Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst är det fantastiskt. :D

Jag ska göra en beställning från Tomatoeden som någon tipsade om tidigare i tråden tänkte jag. Hade tidigare fastnat lite för de italienska tomaterna men sibiriska och andra tomatsorter för korta säsonger känns mer spännande! Tänkte beställa 1 röd, 1 rosa, 1 indigo och 1 påse med blandning av olika cherrysorter. :) Känns så spännande med sorter som ger frukt extremt snabbt, alternativt extremt sent och är mycket vädertåliga. :)
Låter som nåt att sätta sig in i nästa år!
 
Mitt frö/plantförråd börjar också växa ur mina planer... Jag och sonen plockade frön ur en paprika och sådde, och så råkade jag komma hem med dessa igår. Hade ju tänkt hålla mig till pallkragarna nu första året, kommer inte gå. Får se var jag ska göra av resten då.
 

Bifogade filer

  • 20200227_144432.jpg
    20200227_144432.jpg
    201 KB · Visningar: 12
Hur gör man om man vill sätta fler på samma ställe i höst så att man inte råkar gräva upp dessa?
Visa bifogad fil 46149

När jag planterade en perennrabatt första hösten i nya huset så gick jag och filmade längs rabattkanten och pratade om vad jag hade planterat var. Den har jag tittat på ibland när jag försöker hejda mig från att trycka ner nya växter om våren som inte får plats :angel:.
Foton är också bra för att ha koll om man inte vill märka ut platsen. Sen är det ju inte hela världen om man råkar gräva fram lökarna på sommaren, det är bara att gräva ner dem igen.
 
Idag tittade det första lilla bladet fram från de Trixietomater jag sådde förra helgen. :love:
Egensamlade frön och en ny sort för mig.

Bekanten trädgårdsgurun sår alltid sina tomater på vasaloppsdagen. Så jag är inte sent ute i alla fall.
 
Jag har fyndat idag! På Tesco! :D
Hittade både flerårig luktärt (som jag har letat!) och det är en planta, inte frön, samt en passionsblomma "amethyst". Jättevacker variant jag inte sett förut. Min vita blommade aldrig ifjol, men jag hoppas att den ska komma till skott i år.
 
Mina sådder vill sig inte alls i år. 🙄 Men skam den som ger sig...

Jag har fyndat idag! På Tesco! :D
Hittade både flerårig luktärt (som jag har letat!) och det är en planta, inte frön, samt en passionsblomma "amethyst". Jättevacker variant jag inte sett förut. Min vita blommade aldrig ifjol, men jag hoppas att den ska komma till skott i år.
Åh! Du har passionsblommor? (Autocorrect vill att det ska stå medlemsvillkor... 🤪)
Hur ser själva vaxterna ut? När jag googlar hittar jag bara bilder på blommirna...
 
Mina sådder vill sig inte alls i år. 🙄 Men skam den som ger sig...


Åh! Du har passionsblommor? (Autocorrect vill att det ska stå medlemsvillkor... 🤪)
Hur ser själva vaxterna ut? När jag googlar hittar jag bara bilder på blommirna...

Flera av mina har varit jätteknepiga i år också. Ingen aningom varför.

Mina medlemsvillkor såg ut såhär i somras! När jag planterade dem var de ungefär tjugo centimeter höga. Växer supersnabbt! (växten upp mot muren ifall det var oklart. :D )
72712383_2475031292716151_5131382661880741888_o.jpg
 
Flera av mina har varit jätteknepiga i år också. Ingen aningom varför.

Mina medlemsvillkor såg ut såhär i somras! När jag planterade dem var de ungefär tjugo centimeter höga. Växer supersnabbt! (växten upp mot muren ifall det var oklart. :D )
72712383_2475031292716151_5131382661880741888_o.jpg
växte den till den storleken från 20 cm under en sommar?

Jag har köpt passionsfrukter och plockat frön ur för att försöka driva upp några såna, men än då länge vill inte de heller. Men, läser man på Impectas info så kan det tydligen ta upp till ett år för dem att gro. Så frågan är väl när man ska ge upp...
 
växte den till den storleken från 20 cm under en sommar?

Jag har köpt passionsfrukter och plockat frön ur för att försöka driva upp några såna, men än då länge vill inte de heller. Men, läser man på Impectas info så kan det tydligen ta upp till ett år för dem att gro. Så frågan är väl när man ska ge upp...
Jag satte mina hydroponiskt istället. Man kan köpa sådana små cylindrar på ikea, och så stoppar du ett frö i och ställer i en skål med vatten. Mina grodde på ungefär 2-3 månader då. Väldigt smidigt, minskar risker för att fröna ruttnar, och man kan även titta på fröna med jämna mellanrum och se hur det går :D

Mina sprack upp nästan 3 veckor innan det började växa något ur dem, så det var kul att kunna följa utvecklingen ordentligt!
Nu är de ungefär 1 år gamla och växer som ogräs!

Jag har tänkt göra likadant med mina smulgubbar när våren närmar sig.

Ett tips när du sedan sätter dem i jord, ta loss dem helt från stenullen, den är knepig att hålla fuktig när den inte står i vatten nämligen.
 
Jag satte mina hydroponiskt istället. Man kan köpa sådana små cylindrar på ikea, och så stoppar du ett frö i och ställer i en skål med vatten. Mina grodde på ungefär 2-3 månader då. Väldigt smidigt, minskar risker för att fröna ruttnar, och man kan även titta på fröna med jämna mellanrum och se hur det går :D

Mina sprack upp nästan 3 veckor innan det började växa något ur dem, så det var kul att kunna följa utvecklingen ordentligt!
Nu är de ungefär 1 år gamla och växer som ogräs!

Jag har tänkt göra likadant med mina smulgubbar när våren närmar sig.

Ett tips när du sedan sätter dem i jord, ta loss dem helt från stenullen, den är knepig att hålla fuktig när den inte står i vatten nämligen.
Jag är lite tjurig 🤪 och har ingen som helst lust att odla hydroponiskt.
Delvis för att min ork inte räcker till för att sätta mig in i hur ett nytt system fungerar.
Men jag har en plan...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 764
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
78 79 80
Svar
1 594
· Visningar
52 470
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 391
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp