Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är lite tjurig 🤪 och har ingen som helst lust att odla hydroponiskt.
Delvis för att min ork inte räcker till för att sätta mig in i hur ett nytt system fungerar.
Men jag har en plan...
Men du, du behöver bara köpa de cylindrarna av stenull och sedan stoppar du i ett frö och ställer den i en skål med vatten.

Mer än så behöver man inte göra förens efter de har hjärtblad. Och då brukar jag ta isär stenullen och sätta dem i en vanlig kruka med jord.
 
växte den till den storleken från 20 cm under en sommar?

Jag har köpt passionsfrukter och plockat frön ur för att försöka driva upp några såna, men än då länge vill inte de heller. Men, läser man på Impectas info så kan det tydligen ta upp till ett år för dem att gro. Så frågan är väl när man ska ge upp...

Japp! Man kunde nästan se den växa från dag till dag. Jag köpte den rätt sent dessutom.
Nu har den tagit en hel del stryk i stormarna vinter men jag ska klippa ned den så studsar den nog tillbaka. :)

Jag har satt frön från frukter i år, och så lång tid ska det nog inte ta efter vad jag sett på youtube. Någtra veckor bara! Annars är det bara att köra på gamla knepet att pula ned dem med en krukväxt så att man slipper komma ihåg att vattna en kruka med jord liksom. Kommer de upp så kommer de upp!
 
Japp! Man kunde nästan se den växa från dag till dag. Jag köpte den rätt sent dessutom.
Nu har den tagit en hel del stryk i stormarna vinter men jag ska klippa ned den så studsar den nog tillbaka. :)

Jag har satt frön från frukter i år, och så lång tid ska det nog inte ta efter vad jag sett på youtube. Någtra veckor bara! Annars är det bara att köra på gamla knepet att pula ned dem med en krukväxt så att man slipper komma ihåg att vattna en kruka med jord liksom. Kommer de upp så kommer de upp!
Överlever din utomhus menar du? 😳
 
Ja. :) De säljs som trädgårdsplantor här i Skottland.
Fast den nya satte jag ned i terrariet så länge. Växer den för fort får den väl flytta ut senare.
Jaha, Skottland!
Jag tänkte väl att det inte kunde vara Sverige :rofl:

Jag är bra sugen på att flytta söderut så småningom måste jag erkänna. Det är ju så många växter som blir så mkt lättare att odla då :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jaha, Skottland!
Jag tänkte väl att det inte kunde vara Sverige :rofl:

Jag är bra sugen på att flytta söderut så småningom måste jag erkänna. Det är ju så många växter som blir så mkt lättare att odla då :)

Det mesta som går här borde gå att åtminstone försöka nere i skåne/södra skåne tycker jag. Samma breddgrader liksom, och vintrarna är väldigt snarlika. :)
 
Jag är lite sugen på att skaffa några fler dagliljor, har ett stort gäng med orangea (gissar att det är dom vanligaste) och tycker det är så dagliljor är finast, men jag har inte riktigt råd att köpa 20 stycken :cautious:

Har fått för mig att det dessutom tar ett bra tag innan dom tar sig om man köper nya? dom jag har förökar sig glatt men det kanske inte gäller dom lite mer fancy sorterna?
 
växte den till den storleken från 20 cm under en sommar?

Jag har köpt passionsfrukter och plockat frön ur för att försöka driva upp några såna, men än då länge vill inte de heller. Men, läser man på Impectas info så kan det tydligen ta upp till ett år för dem att gro. Så frågan är väl när man ska ge upp...
Passionsfrön vill helst vara helt färska när man sår dom. Dvs direkt ur frukten i jorden, annars tar de jättelångtid på sig att gro. Jag sådde direkt ur frukten dvs pillade ur frön och stoppade i jorden asap. De grodde snällt allihop. Är inne på år tre nu med samma plantor. Men de blommorna ser inte ut som de på @Sel s bild. Om man köper frö (torra) får man räkna med en väldigt lång groperiod för då har fröet gått i dvala dvs åtskilliga månader kan det ta.
 
Passionsfrön vill helst vara helt färska när man sår dom. Dvs direkt ur frukten i jorden, annars tar de jättelångtid på sig att gro. Jag sådde direkt ur frukten dvs pillade ur frön och stoppade i jorden asap. De grodde snällt allihop. Är inne på år tre nu med samma plantor. Men de blommorna ser inte ut som de på @Sel s bild. Om man köper frö (torra) får man räkna med en väldigt lång groperiod för då har fröet gått i dvala dvs åtskilliga månader kan det ta.
När började dina blomma?
Har du lyckats få någon frukt?

Min dröm är ju att lyckas få egenodlad passionsfrukt liksom :love::love::love:
 
När började dina blomma?
Har du lyckats få någon frukt?

Min dröm är ju att lyckas få egenodlad passionsfrukt liksom :love::love::love:
Den har inte blommat ännu, jag har bara googlat vilka blommor man får på de passionsfrukter som man köper i fruktdisken :). De är inte så välväxta för jag misshandlade dom lite förra året.
 
När började dina blomma?
Har du lyckats få någon frukt?

Min dröm är ju att lyckas få egenodlad passionsfrukt liksom :love::love::love:
Jag har odlat passionsfrukt från frö. Groddbarheten var mycket bra. De jag hade fick varken blommor eller frukt, men växte som bara den. Gav några till mamma som har växthus och gröna fingrar. Hennes fick både blommor och frukter (år 2 eller 3 tror jag det var), dock hann de inte mogna till ätbara för frosten kom rätt tidigt trots växthus.
 
Jag har odlat passionsfrukt från frö. Groddbarheten var mycket bra. De jag hade fick varken blommor eller frukt, men växte som bara den. Gav några till mamma som har växthus och gröna fingrar. Hennes fick både blommor och frukter (år 2 eller 3 tror jag det var), dock hann de inte mogna till ätbara för frosten kom rätt tidigt trots växthus.
Hm... Då kanske uppvärmt växthus kan fungera... Det är min dröm i framtiden! Men det lär dröja MINST 10 år tills dess 😜
 
Äh jag måste vara komplett blind :D ser bara gula, blå och vita på nätet, inte spräckliga. Men även dessa kanske blir helt gula sedan.
Nej de blir inte helgula.

Det finns massor av roliga krokussorter. I många olika nyanser och randningar. :love:
De gula randiga heter sannolikt Orange Monarch. Prins claus är också fina. Och så alla de olika nyansrna av blå och lila
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 704
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 407
· Visningar
46 512
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp