strecket där. :(

Detta är ren galenskap. 😞 Apelsintomat är antagligen också dyrt... 😎 Okej, det halkade med någon citrontomat, lila plommontomat, färgglad popcornmajs och några roliga auberginesorter också.
 
Var ju tvungen att prova........ 😮 :D men bara en påse,resten var rabarber,gojibär,smultron ,tomatillo och något mer.

Tomatillo måste jag varna lite för. Testade för några år sedan. De tog över hela växthuset, gick knappt att komma in (var mitt gamla lilla växthus) blev hundratals i princip oätliga frukter... 😎
 
Åh vad jag längtar efter att sätta igång och fylla det här fina huset med små plantor...
DSC_0035.JPG
 
Tomatillo måste jag varna lite för. Testade för några år sedan. De tog över hela växthuset, gick knappt att komma in (var mitt gamla lilla växthus) blev hundratals i princip oätliga frukter... 😎
Neeeeeeeeeeeeeeeeeej!!! Men tack för varningen,då ska jag bara plantera 1 frö.
 
Var hittade du det nu? :) Jag glömde köpa det i höstas.

Min lottgranne har satt ett helt land, ca. 2x4 m, med saffranskrokus och jag är lite smått avundsjuk. Lökarna sitter på tio centimeters avstånd - så det är många lökar. Dock inte så många som den här mannen som odlar saffran i sovrummet: https://mitti.se/nyheter/milano-saffran-sovrummet/?omrade=solna

Företaget heter Lökar och knölar i Svedala. Lökarna levereras inte nu utan i april. Men nu är de beställda och jag kan inte glömma det igen... 🙂

Sovrumssaffran... 😎
 
Fantastiskt vilket stöd man har här i sitt frömissbruk. : love:
Resultatet av gårdagens runda.
IMG_20200126_165307_993.jpg

Ser fram emot zinnian som jag aldrig odlat innan. Älskar den typen av blomma! Ska också ge mig på perenner till några rabatter. Tänkte använda varmbänken till bebiskammare åt blommor, kål och lite primörer.
 
Jag har förhållandevis bra jord på lotten - men kanske något åt det leriga hållet. På vissa ställen skulle jag dock vilja få den lite lättare och lite varmare. Jag har bland annat använt mull, kompost, gräsklipp osv, men det konsumeras upp rätt fort av jorden och den blir lätt kompakt. Om jag vill använda sand till avgränsade delar för att odla sådant som passar mer sandig jord, vad för slags sand kan jag använda och var hittar jag den?
 
Fantastiskt vilket stöd man har här i sitt frömissbruk. : love:
Resultatet av gårdagens runda.
Visa bifogad fil 44597
Ser fram emot zinnian som jag aldrig odlat innan. Älskar den typen av blomma! Ska också ge mig på perenner till några rabatter. Tänkte använda varmbänken till bebiskammare åt blommor, kål och lite primörer.

Åh, den där broccolon har jag odlat i flera år - världens snyggaste grönsak!

Själv har jag precis trösthandlat frö till rödbeta, gulbeta, två sorters sommarmorot, broccoli, blomkål, salladslök, samt två sorters sättpotatis och dito sorters sättlök. Det blev även ett kålnät, kompostaktivator och nematoder. Dessurom har jag inventerat lådan med gamla fröer. Nu är jag rustad för våren!
 
Jag har förhållandevis bra jord på lotten - men kanske något åt det leriga hållet. På vissa ställen skulle jag dock vilja få den lite lättare och lite varmare. Jag har bland annat använt mull, kompost, gräsklipp osv, men det konsumeras upp rätt fort av jorden och den blir lätt kompakt. Om jag vill använda sand till avgränsade delar för att odla sådant som passar mer sandig jord, vad för slags sand kan jag använda och var hittar jag den?

Beror på hur mycket du behöver men kolla upp sandlådesand. Det finns bla på Jula, Granngården, diverse byggaffärer a la Byggmax och Citygross... jag köpte hos det sistnämnda. Är det större mängder det är frågan om så får du kolla med anläggningsfirmor. Vissa kommuner har också på sin återvinningscentral.
 
Jag har förhållandevis bra jord på lotten - men kanske något åt det leriga hållet. På vissa ställen skulle jag dock vilja få den lite lättare och lite varmare. Jag har bland annat använt mull, kompost, gräsklipp osv, men det konsumeras upp rätt fort av jorden och den blir lätt kompakt. Om jag vill använda sand till avgränsade delar för att odla sådant som passar mer sandig jord, vad för slags sand kan jag använda och var hittar jag den?
En lerjord kan armeras av sand och bli hård. Så jag skulle satsa mer på grus i så fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 642
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 344
· Visningar
44 289
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp