Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade tyvärr rätt i mina farhågor. Det är någon typ av svamp som växer i krukorna till smulgubbarna. Så jag har öppnat lite på locket och hoppas på att fröna inte har hunnit ruttna typ.

Än så länge så verkar det inte vara liv i fröna alls :cry:
Släng och så nytt, jag tror tyvärr det är kört.
 
Släng och så nytt, jag tror tyvärr det är kört.
Känns inte riktigt värt det oavsett just nu. Ska jag ha det öppet så kommer det bli smittat av sorgmyggor och då blir det inget av den anledningen istället. Så hur jag än gör så kommer det inte bli något. Ibland tröttnar jag järnet på odling. Framförallt inomhus!
 
Teorin om sorgmygg på basilikan stämmer nog inte. Vi kan snarare konstaterat att basilikan helt enkelt drunknat. :o :cautious: Att odla i hela tråg var inte lätt, om man råkar vara lite frikostig med vattnet.

Ny basilika är inhandlad, tillsammans med nya pluggboxar istället. Tur att den gror snabbt.
 
Teorin om sorgmygg på basilikan stämmer nog inte. Vi kan snarare konstaterat att basilikan helt enkelt drunknat. :o :cautious: Att odla i hela tråg var inte lätt, om man råkar vara lite frikostig med vattnet.

Ny basilika är inhandlad, tillsammans med nya pluggboxar istället. Tur att den gror snabbt.

Basilikan är ju verkligen skitsnabb på att gro men verkar ha lite temperament. Jag satte en massa frön i två olika krukor. Samma storlek på kruka, samma jord, de stor bredvid varandra under samma ljus och i samma värme. I ena krukan dog ALLA groddar, i den andra växer de som sjutton. 🤷‍♀️
 
Basilikan är ju verkligen skitsnabb på att gro men verkar ha lite temperament. Jag satte en massa frön i två olika krukor. Samma storlek på kruka, samma jord, de stor bredvid varandra under samma ljus och i samma värme. I ena krukan dog ALLA groddar, i den andra växer de som sjutton. 🤷‍♀️

Lynnig, minst sagt! Får förbereda nästa sådd med trugande om gödsel och sol om de bara gror lite snällt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det här med SÄTTPOTATIS.

Jag skulle vilja få en tidig skörd i år! Funderar på att sätta lite potatis i kruka i växthuset.
Men övrig potatis ska också sättas, både sommarpotatis och lagringsbar. Hur mycket potatis räknar man med att få på ett kilo sättpotatis? :)
 
Det här med SÄTTPOTATIS.

Jag skulle vilja få en tidig skörd i år! Funderar på att sätta lite potatis i kruka i växthuset.
Men övrig potatis ska också sättas, både sommarpotatis och lagringsbar. Hur mycket potatis räknar man med att få på ett kilo sättpotatis? :)
Massor misstänker jag som satte 8st Asterix tagna ur kylen och sen fick en 10l hink full + ett gäng som något djur smakat på.
 
Gräva om och gödsla rabarber. Borde jag ha gjort det i höstas? Kan jag göra det nu innan sommaren eller bör jag bara gödsla på ytan just nu (när våren kommer)?
 
Det här med SÄTTPOTATIS.

Jag skulle vilja få en tidig skörd i år! Funderar på att sätta lite potatis i kruka i växthuset.
Men övrig potatis ska också sättas, både sommarpotatis och lagringsbar. Hur mycket potatis räknar man med att få på ett kilo sättpotatis? :)
Såg på en blogg att de räknat ut skörden under några år till ca 8 kg skörd/kg sättpotatis. :)
Ta lite höjd för att vissa kommer bli gröna/dåliga, och om du vill ha utsäde till nästa år, lägg på lite till.
 
Potatis på g :)
2838347C-90A4-4615-BE24-612401F8331F.jpeg
 
Igår kikade jag på mina vackra krokusar i rabatten. Idag är de tänka av flera centimeter snö. :meh:
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Är inte alls nöjd över grobarheten i de bifftomater jag satte ner. Verkar som att jag får så en omgång till.
 
Gräva om och gödsla rabarber. Borde jag ha gjort det i höstas? Kan jag göra det nu innan sommaren eller bör jag bara gödsla på ytan just nu (när våren kommer)?
Varför ska du gräva om dem? Det gör jag bara om jag måste flytta mina... (vilket jag planerar att göra, troligen inför kommande sommar.
Om jag vore du hade jag bara vräkt på en massa gödsel nu.
 
Varför ska du gräva om dem? Det gör jag bara om jag måste flytta mina... (vilket jag planerar att göra, troligen inför kommande sommar.
Om jag vore du hade jag bara vräkt på en massa gödsel nu.
De står på morän/isälvssediment så all mark är väldigt näringsfattig. De har stått där "för alltid". Hade velat öka på skörden. :) Förra året rensade jag rent runt det mesta och la på en del gödsel när de hade börjat komma upp. Får väl se i år om det gjort skillnad och göra samma sak igen? Tänkte att jag ville få ner gödsel djupare och göra en härlig gödselrik håla åt dem men får kanske lite på att det finns lite maskar även där.

Har ni förresten sett The Biggest Little Farm (Min lilla bondgård) på Svt play? Väldigt intressant att följa deras kamp för giftfri odling på naturens villkor och tillkommande bekämpning av skadedjur som äääälskar deras gård. Själv älskade jag tornugglorna som flyttade in som skadedjursbekämpare. :love: Väldigt inspirerande dokumentär! Om än i lite annan skala än det man själv håller på med... :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 655
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 811
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 358
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp