Bukefalos 28 år!

Trädgårds- och odlingstråden 2022, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här brukar de som inte är i rabatter bli av med sina blad också så småningom men jag brukar försöka vänta tills bladen känns lite vissna och inte helt gröna och spänstiga längre, inbillar mig att lökarna hunnit dra åt sig mesta näringen då!

Mina står i en rabatt. Men den är liten och jag lyckades få tag på extra stora och höga påskliljor så de dominerar just nu.
 
Jag beställde några extra dahlior i förra veckan, hade sett ut en sort jag ville ha och när jag ändå skulle beställa kunde jag ju lika gärna ta några till.

Men nu är jag övervänt, vill få ner dom i påsar så fort som möjligt så att dom börjar blomma.

@Unafraid - när ungefär ska man sätta morötter, ärtskidor mm i pallkragar när man bor här uppe? Visst borde man kunna vänta till början av juni?
 
Min pappa hörde av sig i förrförra veckan och sa att han hade tid att hjälpa mig riva en vägg i stugan. Nu är han och mamma (67 och 71 år) där och sliter på dagarna medan jag sitter framför datorn och jobbar, jag är lite avundsjuk på dem och lite stressad. Idag hade mamma rensat bort allt gammalt i rabatterna och krattat samt slängt allt sånt i plastpåsar för att köra bort. Jag hade ju dels tänkt göra en kompost och dels kanske använda en del som bottenfyllning i pallkragarna.

Och så såg jag lite framemot att vårstäda rabatterna för första gången.

Är jättetacksam att dom hjälper mig men det är lite stressande att inte hinna vara med själv och att jag inte riktigt får bestämma själv. Någon annan som har anhöriga som gärna fixar saker utan att kolla att det är riktigt okej?
 
Min pappa hörde av sig i förrförra veckan och sa att han hade tid att hjälpa mig riva en vägg i stugan. Nu är han och mamma (67 och 71 år) där och sliter på dagarna medan jag sitter framför datorn och jobbar, jag är lite avundsjuk på dem och lite stressad. Idag hade mamma rensat bort allt gammalt i rabatterna och krattat samt slängt allt sånt i plastpåsar för att köra bort. Jag hade ju dels tänkt göra en kompost och dels kanske använda en del som bottenfyllning i pallkragarna.

Och så såg jag lite framemot att vårstäda rabatterna för första gången.

Är jättetacksam att dom hjälper mig men det är lite stressande att inte hinna vara med själv och att jag inte riktigt får bestämma själv. Någon annan som har anhöriga som gärna fixar saker utan att kolla att det är riktigt okej?
Har dom hunnit köra iväg med säckarna? Om inte kan du kanske fortfarande göra kompost och ha i pallkragarna, om det inte är kvar kanske någon granne har något du kan få?

Känner igen mig i känslan av att inte kunna vara med å fixa. Hade det så första åren med sommarhuset och mamma hjälpte till en del. Nu saknar jag den hjälpen istället 🙈😅 är mkt ogräs att rycka bort, tror bestämt det blivit mycket mer än i fjor 😅

Ibland kan det bli lite missar i att hjälpen stjälper ist men tar det som en miss i kommunikationen och försöker vara övertydlig med saker ofta ☺️
 
Min pappa hörde av sig i förrförra veckan och sa att han hade tid att hjälpa mig riva en vägg i stugan. Nu är han och mamma (67 och 71 år) där och sliter på dagarna medan jag sitter framför datorn och jobbar, jag är lite avundsjuk på dem och lite stressad. Idag hade mamma rensat bort allt gammalt i rabatterna och krattat samt slängt allt sånt i plastpåsar för att köra bort. Jag hade ju dels tänkt göra en kompost och dels kanske använda en del som bottenfyllning i pallkragarna.

Och så såg jag lite framemot att vårstäda rabatterna för första gången.

Är jättetacksam att dom hjälper mig men det är lite stressande att inte hinna vara med själv och att jag inte riktigt får bestämma själv. Någon annan som har anhöriga som gärna fixar saker utan att kolla att det är riktigt okej?

Särbon gjorde det en gång första sommaren vi var ihop. Det har inte hänt igen :angel: Han får heller inte klippa lilla gräsmattan eftersom jag låter den delvis växa upp till äng och det är något han inte förstår sig på :meh:

Jag vill inte ha hjälp om det inte respekteras hur jag vill ha det (inom rimliga gränser då), tex det med komposten hade jag INTE varit glad över.
 
Jag beställde några extra dahlior i förra veckan, hade sett ut en sort jag ville ha och när jag ändå skulle beställa kunde jag ju lika gärna ta några till.

Men nu är jag övervänt, vill få ner dom i påsar så fort som möjligt så att dom börjar blomma.

@Unafraid - när ungefär ska man sätta morötter, ärtskidor mm i pallkragar när man bor här uppe? Visst borde man kunna vänta till början av juni?
Ärtorna gillar värme, så jag skulle vänta ett tag till. Morötter går att börja så redan nu, men du kan absolut vänta någon vecka till. :)
 
Har fyra kruktomater i ett söderfönster, uppfödda under lampa så de är så kompakta de kan bli. Balkonzauber har dragit iväg på höjden och är väl dubbelt så hög som Vilma. Bladmassan är ungefär samma. Men Balkonzauber slokar långt före Vilma. Finner detta intressant då Vilma har mycket buckliga blad medan den andra har mer släta blad. Är tomater med buckliga blad generellt mer torktåliga?
De står i samma odlingslåda som jag vattnar i så alla får vatten exakt samtidigt och lika mycket.
Med tanke på att tomater kan vara hysteriskt törstiga när det är varmt så tickar just nu Vilma alla mina odlingsboxar, återstår att se om skörd och smak lever upp till förväntningarna. :d
 
Min lilla "trädgårdsplätt" så långt. :)
279435786_3228738130678793_2787991772169086783_n.jpg


279386221_3228737250678881_5916139117847187380_n.jpg


279570278_3228737847345488_2317218366933026982_n.jpg
 
Ja, vinbär är ju inte direkt känsliga själar... särbon grävde upp ett gäng svarta vinbär åt mig när jag var där och sedan fick de stå på släpvagnen i lite över en vecka i stekande försommarsol innan jag kom hem för jag var på jobb i Jämtland (dock vattnade jag dem). De lever och frodas allihopa :rofl:

Edit: Dock var det en röda vinbär konstaterade vi senare, det var lite bråttom när vi grävde och lastade. Det var meningen att den skulle ha varit vit, han har sådana också :D
Undrar hur jag har lyckats ha ihjäl varenda vinbär jag har försökt mig på att plantera... :cautious:
 
Visa bifogad fil 90627

Kan man plantera ut jätteverbenorna nu? Det ska vara som minst +4 framöver nu, zon2. Som synes på bilden är det rejäla plantor, och de har stått ute en många timmar nästan varje dag i flera veckor, även i sol. Ska ha dem i krukor.

Och, kan jag sätta ner dem mellan penséerna som sitter i krukan nu om jag gallrar så de står luftigt? Vore fint att ha kvar lite blomning tills jätteverbenorna kommit upp tillräckligt mycket för att vara dekorativa med sin egen grönska.
Jösses vilka fina plantor!!!
Jag har varit på GG och plantagen idag och endast plantagen hade något som går att mäta sig med det där och då var priset facila 84 kr/planta :angel:

Edit: jag behöver inte uppdatera er vad som hände med mitt konto va?! 🌱🌸🌱🌺💲💸💸 :bag:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Det känns lite knäppt med en till odlingstråd för i år... men säsongen är ju verkligen inte över, ens här i Dalarna! Jag är megasen som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 940
F
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
97 98 99
Svar
1 979
· Visningar
63 795
  • Låst
Trädgård & Växter Dags att starta trädgårds- och odlingstråden för 2022.
99 100 101
Svar
2 017
· Visningar
83 375
Senast: ameo
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp