Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fråga från en newbie som ska plantera häck!

Vi har köpt barrotade plantor och har förstått att de ska ner i vatten först innan plantering. Hur länge ska de stå i vatten?
 
Fråga från en newbie som ska plantera häck!

Vi har köpt barrotade plantor och har förstått att de ska ner i vatten först innan plantering. Hur länge ska de stå i vatten?

Någon timme räcker, absolut inte en längre tid. De klarar sig i sin förpackning rätt länge om de förvaras svalt men förvaras de varmare så måste de jordslås på en gång.

Edit: Det gäller om de är väl förpackade... dvs a la Flora Linnea, väl inlindade i plast. De jag köpte från Hortogreen var inte speciellt välpackade så de var jag tvungen att plantera direkt.
 
Barrot måste ner i jorden asap! Har ni inte grävt när de levereras så måste de jordslås så länge. Sen vattna ordentligt vid plantering.

Någon timme räcker, absolut inte en längre tid. De klarar sig i sin förpackning rätt länge om de förvaras svalt men förvaras de varmare så måste de jordslås på en gång.

Edit: Det gäller om de är väl förpackade... dvs a la Flora Linnea, väl inlindade i plast. De jag köpte från Hortogreen var inte speciellt välpackade så de var jag tvungen att plantera direkt.
Jag lär min vinbärsbuske ligga i farstun i någon vecka eller två :o

Stoppade den sen i en hink med vatten medans jag grävde gropen typ, snällt nog överlevde den min högst amatörmässiga behandling :rofl:
 
Barrot måste ner i jorden asap! Har ni inte grävt när de levereras så måste de jordslås så länge. Sen vattna ordentligt vid plantering.
Alla mina barrotade plantor har ställts i vatten några timmar innan plantering och alla lever, så jordslå eller stoppa ner i backen sekunden efter leverans, är absolut inte nödvändigt.
 
+20° i skuggan gör att de välväxta av lite känsligare växtligheterna får andas uteluft en stund.

20220510_133541.jpg
 
76B93A53-F0D6-4988-9DDA-A0C4093D7A53.jpeg


Kan man plantera ut jätteverbenorna nu? Det ska vara som minst +4 framöver nu, zon2. Som synes på bilden är det rejäla plantor, och de har stått ute en många timmar nästan varje dag i flera veckor, även i sol. Ska ha dem i krukor.

Och, kan jag sätta ner dem mellan penséerna som sitter i krukan nu om jag gallrar så de står luftigt? Vore fint att ha kvar lite blomning tills jätteverbenorna kommit upp tillräckligt mycket för att vara dekorativa med sin egen grönska.
 
Vad ska man göra med överblommade påskliljor? Det ser ju inte så fint ut. Jag har inga andra växter som i närtid kommer växa upp och dölja dem tyvärr. Så långt tänkte jag inte i höstas när jag satte lökarna :o
 
Vad ska man göra med överblommade påskliljor? Det ser ju inte så fint ut. Jag har inga andra växter som i närtid kommer växa upp och dölja dem tyvärr. Så långt tänkte jag inte i höstas när jag satte lökarna :o
Jag har sett folk som flätar dem och ev formar som en krona eller något.
 
Vad ska man göra med överblommade påskliljor? Det ser ju inte så fint ut. Jag har inga andra växter som i närtid kommer växa upp och dölja dem tyvärr. Så långt tänkte jag inte i höstas när jag satte lökarna :o

Jag brukar klippa/rycka av de vissna blommorna, i alla fall i dem jag har i planteringar i krukor. (Och sen sätter jag ut själva lökarna i gräsmattan när krukorna planteras om med sommarblommor) De i gräsmattan får bara vara och se lie tråkiga ut.
 
Jag lär min vinbärsbuske ligga i farstun i någon vecka eller två :o

Stoppade den sen i en hink med vatten medans jag grävde gropen typ, snällt nog överlevde den min högst amatörmässiga behandling :rofl:

Ja, vinbär är ju inte direkt känsliga själar... särbon grävde upp ett gäng svarta vinbär åt mig när jag var där och sedan fick de stå på släpvagnen i lite över en vecka i stekande försommarsol innan jag kom hem för jag var på jobb i Jämtland (dock vattnade jag dem). De lever och frodas allihopa :rofl:

Edit: Dock var det en röda vinbär konstaterade vi senare, det var lite bråttom när vi grävde och lastade. Det var meningen att den skulle ha varit vit, han har sådana också :D
 
Ja, vinbär är ju inte direkt känsliga själar... särbon grävde upp ett gäng svarta vinbär åt mig när jag var där och sedan fick de stå på släpvagnen i lite över en vecka i stekande försommarsol innan jag kom hem för jag var på jobb i Jämtland (dock vattnade jag dem). De lever och frodas allihopa :rofl:

Edit: Dock var det en röda vinbär konstaterade vi senare, det var lite bråttom när vi grävde och lastade. Det var meningen att den skulle ha varit vit, han har sådana också :D
Min lärare råkade köra över en måbärshäck med åkgräsklippare. Den överlevde det också :D
 
Jag brukar klippa/rycka av de vissna blommorna, i alla fall i dem jag har i planteringar i krukor. (Och sen sätter jag ut själva lökarna i gräsmattan när krukorna planteras om med sommarblommor) De i gräsmattan får bara vara och se lie tråkiga ut.

Min gräsmatta är max 20 kvm så där får de inte bo. Jag klipper nog bort de vissna blommorna. Kan man klippa ner hela eller behöver löken få ha kvar bladen?
 
Min gräsmatta är max 20 kvm så där får de inte bo. Jag klipper nog bort de vissna blommorna. Kan man klippa ner hela eller behöver löken få ha kvar bladen?

Här brukar de som inte är i rabatter bli av med sina blad också så småningom men jag brukar försöka vänta tills bladen känns lite vissna och inte helt gröna och spänstiga längre, inbillar mig att lökarna hunnit dra åt sig mesta näringen då!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 960
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
65 740
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 598
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp