Trädgård del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fyra av fyra paprikafrön av tagit sig! Men bara det ena physalisfröt av fyra än så länge. Hoppas nästan på att inte alla överlever, kommer inte få plats med allt :p
 
  • Haha
Reactions: Sel
Passionsfrön vill helst vara helt färska när man sår dom. Dvs direkt ur frukten i jorden, annars tar de jättelångtid på sig att gro. Jag sådde direkt ur frukten dvs pillade ur frön och stoppade i jorden asap. De grodde snällt allihop. Är inne på år tre nu med samma plantor. Men de blommorna ser inte ut som de på @Sel s bild. Om man köper frö (torra) får man räkna med en väldigt lång groperiod för då har fröet gått i dvala dvs åtskilliga månader kan det ta.
Det förklarar saken. :)
Jag tog några nya frön häromdagen, som jag sköljt och lagt på tork. Läste nånstans att man bör göra det. Ska prova att så dem nu direkt.
Och sen tänker jag att jag kanske ska testa att ta några frön direkt från nästan fruktgäng och så utan någon som helst torkning...

Sen funderar jag på om det är temperaturen eller ljuset som är begränsande för om de hinner mogna eller inte, om de nu får frukter i framtiden?
 
Jag har fått mail om att mina jättefuchsior är postade nu! :bump: Haha, men var ska jag haaaa dem?! Det är ju på tok för kallt för att plantera ut! :arghh:
 
I helgen blir det Bo- och trädgårdsmässa. :) Köpte förra året potatis där som jag aldrig satte. Tänkte göra om och göra rätt i år, och faktiskt sätta potatisen. ;) Var annars ingen superimponerade trädgårdsmässa kanske, fanns en hel del men upplägget i lokalen var rätt trist. Kanske köper någon rolig bärbuske, det fanns förra året men jag kollade inte på dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 705
Senast: Gunnar
·
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
69 70 71
Svar
1 416
· Visningar
46 719
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 370
Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 899

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Vad är rätt

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp