Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, den här vintern. Idag inventerade jag kolonilotten med dess rabarberknoppar, små blad av mangold, perenner som höstflox och stockros som har vaknat till liv, utslagna krokusar, rosor och andra buskar som har lövsprickning, osv, osv. Jag är så klart inte ensam om alla vårtecken. Nu ska det bli ner mot -10 grader och snö i veckan i Stockholmsområdet. Hur mycket av allt detta kommer att frysa ihjäl? :(
 
Idag har jag sett att det kommer något ur mina smulgubbekrukor!!!! Det ser lite för grovt ut för att vara smulgubbar egentligen, så det skulle lika gärna kunna vara någon konstig svamp. Men det ser precis likadant ut i varenda kruka där det har kommit något! Så jag är hoppfull om det kanske kan vara smulgubbar!! För vore det svamp så inbillar jag mig att det skulle komma olika sorter = de skulle se olika ut.


Nu håller jag tummarna håååårt! Och jag hoppas att de kommer upp mer lite fort så att jag ser vad tusan det är för något! De är nog knappt en mm uppe än så länge.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jippie! Idag har det varit så mycket uppehåll OCH lite stiltje så det har gått att vara ute och gräva en stund på eftermiddagen. Inte bara rensa i landen utan ÄNTLIGEN har jag påbörjat jobbet med de där sista grusläggningarna runt de sista odlingslådorna. Har kommit igång och grävt bort gräset kanske på en fjärdedel av det som återstår.

Det kommer att se så mycket prydligare ut när det inte växer upp högt med gräs intill kanterna som måste handklippas för att få det propert. Utan bara raka fina kanter och jämna gångar, istället för gropar och slänter och stenar hipp som happ.

Det är ganska lätt att gräva bort grässvålen nu så ska försöka få det gjort så snart som möjligt. Så kan kanske själva grusningen klaras av under våren *hoppas*.
 
Jag har tyvärr grävt i trädgården... det är dags för kisse att vandra vidare. Jag har iaf sett ut rosen som ska planteras på hennes grav, en Rosa Mundi :heart

Till hösten tänkte jag gräva ner en massa kungsängsliljor runt rosen. Kisse är ju spräcklig (sköldpadda) så jag tycker det passar med spräckliga blommor :love:
 
Jag har tyvärr grävt i trädgården... det är dags för kisse att vandra vidare. Jag har iaf sett ut rosen som ska planteras på hennes grav, en Rosa Mundi :heart

Till hösten tänkte jag gräva ner en massa kungsängsliljor runt rosen. Kisse är ju spräcklig (sköldpadda) så jag tycker det passar med spräckliga blommor :love:
Har du hemma eller ska du komma och hämta?
 
Enligt min erfarenhet är det ganska tåliga buskar. Får de bara lite tillskott med gödning och inte för torrt så tror jag på det!

Mina krusbär växer vilt i slänten bakom uthuset. Ren sand och grus. Blir stora goda bär, för de får vatten från takdroppet. Har flyttat en buske till bättre förhållanden mitt i trädgåden, med bra jord och jämnare fukt. Det blir kraftiga grenar men inte så mycket bär.
Ja avrinningen är nog god i slänten men det är samma jordmån som resten av trädgården och det är bra genomsläppligt överallt. Så jag tänker mig att det kan gå bra. :D Kan testa i sommar med några av buskarna som står sämst till. Skadar inte som sagt. :)
 
Alltså, den här vintern. Idag inventerade jag kolonilotten med dess rabarberknoppar, små blad av mangold, perenner som höstflox och stockros som har vaknat till liv, utslagna krokusar, rosor och andra buskar som har lövsprickning, osv, osv. Jag är så klart inte ensam om alla vårtecken. Nu ska det bli ner mot -10 grader och snö i veckan i Stockholmsområdet. Hur mycket av allt detta kommer att frysa ihjäl? :(

Förlora inte hoppet! Jag trodde att typ alla mina vårväxer skulle dö, men hortensian, fläderblomsbusken, kaprifolen, anemonerna och allt annat har fint härdat igenom idiotvädret vi haft här. De bara stannade av i knoppandet. :heart
 
En kollega hade köpt fröer och fått en gratis påse morotsfröer från Impecta och gav den till mig. Så glad man blir för sånt snällt. :heart Hen vill inte odla morötter men det vill jag! En snabb sommarmorot som passar bra i drivbänk - blir perfekt till min låda.

Jag försöker förövrigt spara gödsel från boxen men det är attans svårt att komma ihåg att mocka i en påse. :p Men, hästen totalt ratar en av mina halmbalar. Så det finns massor av halm både till att få igång lådan, att isolera med och använda till täckodling senare. Jag använde hösilage förra året och lite halm. Pappa använde bara halm. Hans fick mycket högre värmepeak än min så det ska bli intressant att se ev förändring.
 
Gått igenom mina fröer och har sått några sorters tomater som jag hade urgamla frön av. Få se hur det går :)
Hittade en påse paprika också. Sådde dem med. Har aldrig lyckats med paprika men nån gång ska väl vara den första.
Jag var helt avskräckt från paprika efter att dels misslyckats med sådden flera gånger och sedan hålla på och gulla med plantor som aldrig gav frukt. Sedan ett år så hade vi läckage på köksavloppet pga av vi håller på och gräva ut i källaren för isolera under betongplattan. Således läkte vatten och små partiklar inkl frön från grönsaker som sköljts i diskhon ut i jorden och dessutom stod ett lysrör och lyste på eländet dygnet runt. DÄR grodde paprikor fast då trodde jag nog det var tomater. Så jag grävde upp de små plantorna ur jordgolvet i vårt framtida badrum och planterade dom i krukor. När första hjärtbladen dök upp insåg jag ju att det var någon paprika/chiliväxt. De växte så snällt så och sedan levererade de finfina paprikor ute i växthuset. Så nu odlar jag paprikor igen och det går faktiskt bra. Det blir ingen jätteskörd men de är smakrikare än de man köper i affären. Förra året testade jag Yesil tatli och var jättenöjd med den, snabb och gav mycket frukt. Inte så köttiga men med god smak lite åt paprikapulver hållet liksom. Tyvärr missade jag att jag gjort slut på alla fröna får men istället har jag en gul paprika som verkar yster där allafrön grott så vi får hoppas på den.
 
Roar mig med att sätta om lite chilisar och grejer till större hus.
Har satt om mina avokadosar också, men nu tittar jag på dem och tänker att jag borde gå ut och se om jag kan hitta en större kruka, för den där lär bara räcka över sommaren. När man ändå håller på liksom.
 
Roar mig med att sätta om lite chilisar och grejer till större hus.
Har satt om mina avokadosar också, men nu tittar jag på dem och tänker att jag borde gå ut och se om jag kan hitta en större kruka, för den där lär bara räcka över sommaren. När man ändå håller på liksom.
Jag borde oxå. Men stoppar huvudet i sanden och mummlar att det var just på grund av sånt här som jag ju inte skulle förså.
 
Angående paprika så tror jag att jag fick en frukt förra året? Den var liten och grön och ruttnade när det blev lite kallt. Plantorna var superfina, stora, stadiga och hade stora krukor. Många saker kan ha brustit - vattning, för liten kruka trots allt, samt att sommaren inte var så varm. Jag tror alla stod mot en södervägg lite halvt skyddade av ett hörn. Generellt vindskyddad trädgård. Men det räckte inte.

Har inte beställt tunnelväxthus ännu men det är min avsikt att odla i en sådan i år för att kunna vara mer säker på resultatet!
I annat fall hittade vi ett lågt vindskydd från cirka 80-talet nyligen i huset. Jag tror det är till för när man solar på stranden, plast med stålpinnar att slå ner. Tänkte använda det som skydd för känsliga plantor och testa vissa saker i landet. :) Förutsatt att det inte vittrar sönder direkt... Har i år mer tåliga sorter av paprika och tomat där någon enstaka kan bli försöksplanta.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kan tillägga att min mor fick massor av både chili och paprika på friland förra året. Deras trädgård ligger mer öppet och generellt mer blåsigt än min, men har riktigt bra lä i trädgårdslandet. Där är det också sol HELA dagen.
De verkar också ha magiskt gröna fingrar jämfört med mig.
 
Jag hade tyvärr rätt i mina farhågor. Det är någon typ av svamp som växer i krukorna till smulgubbarna. Så jag har öppnat lite på locket och hoppas på att fröna inte har hunnit ruttna typ.

Än så länge så verkar det inte vara liv i fröna alls :cry:
 
Jag har tyvärr grävt i trädgården... det är dags för kisse att vandra vidare. Jag har iaf sett ut rosen som ska planteras på hennes grav, en Rosa Mundi :heart

Till hösten tänkte jag gräva ner en massa kungsängsliljor runt rosen. Kisse är ju spräcklig (sköldpadda) så jag tycker det passar med spräckliga blommor :love:
Men vad sorgligt. Är hon sjuk eller gammal? Har du begravt henne redan eller blir det till våren? :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 650
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
44 754
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 354
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp